Karen Amstrong - Islam

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Gast

Karen Amstrong - Islam

Berichtdoor Gast » 29 Jan 2008, 19:41

Dit boek biedt op een overzichtelijke manier het ontstaan en de evolutie van de islam, en de verschillende strekkingen ervan. Achteraan krijg je nog een overzicht van de belangrijkste personen, en een verklarende woordenlijst.

Toch wel aan te bevelen in deze woelige tijd van (over het algemeen) intolerantie en onbegrip, zowel langs christelijke als moslimzijde.

ISBN 90 234 0055 0 http://www.amerigo.nl/ow/islam/9023400550.html
[/img]

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 29 Jan 2008, 20:25

He..dank je wel Rutger..Goede tip.

ik heb al een aantal boeken van haar gelezen, oa de Wenteltrap en een geschiedenis van God, en hoewel het geen lichte kost is kan ze wel heel helder en toegankelijk vertellen.

Groeten
Wil

Marjo
Berichten: 25870
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2008, 11:08

Ik kwam anders niet door die Wenteltrap heen.. maar dat ligt deels aan het onderwerp. Het boeide niet.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2008, 16:34

Ik heb haar geschiedenis van het fundamentalisme bij zowel de Islam en de protestanten gelezen. Dat heeft me een hoop meer inzicht in deze complexe materie gegeven.

Wist jullie trouwens dat Karin Armstrong een ex-non is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44135
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2008, 16:45

Ja dat wist ik Roel, volgens mij heeft ze daar ook een boek over geschreven... Het trappenhuis????

Dettie
die nog even gaat zoeken of het boek echt zo heet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44135
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2008, 17:31

Gevonden

Titel: Door de nauwe poort
Auteur: Karen Armstrong

Samenvatting:
Aan het begin van de jaren zestig, toen ze nog niet eens twintig jaar oud was, trad Karen Armstrong in een katholiek klooster in. Zeven jaar lang was ze non, tot ze het niet langer aankon en uittrad. Ze ging in Oxford Engelse letterkunde studeren, gaf een tijd les en ontwikkelde zich daarna langzamerhand tot een van de spraakmakendste auteurs op het gebied van de drie grote monotheïstische godsdiensten: christendom, jodendom en islam. Over haar persoonlijke ervaringen in het klooster schreef ze Door de nauwe poort. Genuanceerd vertelt ze over teleurstellingen én vervoeringen die ze er beleefde. Het is geen omzien in wrok, maar een onthutsend eerlijke poging met haar verleden in het reine te komen.

Aantal pagina's: 317

Het vervolg hierop heet De wenteltrap (toch iets met trap)

groetjes
Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Mar 2008, 13:08

Bedankt Dettie voor het opzoekwerk.
Het lijken mij heel interessante boeken om te lezen.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten