Tijs Goldschmidt: Darwins hofvijver

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25863
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Tijs Goldschmidt: Darwins hofvijver

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2004, 21:16

Darwin's hofvijver
een drama in het Victoriameer


Gedragsecoloog Tijs Goldschmidt brengt zo'n 12 jaar door aan het Victoriameer waar hij een bepaalde vis -furu- bestudeert. Terwijl hij steeds meer soorten ontdekt, blijken er ook soorten uit te sterven. Als hij zoekt naar de oorzaak komt hij erachter dat er nijlbaars is uitgezet in het meer, en die eten de furu op. Als dat alles was, was het misschien niet zo schokkend, maar door een emmer baars verandert het leven van de Afrikanen die immers afhankelijk zijn van de vis ingrijpend. Er zijn tal van nevenaffecten, bijvoorbeeld: het aantal muggen neemt toe (dus de malaria) omdat de insectenetende furu verdwenen is..

Behalve veel wetenschappelijke feiten, vertelt Goldschmidt ook over het moeizaam communiceren met de Afrikanen, de compleet andere manier van leven.
En hij vertelt over zijn ontdekking dat het misschien wel de vrouwtjesvis is die bepaalt hoe en wanneer zich een nieuwe furu-soort ontwikkelt. Zij blijkt in bepaalde ecologische omstandigheden een voorkeur te hebben voor een mannetje met een bepaalde tekening, zodat andere mannetjes uit het beeld verdwijnen.

Het is allemaal best ingewikkeld, moeilijk na te vertellen, maar heel logisch als je het leest. En..men hoeft niet alle hoop op te geven: die vrouwtjes zijn heel inventief!

Uitgever Prometheus Groep ISBN 903512636X Verschijningsdatum 4/2004 Bindwijze Paperback Aantal pagina's 288 blz.

© Marjo
juni 2004

Meer over Goldschmidt

http://www.vpro.nl/programma/ram/afleve ... /19449710/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44121
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2004, 15:49

Ja dat klopt Marjo. Ik maak niet van de "vers van de pers" boeken een archief. Dat is gewoon ter informatie voor jullie. Wel maak ik van de door ons gelezen boeken en van de thema's een archief.

Ik vind het wel knap dat je een verslag wist te maken van Darwins Hofvijver. Ik heb een tijd terug "De onnozele antropoloog" gelezen maar dat was ook over een onderzoeker die een stam in Afrika bestudeerde. Ik ben wel drie keer aan een verslag begonnen maar kwam er niet uit. Het was een erg prettig leesbaar boek maar om na te vertellen was erg moeilijk.
(Ik ben nu wel benieuwd wat die vrouwtjesvissen wisten te verzinnen.)
was het wel een goed leesbaar boek of erg wetenschappelijk?

Ik las dat het al in 1994 was uitgegeven maar toen kreeg het weinig aandacht. Langzamerhand kreeg het steeds meer bekendheid door mond op mond reclame. Eigenlijk de beste reclame die er is. Beter dan al dat opgeklopte gedoe van nu.
Groetjes
bernadet

Marjo
Berichten: 25863
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2004, 19:10

Tja, prettig leesbaar? Er zitten hele stukken in waar je doorheen moet bijten als je geen studie in die richting gedaan hebt. Over het hoe en waarom van de voortplanting, genetische kenmerken, evolutietheorie enz.
Hoewel Goldschmidt het best duidelijk uitlegt, blijft het pittig. Maar daarnaast zijn er de stukjes over het dagelijkse leven in Afrika, en die verlevendigen de boel.
Ik vond het wel om te doen.
Ik wist niet meer onder welk item het op de site gestaan had. Maar nu staat het er wel!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44121
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2004, 19:31

Onder het item vers van de pers dus.

Op zich lijkt het me wel een leuk boek om te lezen. Hoewel ik ook moeite heb met wetenschappelijke dingen. Ben altijd bang dat het boven m'n pet gaat. De onnozele antropoloog had ik van iemand te leen die heel goed wist waar ik van hou om te lezen en ze had gelijk. Het was een leuk boek.
Omdat ze zo enthousiast was heb ik het ook gelezen en was er blij om dat ik het gelezen had maar als ik het in de boekwinkel had zien liggen had ik het nooit genomen omdat het me dan te moeilijk zou lijken.

Darwins Hofvijfer wordt dan wel anders aangeprezen dan het in werkelijkheid is. Er wordt toch een beetje gesuggereerd dat het een luchtig boek is als je de flaptekst leest. Ook de ondertitel suggereert dat: "Drama in het Victoriameer"

Dit bedoel ik dus:
In 1981 vertrekt bioloog Tijs Goldschmidt naar Tanzania om een uitzonderlijk fenomeen in het Victoriameer te bestuderen. De hoge snelheid waarmee baarsachtige visjes nieuwe soorten vormen, maakt ze onweerstaanbaar: hier voltrekt zich de droom van iedere darwinist. Maar telkens als de bioloog iets dreigt te ontdekken, gaat er wat mis: hij wordt gearresteerd, hij verknalt het aanstaande huwelijk van twee leden van de Sukuma-stam, en terwijl hij met koortsvisioenen in een missiehospitaal belandt, maken insecten een vergiet van zijn houten bootje...

dan denk je toch dit is een leuk, grappig boek? Of zie ik dat verkeerd?
bernadet

Marjo
Berichten: 25863
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2004, 08:46

Echt grappig zou ik het niet noemen, hij beschrijft alles op een droge manier: het is zo, en ik doe het er maar mee, hoe hinderlijk ook.
Deze verhalen zorgen er voor dat je de wetenschappelijke stukken ook kunt hebben.
En ja, "drama" klinkt dat voor jou luchtig? Je zit vast te veel met je neus in spannende boeken nu! Het uitsterven van soorten dieren is toch niet luchtig te noemen. Maar ik denk dat deze manier van aanprijzen het boek dus ook voor de "gewone" lezer aantrekkelijk maakt. Dat is heel goed gedaan. Ik zou toch anders nooit een boek over vissen in het Victoriameer zijn gaan lezen!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44121
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2004, 10:13

Drama in het Victoriameer geeft mij een beeld van een soort romannetje. Die kunnen ook van die titels hebben. Drama in Hill-county of zo. Vandaar dat het nogal luchtig op me overkomt.
Ik moet wel lachen om je opmerking: Ik zou toch anders nooit een boek over vissen in het Victoriameer zijn gaan lezen!
Nee, dat klinkt wel even anders dan Darwins hofvijver.

Ik zit nog niet met m'n neus in de spannende boeken. Ik heb Het meisje met de parel (mooi) nu bijna uit en De opstandigen van Sandor Marai ook bijna uit. Van dat laatste boek maak ik wel een verslag.
Daarna ga ik De jonkvrouw en de eenhoorn en Hrabal lezen dus de spannende boeken moeten nog even wachten. Ben al wel en klein stukje (10 blz) begonnen in Hrabal (nieuwsgierig als altijd) en die eerste bladzijden zijn al zo mooi. Het lijkt me een vreemd verhaal, de taal is prachtig. Maar daar hoor je nog van.

Groetjes
bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Jun 2004, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25863
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2004, 16:15

Ik ben blij dat je Hrabal nu al mooi vindt! Er zijn mensen die het een vreselijk saai boekje vinden en daar begrijp ik niets van!
Of je nou wil of niet: je zit met je neus in de spannende boeken omdat je dat thema iedere dag moet veranderen!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44121
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2004, 18:09

saai? nee dat volg ik ook niet. Het is alles behalve saai. Ik vind het een heeel apart verhaal. Ik wil de rest ook lezen want het verhaal zit in een verhalenbundel. Ik vind het juist vreselijk knap geschreven. Ben blij dat je het vertelde anders had ik dit echt nooit gelezen!

Oke, oke, ik zit met m'n neus in de spannende boeken. Ik dwaal vaak wel af als ik aan het zoeken ben naar de beschrijving.

Gisteren was ook de geboortedag van Hans Dorrestijn en ik vond al googelend de teksten van hem en toen dwaalde ik ook weer eeeeruuuuug af. Was heel laat met het nieuwe spannende boek en citaat en zo plaatsen daardoor. Die man schrijft ook dingen waarvan je denkt hoe kom je erop!
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44121
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2004, 13:30

Tijs Goldschmidt is 22 augustus te zien bij Zomergasten VPRO.
http://www.vpro.nl/programma/zomergaste ... /17869683/
Ik ga zeker kijken.
Het boek is nu te koop bij de Slegte zag ik.


Bernadet

Marjo
Berichten: 25863
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2004, 15:59

hm, ik weet niet of ik dat boek op mijn plank wil..
dat van die zomergasten wist ik, maar helaas zit ik dan in Frankrijk.
Ik zal moeten vragen aan de thuisblijvers of ze het opnemen, en dan hopen dat ze het niet vergeten.
Marjo


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten