LEDEN STELLEN ZICH VOOR

Leden stellen zich voor
sofie
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Apr 2006, 16:22

Berichtdoor sofie » 23 Apr 2006, 23:10

Marjo schreef:"Coordinaten" van een boek????


"what's in a name"??

Ik bedoel de titel en auteur, uiteraard...
Momenteel aan het lezen: "Ex-minnaar" van Herman Brusselmans.

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 26 Apr 2006, 17:58

Lieve boekenliefhebbers

Ik zal me ook nog even voorstellen omdat ik inmiddels al wat reacties heb geplaatst
Ik ben dus Petra ( piedie is mijn nick-name)
Ben 35 en bijna 14 jaar heel gelukkig getrouwd
Heb 2 kinderen van 9 en 12 jaar
En hou heel erg veel van lezen
Ja van wat voor boeken houd ik?
Graag struin ik rommelmarkten af en probeer dan leuke oude boeken op de kop te tikken voor een prikkie
Vooral historsche romans( liefst waargebeurd) ( pas geleden heb ik anna boleyn gelezen over de 2e vrouw van hendrik de 8ste, zo mooi!, wat een rot mens was dat trouwens!!!)
En Madame Royale Trilogie dat gaat over de dochter van marie-antoinette
Verder vind ik oude engelse romans leuk zoals bijvoorbeeld jane eyre en de boeken van daphne du maurier ( jamaica inn!!!)
ook desiree de geliefde van napoleon vind ik mooi
En boeken van Pearl buck
Godfried bomans ( vooral de sprookjes en Pa pinkelman!!!),toon kortooms,antoon coolen, toon tellegen vind ik ook erg leuk!!!!
ook vind ik af en toe een boek met oude spelling leuk
en verder spaar ik mijn vroegere jeugdboeken uit de jaren 70
en sprookjesboeken ben ik ook helemaal gek van
nou lees ik niet alleen oude boeken,maar lees af en toe wel eens een wat nieuwere, voor ijn doen nieuw want deze is ook al weer zo'n beetje 4 jaar oud :oops: ; ben nl nu bezig met japin de zwarte met het witte hart
ook probeer ik de boekentop 10 van de bruna een beetje bij te houden, maar blijf toch meer vallen voor wat oudere boeken

veel lees groetjes van Petra- Piedie
en tot kijk op het forum!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2006, 19:10

Leuk Petra-Piedie

Historische romans vind ik ook heerlijk om te lezen.
Ik heb hier boeken staan over Catharina de Grote, Jeane D'Arc, Robbespiere, de biografie van Hendrik de 8e, Lucretia Borgia enz. Helaas moet ik ze allemaal nog lezen :?

Van Bomans heb ik net Pim, Frits en Ida gekregen om te lezen, daar zal je binnenkort wel een verslag hier op de site over lezen. Eric en het kleine insectenboek heb ik vroeger wel gelezen en Pa Pinkelman natuurlijk. Is al wel lang geleden hoor. Bomans had een heerlijk gevoel voor humor.

Groetjes
Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Apr 2006, 19:39

Heel leuk dat je je voorstelt, Petra. En heel welkom hier!!!
Van historische romans hou ik ook erg veel.... al lees ik veel minder dan ik zou willen.
Hopelijk heb je het naar je zin op dit forum.

Groetjes. Tiba.

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 26 Apr 2006, 20:02

Jeanne darc en Catharina de Grote lijken mij ook erg mooi, bernadet
Heb je aub de schrijvers voor mij?
Heb hier nl ook interesse in
Ik wil ook proberen om Bloody Mary (dochter van hendrik 8 en catharine van aragon) aan te schaffen

maar ook Madame De Pomapdour ben ik benieuwd waar dat over gaat
misschien heb ik geluk op de koningenmarkt

is Borgia niet heftig?
heb ooit een doos met gratis boeken gekregen zat de borgia trilogie bij, boek ziet er prachtig mooi uit
maar lijkt me een beetje griezelig boek dus ik durf er nog niet aan te beginnen
of valt dat wel mee met martelingen etc?
ik heb ooit de film caligula of galicula( of zo iets gezien) dat vond ik niet fijn
dus ben bang dat dit ook zo iets is, maar misschien heb ik het mis,dat hoop ik maar

Bomans is ook zo ontzettend leuk
Eric natuurlijk! ja die is prachtig vooral bij de familie van vliesvleugel
Is men het, dan is men het ook , maar is men het niet, dan is men het ook niet, wat men ook doet en wat men ook probeert; terwijl als men het is, men ook gerust kan zijn, want men is het! En blijft het ook!
Hihihi
Die hadden het een beetje hoog in de bol, schitterend
En als ik je een tip mag geven de sprookjes van Bomans zijn ook geweldig!!! Een echte aanrader!!
als ik je mail zo lees denk ik dat je het ook erg leuk zult vinden!
het is heel humoristisch, maar ook wel eens zielig
De rijke bramenplukker bijvoorbeeld,die woonde in het bos,hij was heel arm( financieel) maar hij was zo rijk( gelukkig) omdat ie allemaal parels zag ( de dauwdruppels)
in het bos, die waren speciaal voor hem gemaakt
Later werd ie vermoord omdat de mensen dachten dat ie niet de waarheid sprak,ze wilden heel erg rijk worden net zoals de rijke bramenplukker maar ze zagen alleen maar dauwdruppels,toen gingen ze hem vermoorden oh zo zielig!!!
Een heel melig sprookje is Vrolijke Hans, De twaalfde koning, Maraboe en morsegat ( een parodie op hans en grietje) en Het kleine rijk
Deze prinsen erfden een stuk land van hun vader maar ze waren zo dom dat ze niet konden delen alleen maar optellen( hihi)
Dat gaat natuurlijk helemaal mis
Wat ook erg mooi is, is de wolkenboom
Ze staan dus allemaal in de sprookjes van godfried bomans

Groetjes petra

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 26 Apr 2006, 20:03

Dank je Tiba
Ik vind het forum hartstikke leuk!
Fijn om met mensen met dezelfde interesse te praten
En ook de tips vind ik erg leuk!

Groetjes Petra

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2006, 20:17

Zal ik je eens wat vertellen.... ik heb het grote sprookjesboek staan van Bomans! Dat wist ik niet eens. Het is een kinderboek van m'n man. Ha! wat een ontdekking.

Catharina de Grote is geschreven door K. Waliszevski
Uitgeverij Kadmos

Jeane D'Arc is geschreven door M.J. Krück (of Krueck) von Poturzyn
Uitgeverij Kadmos

Ik heb de boeken nog niet gelezen dus ook niet die van Lucretia Borgia.
En inderdaad de Borgia's waren nou niet een stel mensen die je graag op de koffie krijgt!

Groetjes
Bernadet

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 26 Apr 2006, 20:34

Nee dat denk ik ook niet, hihi ik dacht nl al zo iets, jakkes
Dank je wel voor de schrijvers,die komen beslist op mijn lijstje!!
vooral die van catharina de grote spreekt me aan ( misschien de naam of zo?dat intrigeert mij)
Verassing zeg van het sprookjesboek!!! Bof jij even!!!
Geef je man maar een dikke kus!! het boek is gewoonweg helemaal tegek
Nog nooit gelezen?
Beslist doen, lekker in bed!!!
Als je hem al doorbladerd ben je verkocht!!
Echt waar!!

misschien heb je inmiddels al een sprookje gelezen
Ben echt benieuwd hoe je hem vindt
( die van mij ligt hier nu ook naast me, word ik weer helemaal blij van) hoe ziet jouw
kaft eruit?
( eigenlijk van je man, maar heel eerlijk,als ik jou was ik zou vragen of ik hem mocht hebben...)
die van mij heeft een witte kaft met grote voeten
Vroeger had ik die met de blauwe kaft
heb je de 12e koning al gelezen en prinses stoepje en de vijverheks?
oh ze zijn allemaal zo leuk

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 26 Apr 2006, 22:00

ik spring nu even een beetje van de hak op de tak
maar ik keek even in je lijstje met historsiche romans

Deborah Cadbury - De verdwenen koning
Oh Bernadet dat boek heb ik dus op mijn zoeklijstje staan

Zelf heb ik nl gelezen:

Madame Royale ( Deel 1 het spinnenweb, Deel 2 De gouden horizont Deel 3 Het droomhuis)
Van Maria de Lannoy
Deze boeken zijn van langer geleden, wel oud dus en dus ook een andere auteur
Maar leuk is dat deze boeken dus over zijn zusje gaan


Madame royale gaat over de dochter van lodewijk de 16 e en Marie-antoinette
Deze twee zijn na de franse revolutie onthoofd
Die madame royale heeft altijd moeten vluchten na de revolutie toen haar ouders waren vermoord
Ze heeft in veel verschillende kastelen gewoond ook volgensmij in nederland
In dat boek lees je ook dat zij steeds op zoek is naar dat broertje ( dat is dus die verdwenen koning)


Ben dus super benieuwd naar dit boek!!!!

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 26 Apr 2006, 22:11

Fanatiekelingen zoals jij, zien en horen wij graag, Petra!
Leuk dat jij je hebt voorgesteld.
Ik ben een alleslezer zoals je misschien al hebt begrepen van aardkinderen tot zwijmelromans, en van allende tot zwagerman.
Konsalik ga ik, dankzij jou, weer eens herontdekken ;)
Van historische romans ben ik niet zo erg op de hoogte. Er heeft er slechts een indruk op mij gemaakt:
Het geheime boek van Grazia dei Rossi van Jacqueline Park, een boek over de pracht en praal van de italiaanse renaissance, echt een meeslepend verhaal!

Veel plezier nog met leestafel, denk aan de verslaving, ik heb het leestafelvirus sinds augustus zwaar te pakken!

Groetjes, Irene

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Apr 2006, 23:16

Ja, geschiedenisboeken, heerlijk.

Een erg leuk boek over Hendrik VIII vond ik The autobiography of Henry VIII van Margaret George, dat is geschreven vanuit zijn hofnar, Will Somers.

En natuurlijk De verdwenen koning van Deborah Cadbury: gebaseerd op historische feiten en ook nog eens prettig geschreven.

Minder biografisch maar ook erg de moeite waard vond ik Stemmen uit Zee van Dan Sleigh. Speelt zich af in de begintijd van de VOC in Zuid-Afrika en gaat over een Khoi-meisje wat opgenomen wordt in het gezin van Jan van Riebeeck. Ze leert de Nederlandse taal en krijgt een kind met een blanke man, maar bevindt zich daarmee voor altijd tussen twee culturen. Prachtig boek over een vreselijke periode.

En voor wie van familiegeschiedenis houdt: In de tuin van het geheugen van Joanna Olczak-Ronikier. De schrijfster heeft zich na de dood van haar moeder verdiept in de brieven, foto's en krantenknipsels over haar familie en brengt een familiegeschiedenis van een Pools-Joodse familie in kaart van 1860 tot 1990. Indringend en onvoorstelbaar.

sofie
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Apr 2006, 16:22

Berichtdoor sofie » 29 Apr 2006, 15:17

Wat ik ook heel erg mooi vond:

'Volgens Maria Magdalena' van Marianne Frederiksson.

Niet echt een historisch boek natuurlijk, maar een roman gebaseerd op historische figuren.

Het verhaal van Maria Magdalena volgens Frederiksson. Een intelligente vrouw die opgroeit in een bordeel, haar ontmoeting met Jezus en haar ervaringen als volgelinge.

Ik vond het zeer de moeite!
Momenteel aan het lezen: "Ex-minnaar" van Herman Brusselmans.

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 30 Apr 2006, 12:39

Desiree, het boek van the autobiography of Henry VIII lijkt me erg mooi
Maar dat is engels of niet?
het liefste lees ik nl; omdat mijn engels te slecht is om daar boeken over te lezen
wat ik erg leuk vind aan historisch is, vooral over de koningshuizen, dat die mensen vooral rijk waren en macht hadden maar vaak ook diep ongelukkig waren, dat intrigeert me wel
en vaak loopt het dan nog zielig of slecht af
bij mij blijven die peronen nu ook veel langer hangen als ik zo'n roman heb gelezen,dan bijv met geschiedenisles, nu leer je de peronen ook echt kennen, hoe ze waren, en niet alleen jaartallen of alleen maar de foute dingen die ze deden en dan is het extra leuk als je bijv iets over ze ziet of leest in bijv een museum
ik heb dus pas de boeken van madame royale gelezen, de dochter van marie- antoinette en toen hoorde ik dat die dochter van francis copolla met een film bezig is over marie antoinette, nou dat vind ik dus harstikke leuk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2006, 12:45

Dat boek over Hendrik de 8e is er ook in het Nederlands Piedie.

ISBN 9022507394 De boekerij Amsterdam 1987
Het heet
De autobiografie van Hendrik VIII
becommentarieerd door zijn hofnar

geschreven door Margaret George dus.

Bernadet

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 30 Apr 2006, 12:52

Bernadet, dank je
Lijkt me een hartstikke goed boek!!!
Die ga ik proberen te bemachtigen!

Groetjes

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Mei 2006, 12:31

Hallo allemaal,

Ik heb me een paar dagen geleden aangemeld, nadat ik al een tijdje op deze site rond gekeken heb. Pas gisteren heb dit item gevonden. Er valt ook zoveel te lezen hier......
Ik ben Berdine, bijna 55 jaar, getrouwd, geen kinderen, wel een hond.
Ik heb altijd graag gelezen, maar mijn lerares Nederlands op de middelbare school heeft mij enthousiast gemaakt voor literatuur.
Als er brand uitbreekt, graai ik de volgende titels uit mijn boekenkast:

Joe Simpson - Over de rand
Michel faber - Lelieblank, scharlakenrood
Christoph Ransmayr - De laatste wereld
Judith Hermann - Zomerhuis, later
T. Coraghessan Boyle - Duyvels End
Bruce Chatwin - Wat doe ik hier
Torgny Lindgren - Het licht
Cormack McCarthy - De kruising
David Leavitt - De verloren taal der kranen
Tommy Wieringa - Joe Speedboat
Dick Schouten - Zee geheel wit
Maria Stahlie - Galeislaven

maar ik hoop genoeg tijd te hebben voor nog een aantal meer.

Verder puzzel ik graag, (lees soms weken niet omdat ik met een legpuzzle van 5000 stukjes bezig ben), luister naar muziek en ben ook geinteresseerd in natuur.
Wie verder nog iets van mij wil weten: vragen staat vrij!

Groetjes,

Berdine

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Mei 2006, 12:39

DagBerdine,

Hartelijk welkom hier.
Hopelijk heb je het hier naar je zin.

En brand uitbreken en, al die mooie boeken moeten missen, brr.. ik mag er niet aan denken.
Zelf zou ik het eers naar mijn dichtbundels graaien :D .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2006, 14:27

Ha berdine,

Heel hartelijk welkom bij Leestafel. Leuk dat je je even voorstelt.
legpuzzels vind ik ook heerlijk om te doen. Maar heb er de laatste tijd niet veel aan gedaan. Puzzelen (doorlopers) doe ik ook graag.
Verder ben ik veel met planten bezig maar of je dat met natuur bedoelt...
Ik ben trouwens ook erg graag in de natuur, wat dat betreft woon ik hier geweldig, alles bij de hand. Bos, duin en de zee!

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Mei 2006, 20:55

Nee, met natuur bedoel ik dat ik graag in de natuur ben, de namen van wilde bloemen wil kennen en met een verrekijker vogels beloer. Ik ben lid van een vogelwerkgroep( al doe ik niets aan het deel "werk"). Ik kan helemaal gaan huppelen als ik een groene specht heb gezien of een groepje koekoeksbloemen heb gevonden op een plek waar ik ze nog nooit heb gezien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2006, 21:02

Ha, mijn man is bioloog! Ik loop dan naast hem en langzamerhand begin ik ook planten te herkennen (ook de koekoeksbloem) Mijn topper was het zien van de ijsvogel (met verrekijker) die hier sinds kort bivakeert én broedt!!

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Mei 2006, 21:15

Oh, ik ben jaloers! Het dichtst bij ben ik gekomen op een wandeling in een park met andere vogelaars. Terwijl ik door de kijker een nijlgans bekeek, hoorde ik achter me: ijsvogel! ijsvogel! Maar: te laat .....

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Aug 2006, 12:09

Vanochtend heb ik me hier aangemeld, en ik stop bijna niet met lezen op het forum. :) Ik ben kivr (Diana), ben getrouwd en heb 2 zonen, 1 hond, 1 kanarie en 2 parkieten. Ik ben in april 40 jaar geworden.

Van origine ben ik taalkundige, met name classicus. Ik lees dolgraag: boeken, kranten, tijdschriften, etiketten, recensies, nou ja, alles wat letters heeft. De afgelopen jaren heb ik heel weinig kunnen lezen en wel heel veel boeken steeds bijgekocht. Er staan nog een kleine 1000 ongelezen boeken op me te wachten. :oops:

Omdat ik gehandicapt ben en progressief chronisch ziek krijg ik nu veel meer tijd om te lezen, en dit forum wakkert dat alleen maar extra aan!

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Aug 2006, 12:16

Welkom welkom!!
Leuk dat je het forum gevonden hebt (zei ze lachend: praat zelf pas sinds 5 dagen mee!). Enne ..... kijk maar uit: die stapel van 1000 ongelezen boeken zal vast nog wel groeien de aankomende tijd. Je krijgt hier zoveel ideeen!
Hoop je hier regelmatig te zien!
Janna

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2006, 12:17

Mooi zo, een enthousiast lezer is altijd welkom!!
Maar weet waar je aan begint, we kunnen behoorlijk actief zijn!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2006, 12:20

welkom kivr! Leuk dat je je voorstelt!

Even in het kort.
Ik ben Bernadet, sinds gisteren middelbaar (50), 5 jaar getrouwd, geen kinderen, geen huisdieren. Vanaf april 2004 heb ik deze site opgezet en ben met veel plezier eraan bezig. Ik ben een leesfanaat, hoewel er ergere bijzitten hier. Geen literaire opleiding of iets dergelijks maar wel veel plezier in lezen. Ik lees graag (auto)biografieën, literaire en historische romans en sinds leestafel (door marjo) kinderboeken. Verder begin ik poëzie steeds prettiger vinden om te lezen (ook door Leestafel, met name door Tiba)
Afgelopen zondag (30 juli) hebben we een Leestafel-ontmoeting gehad die erg leuk was.

kivr, ik hoop dat je het hier naar je zin hebt.

groetjes
Bernadet
die dacht dat zij veel ongelezen had staan maar 1000 haal ik niet ;)


Terug naar “Voorstellen leden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten