Stilte

Leden stellen zich voor
Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Stilte

Berichtdoor Lezer100 » 04 Okt 2017, 11:52

Het is sommigen onder jullie misschien al wel opgevallen, dat ik een hele tijd niets meer van mij heb laten horen. Mijn leesuitdaging 2017 is al een hele tijd geleden stil gevallen. Het laatste boek dat ik ter hand genomen heb, een middeleeuws verhaal, ben ik begonnen halfweg april. Na ongeveer 10 dagen had ik het verhaal ongeveer voor de helft doorworsteld. Dan is het nog een week in mijn boekentas gebleven, waarna ik het in de kast heb teruggelegd. Dat was begin mei. Sindsdien heb ik nog welgeteld 3 stripverhalen gelezen, waarvan een vrij grondig, de twee anderen nogal vlug.

Ik ben vrij vroeg gestimuleerd om de bibliotheek te bezoeken (7 jaar), maar nu houd ik het al een hele tijd voor bekeken. Wat opzoekingswerk op internet leverde als belangrijkste optie "leesverslaving" op. En deze heeft vermoedelijk "leesmoeheid" gecreëerd, die ik vrij kordaat heb aangepakt. Momenteel beperkt zich mijn lezen tot verplichte lectuur op het werk en de hoofdlijnen op FB, soms ook op Leestafel. Kranten lees ik ook niet meer.

Dit geeft mij wel tijd om aan andere dingen, die ik vroeger veel minder deed, zoals extra hulp in het huishouden, meer aandacht te besteden. En ook is het mij nu duidelijk, dat handwerken (dat ik vroeger thuis eigenlijk niet mocht doen, wegens belachelijk voor jongens) mij eigenlijk heel goed ligt.

Of ik nooit meer lees, weet ik nog niet echt, dat ligt nog in de toekomst. Ik kom nog wel af en toe voorbij op Leestafel, maar laat momenteel geen sporen achter. Hoe dit gaat evolueren, weet ik nog niet. Ondertussen kunnen jullie mij nog wel terugvinden op FB (Roger Pelgrims, met als foto een deel van een haakwerk - er bestaat ook nog een andere Roger Pelgrims, en een Pelgrims Roger, maar die ben ik dus niet).

Ondertussen veel leesplezier.

Roger
Lezer100

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Stilte

Berichtdoor Renate » 04 Okt 2017, 14:51

Van lezen krijg ik eigenlijk nog steeds geen genoeg. Als ik geen boeken lees, dan lees ik wel dingen op internet, ook als ik eigenlijk andere dingen op de computer zou moeten doen (componeren). Soms zou ik willen dat de verbinding met internet een tijdje wegviel.

Maar ik hoop dat je weer snel gaat lezen. Ik kan me toch niets leukers voorstellen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stilte

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2017, 15:11

Ik kan me ook niet echt een leven zonder lezen voorstellen, al was er wel een lange periode waarin et stukken minder was 0 een een ander genre an nu: de tijd waarin ik kleine kinderen thuis had.
Ik vind handwerken ook leuk, maar dat komt er dus niet van. In die periode wel. Je kan namelijk heel goed achter de naaimachine bezig zijn of breien en toch ook aandacht aan je kinderen geven. Maar dat combineren met lezen, dat kon ik niet.

Zo gat het in het leven: golfbewegingen. Dus wie weet, Roger!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2017, 15:25

Hoi Roger,
Jazeker miste ik je. Misschien is het een tijdelijke leesmoeheid, zou zomaar kunnen.
Ik kan me overigens ook geen leven zonder lezen voorstellen, boeken zijn toch wel een heel belangrijk element in mijn leven. Het blijft heerlijk om te doen.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Lezer100 » 04 Okt 2017, 18:31

Bedankt, dames. Wie weet wat de toekomst nog in petto heeft. We zien wel wat het wordt. Misschien moet ik ook wel eens bezinnen over mijn vroegere manier van lezen.
Lezer100

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Lezer100 » 29 Okt 2017, 12:56

Mijn vroegere manier van lezen kan heel eenvoudig worden samengevat : lezen om te lezen, hoe meer hoe liever (zie mijn verwijzing hierboven naar "leesverslaving" en "leesmoeheid". Ik denk dat jullie lezen wel een heel andere vorm van lezen is. Het zou mij misschien tot een beter inzicht kunnen leiden om in de toekomst lezen op een andere manier te benaderen.

Ondertussen blijft mijn lezen beperkt tot het werk, tot handwerkpatronen, en sinds gisteren ook tot beschrijvingen van kookrecepten die wij thuis willen proberen (praktische dingen dus). Het niet meer lezen van romans, poëzie, drama, non-fictie begint ondertussen meer en meer op een bevrijding, een weg groeien uit mijn oude leven te lijken. Ik ervaar dit niet meer als absoluut noodzakelijk.

Wat Leestafel gepresteerd heeft, en nog altijd presteert, is een unicum denk ik in het Nederlandstalig taalgebied, en kan niet meer weggedacht worden, ook niet bij de vele scholieren, die hier vrijblijvend ideeën kunnen sprokkelen. Doe zo verder.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stilte

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2017, 13:34

Is dit een afscheid? Toch niet? Denk je dat je nooit meer een boek ter hand zult nemen?
Ik kan het me niet voorstellen, een leven zonder lezen. Maar dat kon jij een jaar geleden ook niet denk ik.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Lezer100 » 29 Okt 2017, 22:31

Dit is geen afscheid Marjo (toegegeven, "Doe zo verder" was in dat opzicht misschien een verkeerde woordkeuze). Maar wat ik zal lezen in de toekomst zal veelal praktisch gericht zijn (zoals een uitleg van een breipatroon, of de beschrijving van een kookrecept). Of iets met mode, maar dan eerder kijkgericht (bijvoorbeeld de twee boeken van Dries Van Noten over al zijn shows, die alleen visueel worden voorgesteld, zonder woorden). Ik kon mij dat inderdaad niet voorstellen, zelfs maar een dag zonder een boek te leven. Dat is allemaal heel plots gekomen. Ik moet nu voor mijzelf uitmaken hoe ik lezen verder inpas in mijn leven.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stilte

Berichtdoor Marjo » 30 Okt 2017, 09:01

Succes daarbij. Ik hoop dat het in ons voordeel uitpakt, maar laat je niet dwingen (as if...)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2017, 13:28

Nee, ik kan me ook geen leven zonder lezen/boeken voorstellen.
Dan ga ik lopen zoeken en eventueel maar een romannetje of damesblad lezen of zoiets als er écht niets voorhanden is.
Maar geen boeken meer lezen... nee dat kan ik me niet voorstellen.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Lezer100 » 30 Okt 2017, 22:56

Ik houd jullie wel verder op de hoogte van mijn zoektocht.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2017, 08:09

Ja doet dat Lezer100, ik ben benieuwd hoe het je vergaat.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Stilte

Berichtdoor Lezer100 » 18 Mar 2022, 23:43

Moet ik nu Netflix dankbaar zijn ? Misschien wel, misschien niet. Maar het is wel een feit dat ik na het bekijken van een komische film aldaar (Journey 2 - The mysterious Island) voor het eerst in zes jaar nog eens een boek heb vastgenomen (nu ja, een e-reader) en bijna een volledig hoofdstuk heb gelezen : "Vijf weken in een luchtballon" van Jules Verne. Een klassieker dus. Van wat er de laatste jaren aan boeken allemaal het licht heeft gezien weet ik gewoon niets. Ik ben zelfs in al die jaren nooit meer een boekenwinkel binnengestapt (ook niet electronisch). We zien wel wat het wordt.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stilte

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2022, 11:50

Dat is bijzonder! Je blijft toch wel een beetje de klassiekers trouw.
Hoe bestaat het hè, dat je zomaar ineens genoeg had van de boeken.
Lezen om te lezen heb ik gelukkig nooit ervaren. Ik lees altijd omdat ik dat boek wil lezen, omdat de inhoud me aanspreekt.
Dat scheelt misschien wel.
Wel merk ik dat door internet, waardoor je korte berichtjes vrij snel leest mijn manier van lezen anders is geworden. Het is moeilijker om IN een boek te duiken wat ik vroeger goed kon, nu is er toch een leesstijl gekomen die sneller is. Dat moet ik ook maar eens afleren...

Hopelijk gaat het lezen je weer plezieren Roger.

Groetjes!
Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stilte

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2022, 13:35

Heerlijk, nog zoveel in te halen! Maar misschien ben je dat helemaal niet van plan, het zou voor mij heel lastig zijn om te kiezen. Beter om dan gewoon maar te starten met het aanbod van nu.
Hopelijk ga je dat doen! Want eigenlijk zeg je niet of je het ook leuk vond om weer te lezen?

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Stilte

Berichtdoor Lezer100 » 19 Mar 2022, 18:04

Klopt Dettie, het internet werkt vervlakkend.

Misschien nog wat vroeg, Marjo. Ik heb mijn tijd genomen om het eerste hoofdstuk van "Vijf weken in een luchtballon" te lezen (in het Frans), en het stak alvast niet tegen.
Lezer100


Terug naar “Voorstellen leden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten