Cor Gout - Bik

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Cor Gout - Bik

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2021, 21:12

Een tijdschets over een hoedenwinkel in Den Haag, aan de hand van de laatste mannelijke telg van de uitbaters. Het speelt vanaf 1937 tot 2007.

Lees meer: http://www.leestafel.info/cor-gout

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cor Gout - Bik

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2021, 11:12

Na opnieuw een korte achtergrondschets, gaan we verder in Den Haag, in 1941. Met een dubieuze opdracht: Bik zal als contactpersoon (lees: spion) fungeren voor de Duitsers. Een van zijn opdrachten is infiltreren in het verzet. Het lijkt allemaal niet echt van de grond te komen, een sterk karakter is de man niet. Zijn hart ligt dan ook elders: hij heeft techniek gestudeerd en is gefascineerd door auto’s.

De oorlog gaat voorbij zonder schokkende gebeurtenissen voor de familie Bik. Als de vijand verdreven is worden evenwel Biks ouders opgepakt: zij zouden geheuld hebben met de Duitsers. Moeder Bik wordt snel vrijgelaten, vader Bik pas na een paar jaar, als een gebroken man.

De vader van Bik wordt dus wel opgepakt, maar Bik zelf niet?

Ik houd erg van zulke boeken, beetje historie, beetje het leven zelf en een tijdsbeeld van een winkel die je nu nauwelijks meer tegenkomt.
Als ik het boek ergens tegenkom zal ik het zeker meenemen.

Ik vond deze link nog met foto's van de winkel https://shie.nl/bedrijven/bik-hoeden-en ... 1890-1991/

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Cor Gout - Bik

Berichtdoor Marjo » 08 Jul 2021, 12:35

De buren weten van alles over de hoedenhandelaar, maar de activiteiten van Bik blijven onder de radar. Misschien dat er ook daarom weinig over verteld wordt: het is gewoon niet bekend.
Ja, die foto's staan in het boek en heb ik nader bekeken. Zo jammer dat het verdwenen is!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten