Soorten romans (indeling naar thema)

Literaire termen en technieken
Gast

Soorten romans (indeling naar thema)

Berichtdoor Gast » 23 Mar 2008, 21:03

Soorten romans (indeling naar thema)

Degenen onder jullie die de cursus literatuurwetenschap volgen (zie apart topic) hebben al moeten vaststellen, dat het niet zo eenvoudig is, om het begrip literatuur te omschrijven. Ook verschillende romantypes eenduidig afbakenen is niet altijd zo eenvoudig. Hieronder alvast een eerste poging er een aantal op te sommen. Deze lijst is zeker niet volledig, en er is zeker voldoende stof voor discussie. Bedoeling is achteraf dieper in te gaan op mogelijke aspecten die een opdeling zoals deze rechtvaardigen.

1.streekroman of heimatroman
2.familieroman (bijvoorbeeld 'De heren van de thee')
3.thriller
4.detectiveroman (bijvoorbeeld 'Tien kleine negers')
5.oorlogsroman (onderdeel van 'historische roman')
6.spionageroman
7.gothic novel (bijvoorbeeld 'Dracula')
8.psychologische roman
9.historische roman
10.picareske roman (bijvoorbeeld 'Lazarillo de Tormes')
11.ontwikkelingsroman (Bildungsroman) (bijvoorbeeld 'Wilhelm Meisters
Lehrjare')
12.striproman (?) - stripverhaal
13.neoromantische roman
14.esotherische roman (bijvoorbeeld 'Da Vinci Code')
15.toekomstroman (science-fiction)
16.ridderroman
17.sleutelroman


Het staat jullie volkomen vrij, deze lijst verder aan te vullen.

Rutger
Laatst gewijzigd door Gast op 17 Apr 2008, 14:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Apr 2008, 11:22

Ik mis hier de toekomst of sci fi roman.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Apr 2008, 11:59

Nog snel even aangevuld, Roel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2008, 12:43

We zijn gestopt met die cursus Rutger, er was te weinig animo voor en Marjo en ik hebben toen even ruggespraak gehouden of het nog zin had om door te gaan. Alletwee wilden we ergens wel doorgaan maar de tijd, de tijd...

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2008, 12:44

horror? Valt dat ook onder romans? Of bedoel je dat met gothic novel?
Ben ook benieuwd wat een picareske roman is, dat ken ik niet (denk ik).

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Apr 2008, 13:06

Dettie schreef:horror? Valt dat ook onder romans? Of bedoel je dat met gothic novel?
Ben ook benieuwd wat een picareske roman is, dat ken ik niet (denk ik).

Dettie


Een ander woord voor picareske roman is schelmenroman. Misschien klinkt je dat bekender in de oren.

Het lijkt mij ook interessant even in te gaan op mogelijke verschillen tussen horror en gothic novel. Ik kom daar zeker nog op terug. Gothic novels zijn vooral bekend uit de tijd van de Romantiek. Moesten boeken als Dracula nu geschreven zijn, men zou ze misschien wel onder horror klasseren.

Rutger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2008, 13:08

Ha ja, schelmenroman ken ik wel.
Bedankt Rutger.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2008, 19:15

Ik ben van de week bij een leeskring geweest waar de te bespreken roman een diasporaroman werd genoemd, en ook nog een cirkelroman. Het eerste slaat meer op wat de schrijver op wil roepen met het boek, het tweede is de vorm van de roman..
Dus bij al die soorten romans heb je ook nog een verdeling waarbij het een genoemd is naar de vorm, de ander naar de bedoeling, en misschien zijn er zo nog meer?

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Apr 2008, 14:55

Marjo schreef:Ik ben van de week bij een leeskring geweest waar de te bespreken roman een diasporaroman werd genoemd, en ook nog een cirkelroman. Het eerste slaat meer op wat de schrijver op wil roepen met het boek, het tweede is de vorm van de roman..
Dus bij al die soorten romans heb je ook nog een verdeling waarbij het een genoemd is naar de vorm, de ander naar de bedoeling, en misschien zijn er zo nog meer?


De tot nu toe opgesomde romanvormen zijn, uitgaande van jouw discussie in de leeskring, Marjo, dus in de eerste plaats ingedeeld volgens de bedoeling, of het thema. Je kan inderdaad ook de romans gaan indelen naar de vorm of structuur, zoals het hierboven aangehaalde voorbeeld, de cirkelroman. Ik open hiervoor een apart item.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2008, 10:35

12.striproman (?) - stripverhaal

Vroeger had je wel beeldromannetjes, een bouquetreeksachtig verhaaltje maar dan getekend. Dat zou je een striproman kunnen noemen, literair zijn ze echter zeker niet. Ik weet niet of ze nog bestaan.

De avonden van Reve, Kaas van Elsschot en een boek van Jan Wolkers zijn ook 'verstript' maar of je die een beelroman/striproman kan noemen?
Het is naar een bestaand boek 'verbeeld'.

http://www.weg.be/weg-serie/weg-49.htm

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Apr 2008, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2008, 10:39

14.esotherische roman (bijvoorbeeld 'Da Vinci Code')

Waarom noem je de Da Vinci Code esotherisch? In mijn ogen is het een thriller. Is het omdat het om Jezus en Maria Magdalena draait?


Dettie
die dit vraagt uit nieuwsgierigheid waarom het een esotherische roman genoemd wordt.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Apr 2008, 12:21

Dettie schreef:12.striproman (?) - stripverhaal

Vroeger had je wel beeldromannetjes, een bouquetreeksachtig verhaaltje maar dan getekend. Dat zou je een striproman kunnen noemen, literair zijn ze echter zeker niet. Ik weet niet of ze nog bestaan.

De avonden van Reve, Kaas van Elsschot en een boek van Jan Wolkers zijn ook 'verstript' maar of je die een beelroman/striproman kan noemen?
Het is naar een bestaand boek 'verbeeld'.

http://www.weg.be/weg-serie/weg-49.htm

Dettie


Dat van Elsschot wist ik nog niet Dettie.

Ken je de verhalen van Eric de Noorman ? Deze verschenen lang geleden in een Vlaamse krant. Elke dag kreeg je een combinatie van 3 striptekeningen, en een langere tekst. Dit vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van een striproman.

http://www.ericdenoorman.nl/f2ericdenoorman.htm

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2008, 12:51

Ik ken wel de stripboeken van Eric de Noorman en ook De koene ridder

Heb ze eigenlijk nooit gezien als romans. Moet even de knop omzetten in m'n hoofd. Zou je ze onder historische romans kunnen scharen?

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Apr 2008, 13:15

Ik zou noch Eric de Noorman, noch de Koene Ridder echt als historisch durven beschrijven (tenzij de afgebeelde gebruiken, klederen en wapens misschien) . De Koene Ridder ken ik wel, maar zelden gelezen. Van Eric de Noorman heb ik de meesten gelezen (als jonge knaap nog in de krant, een paar jaar geleden bijna alle boeken gekocht bij een antiquair in Antwerpen - heb wel redelijk kunnen afdingen op de prijs).

Eric de Noorman bevat, net als de Koene Ridder wel een aantal historisch gefundeerde afbeeldingen, maar qua verhaal kun je verschillende richtingen uit : een gedeelte S.F. (verhalen over Atlantis), pure fantasie (Eric als Noorman bij de Romeinen), exotisch, ....

De meeste verhalen zijn zoals ik ze hierboven beschreef : een beperkt aantal tekeningen, gevolgd door een uitvoerige tekst. Eigenlijk kun je de verhalen lezen zonder de tekeningen. Ik ken ook wel een paar volledig getekende verhalen, maar die gaan vooral over de zoon van Eric.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Apr 2008, 13:20

Dettie schreef:14.esotherische roman (bijvoorbeeld 'Da Vinci Code')

Waarom noem je de Da Vinci Code esotherisch? In mijn ogen is het een thriller. Is het omdat het om Jezus en Maria Magdalena draait?


Dettie
die dit vraagt uit nieuwsgierigheid waarom het een esotherische roman genoemd wordt.


Jezus en Maria Magdalena, dat is inderdaad de reden waarom ik deze "thriller" (ik kan mij volledig vinden in jouw mening, Dettie) als esotherische roman zien. Het is natuurlijk wel zo, dat behalve de hierboven aangehaalde romanvormen er nog andere zijn, benevens een heleboel mengvormen. Niet elke roman kan eenduidig onder een categorie ondergebracht worden, denk ik. En natuurlijk speelt ook de lezer een belangrijke rol.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2008, 14:41

Ja hoor Rutger, het is ook ondoenlijk om alles tot in detail op te splitsen.

Esotherisch is voor mij spiritueel zoals boeken van Mosmuller Crull http://tinyurl.com/43qbmu vandaar dat ik het even vroeg. Hoewel die boeken van haar ook weer onder filosofische romans kunnen vallen. Lastig hoor.

Groetjes
Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2008, 14:42

Het boek van Marc Legendre, genomineerd voor de Libris noemen ze een realistische strip.

http://www.webshopboekhandel.nl/Webshop ... tID=763193

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2008, 14:43

Esoterisch, dat is Ayn Rand toch?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2008, 14:46

De (auto) biografische roman? Reisroman? Post-moderne roman?
Ik roep maar wat me te binnen schiet..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2008, 14:47

DE striproman is dan eigenlijk Ollie B Bommel..

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 20 Apr 2008, 17:50

Ja, dat dacht ik ook meteen, Marjo.

Dat is inderdaad een goed voorbeeld van de striproman, de prachtige tekeningen en verhalen over de heer van stand, Olivier B. Bommel van Marten Toonder.
'Do you think it's a whoozle?'

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 20 Apr 2008, 18:04

Is de term 'heimatroman' een term die in Nederland gebruikt wordt? Ik ken de term wel, maar dan alleen met betrekking op de Duitse letteren. Wij zeggen toch gewoon 'streekroman'?

Ik mis de ideeënroman.
In dat genre wordt een filosofische idee uitgewerkt. Alle elementen in het boek moeten kloppen binnen dat idee.
Voorbeeld: Havinck van Marja Brouwers
Hier wil de schrijfster een idee uit de existentie-filosofie uitwerken. Namelijk dat de mens niet in staat is tot communicatie met zijn medemensen. Wil ze dit goed doen, dan mag er niet opeens een personage in het verhaal opduiken dat een en al empathie is. Of dan mag Havinck als hoofdpersoon niet een psychologische ontwikkeling doormaken, zodat hij aan het einde van het boek alsnog heel goed kan communiceren. Wonder boven wonder! Dan zou ze immers het hele idee van de roman, het onvermogen van de mens om te communiceren, omver kegelen?

Grada
Laatst gewijzigd door Grada op 20 Apr 2008, 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2008, 18:05

Gisteren kreeg ik toevallig van iemand het blad Schrijven en daarin staat een lang artikel over Literaire beeldverhalen onder de titel Stripverhalen worden volwassen.
Als ik tijd heb zal ik proberen een samenvatting te maken van dat artikel.

Dettie

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 20 Apr 2008, 18:26

De termen 'neoromantische roman' en 'postmoderne roman' slaan eigenlijk weer op iets anders. Dan gaat het om de stroming of literaire periode waar een roman toe behoort, zoals je ook de naturalistische, sensitivistische, sentimentele, enzovoort romans hebt.

Je kunt dus eigenlijk soorten romans onderverdelen naar:

1) de inhoud
2) de vorm
3) de stroming of literaire periode.

Een roman kan qua inhoud een oorlogsroman zijn, naar de vorm een cirkelroman en naar de stroming een naturalistische roman.
Maar bijvoorbeeld ook een oorlogsroman, een beeldroman en een postmoderne roman.
enzovoort...

Lekker ingewikkeld! :D

Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 20 Apr 2008, 18:30

Ik bedacht ook nog fantasy, chicklit, Indische roman en tropenroman als genres naar de inhoud. Er zijn er vast nog meer... :D
'Do you think it's a whoozle?'


Terug naar “Literaire termen en technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten