Frieda Pruim - In dienst van God

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 03 Jan 2009, 20:49

Een pater behoort tot een kloostergemeenschap, een pastoor is de 'baas'
van een parochie.
Iets anders is het met priesters: dan ben je 'gewijd', na een aantal substadia, (ook wijdingen, denk ik).
Alle pastoors zijn ook priesters, maar je hebt ook onderpastoors, etc
Dat is wat ik er nog van weet.

mira

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 03 Jan 2009, 21:28

Nou hier hoor ik ook van op, Dettie. :? Ik dacht dat een pater niet altijd een priester was. Een kloosterling, een monnik, een pater, dat zijn bij mijn weten synoniemen. Een missionaris is volgens mij wèl een priester. Een priester mag een Heilige Mis opdragen.

Een frater is, dacht ik, een pater die nog niet alle geloften heeft afgelegd.

Een pastoor is inderdaad het hoofd van een parochie, met in Nederland een kapelaan als hulp. Allebei priester.

Zo dacht ik dat het in elkaar zit. Voor de zekerheid zal ik het maandag aan een deskundige vragen. Dus wie nog vragen over dit onderwerp heeft, kan ze voor maandag stellen! :D :D :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2009, 21:48

berdine schreef:Nou hier hoor ik ook van op, Dettie. :? Ik dacht dat een pater niet altijd een priester was. Een kloosterling, een monnik, een pater, dat zijn bij mijn weten synoniemen. Een missionaris is volgens mij wèl een priester. Een priester mag een Heilige Mis opdragen.


Pater is in de rooms-katholieke Kerk de naam die gegeven wordt aan een monnik, kloosterling, missionaris of lid van een religieuze congregatie die priester is.
Een niet-priester heet geen pater maar broeder.

Een broeder of frater (Latijn voor 'broeder') is een katholieke theologiestudent of geestelijke die geen wijding heeft ontvangen, maar die in een congregatie of een orde de drie kloostergeloften van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid heeft afgelegd.

Hier staat allerlei uitleg over de titelatuur binnen de kerk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie: ... titulatuur

Een missiepater is dus wel een priester en mag missen houden

Missionaris is de katholieke aanduiding voor een persoon die wordt uitgezonden om het evangelie te verkondigen. De woorden missionaris en missie zijn afgeleid van het Latijnse woord missio, dat uitzending betekent.

In de christelijke kerk zijn er talloze missionarissen geweest. In het protestantisme spreekt men in het Nederlands voornamelijk van zendelingen. In de Katholieke Kerk spreekt men van missionarissen. In 1963, op het hoogtepunt van de missie, waren wereldwijd bijna negenduizend katholieke missionarissen werkzaam.

De term "missionaris" kon vroeger ook in het algemeen of in overdrachtelijke zin gebruikt worden voor een persoon die wordt uitgezonden om voor een organisatie taken uit te voeren op plaatsen waar deze organisatie geen vestiging of vaste vertegenwoordiging heeft. Tegenwoordig wordt de niet-godsdienstige betekenis van het woord niet meer gebruikt.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2009, 23:21

Kijk...zo leert een mens nog eens wat, dank je wel!

Groetjes
Willeke


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten