Mies Haage - Ik kan u niet uitleggen wat de oorlog is

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Mies Haage - Ik kan u niet uitleggen wat de oorlog is

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2022, 20:07

Nu heb ik toch al zoveel boeken over de Eerste Wereldoorlog gelezen, maar opnieuw ben ik onder de indruk.
Dit is waarom ik zo gedreven ben deze verhalen steeds weer te lezen: het gaat om gewone mannen - en vrouwen en kinderen - die overvallen werden door gruwelijke gebeurtenissen, waar zij geen enkele invloed op hadden. Een oorlog, dat was soldaat tegen soldaat, zo kenden zij het. Maar nu had de industriële revolutie zijn intrede gedaan en veranderde de manier van oorlogvoeren totaal.

Les meer: http://www.leestafel.info/mies-haage

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mies Haage - Ik kan u niet uitleggen wat de oorlog is

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2022, 13:32

De titel is al zo veelzeggend. Ik denk inderdaad dat als je het zelf niet meegemaakt hebt, en zeker die waanzinnige Eerste Wereldoorlog dat je niet kunt uitleggen hoe het is om daar in te zitten.
Mijn schoonvader vond het tenminste altijd fijn dat er contact was met de mensen die in Nederlandsch-Indië geweest waren, zij wisten hoe het was.

Indrukwekkend boek lijkt, juist omdat het verhaal van een jongen komt die er ook zomaar ingegooid werd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mies Haage - Ik kan u niet uitleggen wat de oorlog is

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2022, 18:52

Ja, indrukwekkend, zelfs al ken ik de verhalen, het persoonlijke verhaal doet je wat.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten