Ook even voorstellen

Leden stellen zich voor
Johanna
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 16:21

Ook even voorstellen

Berichtdoor Johanna » 18 Jun 2013, 00:27

Hallo allemaal,
Ik ben Johanna, ik heb me al een weekje geleden aangemeld maar me nog niet voorgesteld. Ik vind het leuk om te lezen en te praten over boeken. Ik lees verschillende genres maar het liefst boeken over boeken, lezen en literatuur.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2013, 09:19

Goedemorgen Johanna,

Leuk dat je je voorstelt. Boeken over boeken, lezen en literatuur mag ik ook graag lezen.
Zojuist heb ik het boek Mijn leven is mooier dan literatuur van Jannah Loontjens gelezen (de recensie staat op de site)
ken je dat? En welke boeken heb jij over deze onderwerpen gelezen? Welke kun je me aanraden?

Groet
Dettie

Johanna
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 16:21

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor Johanna » 19 Jun 2013, 00:07

Hallo Dettie,
Ik had al ergens op het forum gelezen dat jij boeken over boeken, lezen en literatuur graag leest.

Het boek van Jannah Loontjens staat al een tijdje heel hoog op mijn verlanglijstje.

Ik heb in de loop der jaren al aardig wat boeken gelezen over boeken, bibliotheken, boekhandels en boekenverzamelaars.
En de meeste met veel plezier. Een paar boeken springen er voor mij uit: Elias Canetti - Het martyrium, over een boekenverzamelaar die uiteindelijk waanzinnig wordt. Alberto manguel - De bibliotheek bij nacht. Mij sprak de mogelijkheden om een bibliotheek in te delen heel erg aan.
Umberto Eco en Jean-Claude Carrière - Zo gemakkelijk kom je niet van boeken af. Over onder andere de digitalisering van boeken en kranten.
Er zijn er nog veel meer maar ik heb geen idee welke boeken jij op dit gebied hebt gelezen.

Ik heb een paar weken geleden het boek ven Walter Mehring - De verloren bibliotheek gelezen. De auteur gaat aan de hand van zijn herinneringen in gedachten de bibliotheek die hij van zijn vader heeft geërfd, opnieuw inrichten. Deze bibliotheek is verloren gegaan in de oorlog. Hij geeft op deze manier een mooi beeld van de schrijvers en de cultuur van de tijd tussen beide oorlogen.
Op dit moment lees ik van Hermann Hesse - Over literatuur. Het zijn essays over boeken, hoe je ze moet behandelen en aan wie je welke boeken zou kunnen geven. Het is soms wel een beetje gedateerd en op Duitsland gericht maar het is echt genieten.

Ik haal titels meestal uit de boeken die in boeken genoemd worden.

Ik ben ook wezen shoppen op de Gutenbergsite voor oude boeken die gedigitaliseerd zijn. Daar vond ik er een heleboel. Vooral Engelse. Die taal blijkt niet zo veranderd te zijn dus die oude boeken lezen nog prima. Hier vond ik een aantal boeken die genoemd werden in de boeken die ik las. Veel van die boeken zijn niet meer in de handel zijn. Boeken over bibliofielen en boekhandelaren en bibliotheken. Ik lees ze nu op de e-reader.
Een boek dat ik heel leuk vond was van Christopher Morley - Parnassus on wheels. Een boekhandelaar gaat met paard en wagen de boer op om boeken te verkopen. Het gaat hem er vooral om de mensen plezier in het lezen te laten krijgen. Hij vertelt dan ook enthousiast over boeken en auteurs.
Ik kan nog wel uren doorgaan maar ik zal me verder op het forum ook melden bij de boekentopics.
Als je meer titels wilt dan meld je je maar. En welke boeken kun jij me aanraden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2013, 15:02

Sorry, dat ik zo laat reageer, ik heb na lopen denken over boeken die over boeken gaan, het enige boeken die ik kan bedenken is 84 Charing Cross Road van Helene Hanff, geweldig verhaal. het is ooit ook in het Nederlands verschenen onder de titel Charing Cross Road 84. (Het cijfer dus achteraan) en natuurlijk het mooie boek van Carlos Ruiz Záfon - De schaduw van de wind met het bijzondere kerkhof der vergeten boeken.
Voor de rest heb ik wel over literatuur en schrijven gelezen maar dat was non-fictie. Zoals Ilja Leonard Pfeijffer - Hoe word ik een beroemd schrijver. Ook het boek van Jan Brokken - Het hoe. Over het schrijven van romans, verhalen en non-fictie. Erg mooi geschreven, lijkt wel een roman!
Je hebt ook Lezen etc. van Pieter Steinz. Dat is meer een leesgids. Het vertelt over de inhoud van boeken en verwijst naar andere boeken. Als je bijv een boek mooi vond dan kun je die titel opzoeken en dan staat daar bij welke boeken er op lijken qua stijl of inhoud. Erg prettig boek ook.
Het boek van Cornelie van Uuden en Pieter Stokvis over - De gezusters van Vloten, de vrouwen achter Frederik van Eeden, Willem Witsen en Albert Verwey gaat ook veel over literatuur en poëzie. Ik heb er van genoten!
Het geheim van het schrijven Tien schrijvers over hun vak van E. Lucas & M. Uljee is ook wel aardig om te lezen

Christopher Morley - Parnassus on wheels lijkt me een erg leuk boek om te lezen, ik twijfel nog of ik het ga lezen omdat het in het Engels is. dat kan ik wel lezen maar vind dat vrij vermoeiend.
(Voor de liefhebber het verhaal is hier te lezen. http://www.gutenberg.org/ebooks/5311 )

Ik ga nog even verder denken, ik kom vast nog wel op meer titels.

Groetjes
Dettie

Johanna
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 16:21

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor Johanna » 04 Jul 2013, 11:39

Bedankt voor je reactie. Het boek van Pieter Steinz heb ik al en raadpleeg ik heel vaak, heerlijk boek. De anderen ga ik eens opzoeken.
De boeken die ik noemde van Walter Mehring en Alberto Manguel zijn ook non-fictie boeken. Ze gaan eigenlijk over de rol die de literatuur speelt in de geschiedenis en de maatschappij aan de hand van boeken en geschiedenis van auteurs. Het zijn als het ware boekbesprekingen maar dan vanuit een bepaalde hoek bekeken. Mehring vanuit de ideeën van zijn vader die spreken uit de boeken van zijn bibliotheek, en Manguel vanuit het inrichten van zijn nieuwe bibliotheek. Manguel heeft in zijn boek" dagboek van een lezer ookeen aantal boeken heel mooi besproken. In zijn boek: Stad van woorden " onderzoekt hij de opkomst van de toenemende intolerantie en geweld in de maatschappij aan de hand van wat schrijvers, dichters en filmmakers in de loop van de afgelopen eeuwen vertellen over deze onderwerpen.
Vergeleken met het boek van Loontjens blijven deze boeken bij mij meer hangen, ze geven mij meer stof tot nadenken. Hoewel ik haar boek nog niet uit heb en het met veel plezier lees.

En over schrijven: ken jij het boek van Renate Dorrestein: Het geheim van de schrijver?
Dat vond ik een mooi boekje over hoe het verhaal bij de schrijver komt.
Ik ben nu bezig in het boek van Simone de Beauvoir - Brieven aan Sartre. Ook een soort biografie.


Terug naar “Voorstellen leden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten