Claudia de Breij - Neem een geit

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2016, 20:58

Leuk, dat zeker. Maar 'leven voor gevorderden'??
Misschien is het ook helemaal niet serieus bedoeld, je weet nooit.

Lees meer: http://www.leestafel.info/claudia-de-breij
-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2016, 16:30

Het boek wordt de hemel in geprezen maar als ik jou zo lees is het aardig en humoristisch maar dat is het dan ook.
Je bent niet erg enthousiast erover Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2016, 18:15

Wordt het de hemel in geprezen? Door wie dan?
Het is niet mijn boek. Nu ben ik al anti zelfhelpboeken, dus..
Het enige dat ik hier uit meepik, is de opmerking dat je complimenten niet voor je moet houden, ook al weet je dat het praten voor de vaak is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2016, 18:45

Ik heb de laatste tijd her en der berichten over het boek gelezen (geen zin om het op te zoeken) waarin het erg lovend besproken werd.

Maar een compliment maken, is praten voor de vaak? Meen je dat nou?

Heb het even opgezocht omdat ik begon te twijfelen of ik het wel goed begreep.

praat voor de vaak (uitdr.)
tevergeefse praat, iets dat niets uithaalt, ‘een nietsbeduidend praatje’


Ik vond ook nog een leuke ouderwetsche

Spreekwoorden: (1914) Praatjes (of een praatje) voor den vaak
d.w.z. onbeteekenende, onbeduidende praatjes, zotteklap; eig. praatjes om den slaap uit de oogen te houden. Eene in de 17<sup>de<-sup> eeuw vrij gewone uitdr. die we o.a. lezen bij Poirters, Mask. 242; Brederoo I, 278, vs. 258; Huygens IV, 42; Rusti...

Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_1945.htm

Haha geweldig hè.

Maar... o dear, o dear, o dear dus als ik een compliment maak dan denk jij ja ja, praatje voor de vaak. :D

Een welgemeend compliment is toch altijd fijn om te krijgen? Dus waarom zal je ze dan niet geven?

Dettie
optimist, naïef en goedgelovig :D

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2016, 19:39

Zo bedoel ik het niet! Het gaat om het geven, niet om het krijgen!

Het gebeurt me wel eens dat ik iets zie bij een vreemde waarover ik een bekende een compliment zou geven.
Vandaag nog: een jongen met prachtig rood haar. Maar ik ken hem niet, dus ik zeg niets. Want grote kans dat hij niet reageert, omdat hij mij ook niet kent!
De Breij zegt dan: gewoon doen, want al raak je die ander misschien niet, je geeft jezelf een goed gevoel. Misschien is dat wel zo, dus de volgende keer - als ik de kans krijg - zeg ik het wel...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2016, 21:17

Ja dat bedoel ik ook, dat het om het compliment geven gaat. Waarom zou je ze niet geven.

De laatste tijd doe ik dat ook wat jij schrijft, soms vind ik iemand heel goed bezig, iemand die ik eigenlijk niet zo goed ken en dan zeg ik nu ook dat ik het knap of goed vind.
Als ik vind dat iemand er mooi uitziet ook al ken ik ze niet dan zeg ik wat een mooie trui, enz. Soms krijg je dan heel leuke gesprekken.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Renate » 17 Mar 2016, 21:48

Ik ben ook geen liefhebster van zelfhulpboeken, omdat ze meestal vooral open deuren intrappen en ze mij vaak het gevoel geven dat ze bedoeld zijn voor mensen die eigenlijk geen hulp nodig hebben. Als je echt met bepaalde problemen zit, helpt een zelfhulpboek daar ook niet aan.

Aan de andere kant lijkt dit me ergens toch wel een leuk boek, al zou ik het vermoedelijk niet als zelfhulpboek beschouwen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2016, 08:45

Ik ben het helemaal met je eens Renate. Ik krijg dus ook de kriebels van zelfhulpboeken. Maar dit niet als zodanig beschouwen, dat gaat niet: De Breij begint er overduidelijk mee: ze zoekt hulp, nu ze de veertig gepasseerd is en niet overal een antwoord op weet.

Goed van jou Dettie!! Ik heb er moeite mee, en dat zou ik af moeten leren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2016, 09:38

Nou ik ben dus wel een liefhebster van zelfhulpboeken. In mijn omgeving kon ik vaak mijn ei niet kwijt en dan was het erg prettig als je erover kon lezen. Aan sommige boeken heb ik ook heel veel gehad omdat ze me op een andere manier naar dingen laten kijken. En enkele boeken gebruik ik nog steeds als ik met iets zit, dan lees ik weer een stukje en denk o ja, zo kun je het ook zien en dat geeft rust.
Maar niet alle zelfhulpboeken zijn goed, er zijn ook boeken die met een trend meewaaien en dat is dan vaak vrij oppervlakkig gebabbel.
Zoiets van 'Als je haar maar goed zit en blij bent dan komt alles goed' en daar houd ik niet van, die zijn misleidend en zorgen mogelijk zelfs voor nóg meer problemen.

Maar er zijn dus boeken waar ik echt veel aan gehad heb. Ik denk wel dat het persoonlijk is. De een heeft baat het ene boek en bij het andere niet en vice versa.

Ja, die complimenten... ik zeg gewoon wat ik denk, als ik iets leuk, mooi, goed, knap vind dan zeg ik dat. Waarom niet?
Als het echt gemeend is dan is het nooit raar of verkeerd, toch?

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Willeke » 19 Mar 2016, 12:34

Staat al maanden op mijn wenslijst dit boek. ben nog steeds nieuwsgierig, al lijkt het me als kant en klaar hulpboek inderdaad niet helemaal voldoen ( ik geloof ook niet dat ze dat pretendeert trouwens). Maar als lekker voor het slapen gaan lees-boek voor op het nachtkastje leek het me een heerlijk boek. Wat lezen van mensen die al het een en ander meegemaakt hebben kan ook nooit kwaad.

Ik las trouwens al meerdere boeken van haar, dus haar schrijfdebuut is het volgens mij niet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2016, 13:43

Het wil wel naar je toe komen Willeke!

Ze staat op de lijst debuten, maar ik denk niet dat ze kans maakt, omdat het dus geen roman is. Ik vind het geen literair debuut.
Zijn die andere boeken misschien meer een bundeling columns?

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Willeke » 19 Mar 2016, 13:51

Ik geloof je meteen, maar wat raar, ik las al zeker twee eerdere boeken van haar. Misschien dat dat verzamelde columns waren en die niet mee tellen?

En wat je aanbod betreft... Graag!!!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2016, 18:12

Het is nog raarder: het staat er helemaal niet op.
Ik zal wel weer iets verkeerd hebben gezien. Op een andere lijst misschien.
Maar het komt eraan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Renate » 19 Mar 2016, 20:54

Volgens de wikipediapagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Claudia_de_Breij heeft ze al eerder twee boeken geschreven, namelijk 'Krijg nou tieten' over de ongemakken van zwangerschap en bevallen en 'Dingen die fijn zijn'. Volgens de website van de bibliotheek bevat dit laatste boek columns, die ze eerder schreef.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Willeke » 19 Mar 2016, 21:22

Dank je wel voor het uitzoeken Renate!
Ik las haar tweede boek ( ik dacht dat ik ze allebei gelezen had, maar dat klopt niet) en werd er erg vrolijk van.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Renate » 19 Mar 2016, 21:29

Kleine moeite hoor.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Willeke » 31 Mar 2016, 19:50

Het was te verwachten Marjo, ik vind dit wel een leuk boek. :)

Maar ik snap wel een beetje wat je bedoelt, als je dit boek gaat lezen met 'leven voor gevorderden' in je achterhoofd, kan ik me voorstellen dat het tegenvalt. ik vond het ook totaal geen zelfhulp boek, maar gewoon een fijn boek om voor het slapen gaan te lezen, over grote en kleine zaken waar mensen op leeftijd, en Claudia zelf, zinnige ( vond ik) dingen over zeggen. Heel herkenbaar vond ik, het leest heerlijk weg en er worden regelmatige zinnige dingen gezegd. Niet meer en minder dan dat.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2016, 20:18

Je vindt het geen open deuren? Ik had maar bij weinig stukjes het idee dat ze iets nieuws verkondigde.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Willeke » 02 Apr 2016, 14:02

Ik ben een onderstreper, en ik heb weinig onderstreept, dus daar heb je wel een punt.
Maar het ging wel ergens over en het las lekker weg.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Marjo » 02 Apr 2016, 19:33

Nou ja, daar gaat het om, dat je dat vindt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Renate » 01 Nov 2022, 17:08

Het boek ligt hier. Nog een boek dat ik in ieder geval niet hoef te bespreken. Het lijkt me leuk, open deuren of niet. Als ze op een leuke manier in worden getrapt, dan maakt dat toch niet uit. Dat doen cabaretiers wel vaker. Stel je voor dat je alleen maar dichte deuren open zou mogen trappen. Veel te vermoeiend, zeker als de deur stevig is en goed dicht zit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2022, 17:25

Ja dit boek had ik ook wel willen lezen.
Over een tijdje reserveer ik het bij de bibliotheek denk ik.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Claudia de Breij - Neem een geit

Berichtdoor Renate » 03 Nov 2022, 14:59

Ik heb het boek uit. Wel aardig. Niet echt een zelfhulpboek, maar dat hoeft ook niet.
Met zelfhulpboeken heb ik niet zo veel. Ik moet altijd denken aan 'Verlegen, maak er een eind aan', dat ik ooit uit de bibliotheek haalde, waarop de bibliothecaris zei: "Dat zou ik maar niet doen."


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten