Klaas Hendrikse - Geloven in een God die niet bestaat

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 17 Jan 2008, 15:21

Dettie schreef:Over het goed en kwaad.

Hendrikse zegt dat de mens God gecreëerd heeft, zonder mens geen God.
Stel dat het zo is, dan is het ook de mens zelf die het goed en kwaad veroorzaakt.
In feite zou er bijv. geen honger in de wereld hoeven te bestaan als iedereen niet zo egoïstisch was. En iedereen kan heel hard roepen "Dat zijn wij niet", maar dat zijn we allemaal of we het willen of niet.
Hendrikse probeert volgens mij te laten zien dat voor hem het geloven in de wisselwerking met mensen zit. Dat daar het 'goddelijke' in zit.
Het wat voor elkaar over hebben.

Als je van wat Hendrikse zegt uit gaat dan is het verdriet, kwaad enz goed te verklaren. Omdat mensen het 'goddelijke' van een goede wisselwerking met elkaar niet willen zien maar vaak op macht, geld, eigenbelang uit zijn. Hij zegt in feite heb wat voor elkaar over zonder iets
terug te verwachten.


Dettie, ik bedoel veel meer het kwaad dat niet door de mens veroorzaakt wordt maar door ziektes, rampen, stomme ongelukken. En de onrechtvaardigheid meteen al bij het ter wereld komen, de een in Nederland, de ander in Congo, de een mooi, de ander lelijk, de een intelligent, de ander moeite met leren en altijd weer onvoldoendes krijgen. Daar kan de mens helemaal niets aan doen, dat is geluk, toeval zoals Petra zegt. De mens zelf heeft maar heel weinig in de hand. Daarom wijs ik een sturende, rechtvaardige God af. Ik moet er niet aan denken dat ik in hem zou moeten geloven.
De nogal veel in de publiciteit verschijnende priester-theoloog Bodar heb ik eens tijdens een lezing de zelfde vraag gesteld. Hij verklaarde het kwaad met de duivel. Dat noem ik een goochelaarstruc, het verzinnen van sprookjes, ik heb daar weinig respect voor. Wel heb ik respect voor de opvatting van WilV die eerlijk zegt dat ze het niet weet.
De opvatting van Janazinha respecteer ik natuurlijk ook maar ik heb er meer moeite mee om die helemaal te begrijpen. Misschien denk ik
veel te rationeel maar dan ben ik dan ook voor opgeleid, in de "exacte vakken".
Het boek van Hendrikse maakt heel wat los!
Pieter

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 17 Jan 2008, 19:21

PieterW schreef:[De opvatting van Janazinha respecteer ik natuurlijk ook maar ik heb er meer moeite mee om die helemaal te begrijpen. Misschien denk ik veel te rationeel maar dan ben ik dan ook voor opgeleid, in de "exacte vakken". Het boek van Hendrikse maakt heel wat los!
Pieter


Maar ik vind het helemaal niet erg wanneer je mijn opvattingen niet helemaal begrijpt. Ik snap soms zelf bepaalde dingen niet, maar dat heb ik al eerder een keer opgemerkt. Als ik alles wist en de wijsheid in pacht had op dit gebied, was ik wel predikant of iets dergelijks geworden en had ik je waarschijnlijk met bijbelteksten en exegeses om de oren geslagen. Maar ten eerste kan ik dat helemaal niet en ten tweede zit ik niet zo in elkaar.
Inderdaad maakt het boek veel discussie los en dat vind ik ontzettend leuk! Ik vind het leuk om de verschillende opvattingen te lezen; met de een kan ik me ook beter identificeren dan met de ander. Wat ik ook erg prettig vindt te ervaren is dat ieder met zijn/haar opvattingen hier terecht kan zonder aangevallen te worden. Discussiëren vind ik leuk (alweer dat woord leuk), maar als je mening niet even waardevol wordt geacht als die van een ander of afgedaan wordt met naïef wordt het toch een stuk moeilijker communiceren. Dat gebeurt hier gelukkig helemaal niet.

Joanazinha

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 17 Jan 2008, 20:02

Sorry dat ik je naam verkeerd spelde, Joanazinha. En het is nog wel de mooiste naam die ik ken! Pieter

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 17 Jan 2008, 20:29

PieterW schreef: het is nog wel de mooiste naam die ik ken! Pieter


Dank je! :D

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Jan 2008, 23:00

Wel heb ik respect voor de opvatting van WilV die eerlijk zegt dat ze het niet weet.


Dat gaat inderdaad over de dingen waar ji jhet over hebt, de zaken die buiten mensen om gaan, ziekte, natuurrampen etc.

Wat betreft zaken die mensen elkaar aan doen ben ik het helemal met Dettie eens..mensen hebben óók zelf verantwoordelijkheid om het zo goed mogelijk te doen, te delen wat ze hebben, zrg te dragen voor elkaar etc.

Wat ik ook erg prettig vindt te ervaren is dat ieder met zijn/haar opvattingen hier terecht kan zonder aangevallen te worden.


Ja dat vind ik ook Joanazinha!

Groeten
Wil

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 17 Jan 2008, 23:51

PieterW schreef:Hallo, iedereen die aan deze discussie meedoet.

Petra, wat heb jij mooi verwoord hoe je erover denkt en ik zou geen woord kunnen noemen waar ik het niet mee eens ben.
Maar voor "logische atheïsten" zoals wij zit er wel een addertje onder het gras.
We moeten namelijk doordenken en inzien dat de kans dat er zulke mooie atomen, moleculen, natuurwetten, krachten enz. zijn ontstaan (waaruit later weer de mens met al zijn intelligentie en gevoel voor schoonheid en liefde etc.) slecht bij één oerknal kan plaatsvinden zo verschrikkelijk klein is, dat we moeten geloven in een oneindig aantal oerknallen, en wij hebben dan het geluk net in het goede heelal te zitten. Dit is geen praatje van mij maar wordt tegenwoordig door veel wetenschappers gedacht (lees Natuurwetenschap en Techniek van juni 2007, in elke bibliotheek te vinden). Maar waarom er in een lege ruimte oerknallen zouden moeten plaatsvinden is een vraag waarop geen antwoord mogelijk schijnt te zijn. Elke atheïst moet toegeven dat hij dus eigenlijk ook een agnost is, een niet-weter.

Ja, dat is waar, we weten het niet. Hoe we zijn ontstaan, kunnen we niet begrijpen omdat dat gebeurd is buiten de aardse werkelijkheid. Wie weet, is de oerknal nog wel steeds gaande, of altijd opnieuw, want tijd zoals wij die opvatten, is ook geklonken aan de aardse werkelijkheid. Daarbuiten gelden vast andere wetten.
Of atheïsten daarom agnost zijn, weet ik niet. Dat God, zoals die wordt voorgesteld door de religies, door mensen is bedacht is vrij duidelijk. Aan dat bestaan hoeven atheïsten niet te twijfelen.
Wat is het toch jammer eigenlijk, dat we nooit zullen weten hoe het eigenlijk zit allemaal.
Ook dit gaat voorbij.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 18 Jan 2008, 00:03

PetraO. schreef:
PieterW schreef:Hallo, iedereen die aan deze discussie meedoet.

Petra, wat heb jij mooi verwoord hoe je erover denkt en ik zou geen woord kunnen noemen waar ik het niet mee eens ben.
Maar voor "logische atheïsten" zoals wij zit er wel een addertje onder het gras.
We moeten namelijk doordenken en inzien dat de kans dat er zulke mooie atomen, moleculen, natuurwetten, krachten enz. zijn ontstaan (waaruit later weer de mens met al zijn intelligentie en gevoel voor schoonheid en liefde etc.) slecht bij één oerknal kan plaatsvinden zo verschrikkelijk klein is, dat we moeten geloven in een oneindig aantal oerknallen, en wij hebben dan het geluk net in het goede heelal te zitten. Dit is geen praatje van mij maar wordt tegenwoordig door veel wetenschappers gedacht (lees Natuurwetenschap en Techniek van juni 2007, in elke bibliotheek te vinden). Maar waarom er in een lege ruimte oerknallen zouden moeten plaatsvinden is een vraag waarop geen antwoord mogelijk schijnt te zijn. Elke atheïst moet toegeven dat hij dus eigenlijk ook een agnost is, een niet-weter.

Ja, dat is waar, we weten het niet. Hoe we zijn ontstaan, kunnen we niet begrijpen omdat dat gebeurd is buiten de aardse werkelijkheid. Wie weet, is de oerknal nog wel steeds gaande, of altijd opnieuw, want tijd zoals wij die opvatten, is ook geklonken aan de aardse werkelijkheid. Daarbuiten gelden vast andere wetten.
Of atheïsten daarom agnost zijn, weet ik niet. Dat God, zoals die wordt voorgesteld door de religies, door mensen is bedacht is vrij duidelijk. Aan dat bestaan hoeven atheïsten niet te twijfelen.
Wat is het toch jammer eigenlijk, dat we nooit zullen weten hoe het eigenlijk zit allemaal.


Een mooie laatste opmerking, Petra. En dan te bedenken dat er in Geneve milliarden Euro's worden uitgegeven voor de bouw een cyclotron om een stukje van de puzzle op te lossen en te bewijzen maar dat ons niets dichter bij het werkelijke probleem, het begin van alles, brengt.

Nog iets wat ik niet kan nalaten te vermelden. Ik heb een boek van de socioloog Goudsblom, met de prachtige titel:
"Stof, waar honger uit ontstond."

Honger moet je hier niet alleen letterlijk maar ook metaforisch opvatten, er worden ook voortplantingsdrift, verlangen en liefde mee bedoeld.

Maar eigenlijk had de titel moeten luiden:

"De leegte waar honger uit ontstond. "

Een wonder dat nooit iemand zal begrijpen en het enige wonder waarin ik geloof en wel moet geloven. Ongelooflijk tragisch dat we zo slordig met dat wonder omspringen.

Mooie dag allemaal. Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2008, 12:53

Nog iets wat ik niet kan nalaten te vermelden. Ik heb een boek van de socioloog Goudsblom, met de prachtige titel:
"Stof, waar honger uit ontstond."

Honger moet je hier niet alleen letterlijk maar ook metaforisch opvatten, er worden ook voortplantingsdrift, verlangen en liefde mee bedoeld.

Maar eigenlijk had de titel moeten luiden:

"De leegte waar honger uit ontstond. "

Een wonder dat nooit iemand zal begrijpen en het enige wonder waarin ik geloof en wel moet geloven. Ongelooflijk tragisch dat we zo slordig met dat wonder omspringen.


U spreekt in raadselen heer Pieter.
Naar mijn weten gaat dit boek over de evolutie en wat bedoel je met het wonder? De voortplantingsdrift zélf of de voortplanting van mens, dier, plant en de evolutie daarin?

Hendrikse vond dat de evolutieleer aan het geloof toegevoegd moest worden, waarom dat niet samen zou kunnen gaan.
Wat vinden jullie daarvan?

Dettie

Plinius
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 Nov 2007, 09:05
Locatie: Schiedam

Berichtdoor Plinius » 18 Jan 2008, 16:29

Natuurlijk moet de evolutieleer worden geaccepteerd door de religies. Langzamerhand is er zo'n groot deel van de evolutieleer ondersteund door bewijzen. Het heeft me altijd wat vreemd geleken om daarvoor de ogen te sluiten en blindelings vast te houden aan een scheppingsmythe uit het mistige begin van een religie. Maar waar bemoei ik me mee, als atheist.
O ja, wie zei er dat een atheist eigenlijk een agnost zou moeten zijn? Hoeft niet hoor. Een atheist (a = niet) is gewoon iemand die geen inmenging van goden in zijn of haar leven duldt. Ik zou me niet graag agnost (weet het niet) noemen; ik heb meer baat bij wat ik wel weet.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 18 Jan 2008, 17:31

Dettie schreef:
Nog iets wat ik niet kan nalaten te vermelden. Ik heb een boek van de socioloog Goudsblom, met de prachtige titel:
"Stof, waar honger uit ontstond."

Honger moet je hier niet alleen letterlijk maar ook metaforisch opvatten, er worden ook voortplantingsdrift, verlangen en liefde mee bedoeld.

Maar eigenlijk had de titel moeten luiden:

"De leegte waar honger uit ontstond. "

Een wonder dat nooit iemand zal begrijpen en het enige wonder waarin ik geloof en wel moet geloven. Ongelooflijk tragisch dat we zo slordig met dat wonder omspringen.


U spreekt in raadselen heer Pieter.
Naar mijn weten gaat dit boek over de evolutie en wat bedoel je met het wonder? De voortplantingsdrift zélf of de voortplanting van mens, dier, plant en de evolutie daarin?

Hendrikse vond dat de evolutieleer aan het geloof toegevoegd moest worden, waarom dat niet samen zou kunnen gaan.
Wat vinden jullie daarvan?

Dettie


Beste Dettie, ik word al met heer aangesproken, is dat een promotie? Straks ga je me professor :shock: noemen en daar zou ik best vrede mee kunnen hebben want ik heb me vooral in natuur- en scheikunde behoorlijk verdiept, maar de filosofie, de psychologie en de sociologie ook niet uit de weg gegaan. Dat blijkt bijv. uit het feit dat ik het vrij onbekende boek van Goudsblom gelezen heb, dat jij ook schijnt te kennen waardoor je weer in mijn achting stijgt. Maar Dettie, om het raadsel op te lossen: Goudsblom begint zijn boek met het stof, de materie dus. En wat was er voor de materie? De LEEGTE! Niemand kan verklaren waarom er uit leegte materie kan ontstaan. Daarom noem ik dat een wonder. Natuurlijk niet in de religieuze betekenis maar in de betekenis van: volkomen onverklaarbare gebeurtenis. De hele evolutie vanaf de oerknal tot het menselijk bewustzijn kun je met toeval en selectie verklaren. maar het BEGIN niet!!! Daarom is elke atheïst. de ontkenner van een schepper, zoals ikzelf, tegelijkertijd een agnost.
Bovenstaande ook geschreven voor Mevrouw Plinius, die ook moeite had met de stelling van wie ook weer. (ik heet gewoon Pieter, mevrouw Plinius).
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Plinius
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 Nov 2007, 09:05
Locatie: Schiedam

Berichtdoor Plinius » 18 Jan 2008, 19:48

Beste Pieter, ik heet gewoon Plinius. In feite is iedereen een agnost. Er is omtrent het bestaan van de goden geen bewijs: het is niet mogelijk te bewijzen dat de goden niet bestaan, en het bewijs dat ze wel bestaan is ook niet van de grond gekomen. Conclusie: we weten het niet, we zijn allemaal agnosten. Maar ik geef er uit practische overwegingen de voorkeur aan te leven met wat ik wel weet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2008, 20:15

En wat was er voor de materie? De LEEGTE!

En zelfs dát weten we niet en er wordt gezegd dat materie uit het 'niets' geschapen wordt en dat is weer iets anders dan leegte.
En misschien is juist die 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis'wel het Godsbewijs.

Maar hier gaat het om het boek en wat hendrikse beweert en nu gaan we wel erg ver.

En heer Pieter eigenlijk vind ik het niet zo prettig dat ik in je achting stijg omdat ik een boek ken. Ik hoopte altijd dat ik door m'n antwoorden al genoeg 'achting' had vergaard. :D
(Plagen mag toch he)

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 18 Jan 2008, 22:15

Plinius schreef:Beste Pieter, ik heet gewoon Plinius. In feite is iedereen een agnost. Er is omtrent het bestaan van de goden geen bewijs: het is niet mogelijk te bewijzen dat de goden niet bestaan, en het bewijs dat ze wel bestaan is ook niet van de grond gekomen. Conclusie: we weten het niet, we zijn allemaal agnosten. Maar ik geef er uit practische overwegingen de voorkeur aan te leven met wat ik wel weet.

Beste Plinius
Ik ben het met je eens dat iedereen een agnost is, omdat zowel de oorsprong als de zin van ons bestaan voor niemand logisch gezien duidelijk kan zijn. Maar mijn agnosticisme heeft niets met god te maken. Ik verwerp een god om morele redenen, ik accepteer geen wezen dat ellende schept, dat zijn bedoelingen niet duidelijk maakt, een soort superraadselmaker, al staan er nog zoveel mooie dingen tegenover. Mijn agnosticisme is zuiver wetenschappelijk. Ik wil weten waarom er uit het niets iets kan ontstaan, waarom dat iets ook nog zo'n functioneel systeem kan opleveren (denk aan het periodiek systeem van de elementen), en dat zelfs tot leven en denken kan leiden. Zolang ik dat niet weet ben ik een armzalige agnost.
Verder is het leven best de moeite waard omdat ik toevallig geluk heb gehad, maar veel mensen springen daar slordig mee om.
Hg. zie verder hieronder. Pieter

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 18 Jan 2008, 22:44

Dettie schreef:
En wat was er voor de materie? De LEEGTE!

Dettie:
En zelfs dát weten we niet en er wordt gezegd dat materie uit het 'niets' geschapen wordt en dat is weer iets anders dan leegte.

Dettie, het verschil tussen leegte en niets is zuiver filosofisch maar ik bedoel daar hetzelfde mee want het heeft geen praktische betekenis. (ik ga je er ook nog van verdenken dat je een filosfe bent) :?
Je hebt wel gelijk dat we niet zeker weten dat ervoor de oerknal niets was. Het kan ook een inklappend oud heelal zijn geweest bijvoorbeeld. Maar de wetenschap beweert dat er op moment nul van de oerknal een singulariteit was, een homogeen punt in de ruimte, d.w.z. een punt waarin geen verschil in structuur bestond. Over de afmetingen van dat "punt" bestaat geen duidelijkheid. Het probleem van het onstaan van functionele atomen en moleculen blijft dus gelijk zoals boven bij Plinius geschetst. (Jij stelt wel moeilijke vragen, Dettie) :mrgreen:

Dettie:
En misschien is juist die 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis'wel het
Godsbewijs.

Dat "misschien" klinkt niet erg bewijzerig, Dettie.

Dettie:
Maar hier gaat het om het boek en wat hendrikse beweert en nu gaan we wel erg ver.

Waar baseert Hendrikse het niet bestaan van God dan wel op, Dettie?
Dat zal toch ook wel op bepaalde gronden zijn. En dat was juist essentieel in zijn boek. Ik geloof dat hij zelfs de bijbel aanhaalt als argument tegen een persoonlijke god. Ik zal dat nog eens nalezen.

Dettie:
En heer Pieter eigenlijk vind ik het niet zo prettig dat ik in je achting stijg omdat ik een boek ken. Ik hoopte altijd dat ik door m'n antwoorden al genoeg 'achting' had vergaard. :D
(Plagen mag toch he)
Jij mag zoveel plagen als je wil, Dettie. Door al die moeilijke vragen en opmerkingen ben jij gestegen van 8ing tot 9ting. :)
Mooie discussie!
Pieter

Pathetische slotopmerking: als we allemaal, gelovig of niet gelovig, het inzicht zouden hebben dat we ons korte en eenmalige bestaan te danken hebben aan een zeer toevallige, wonderlijke samenloop van omstandigheden, dat we allemaal lotgenoten zijn zoals Schopenhauer al zei, zou ons dat dichter bij elkaar moeten brengen. Het tragische is dat we elkaar te vuur en te zwaard bestreden hebben en nog bestrijden om onze verschillende opvattingen.
Dit bewijst dat de mensheid nog steeds in een primitief stadium verkeert.
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2008, 13:49

Dettie:
En misschien is juist die 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis'wel het
Godsbewijs.

Dat "misschien" klinkt niet erg bewijzerig, Dettie.

Nee dat klopt Pieter, maar ik kan natuurlijk niet met stelligheid zeggen...
de 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis' IS het Godsbewijs.
Vandaar het misschien, het is een veronderstelling van mij.


Dettie:
Maar hier gaat het om het boek en wat hendrikse beweert en nu gaan we wel erg ver.

Waar baseert Hendrikse het niet bestaan van God dan wel op, Dettie?
Dat zal toch ook wel op bepaalde gronden zijn. En dat was juist essentieel in zijn boek. Ik geloof dat hij zelfs de bijbel aanhaalt als argument tegen een persoonlijke god. Ik zal dat nog eens nalezen.


Hendrikse stelt dat God niet die man is die overal afgebeeld wordt, die God bestaat niet. Hij stelt dat de bijbel ervaringen weergeeft dus niet als de waarheid gezien moet worden.
Volgens Hendrikse kunnen mensen troost putten uit of leren van de verhalen die in de bijbel staan omdat ze kunnen lezen hoe mensen bepaalde dingen ervaren hebben en wat ze met die ervaring gedaan hebben.


Groetjes van negentig Dettie :D

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 21 Feb 2008, 10:53

Dettie schreef:
Dettie:
En misschien is juist die 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis'wel het
Godsbewijs.

Dat "misschien" klinkt niet erg bewijzerig, Dettie.

Nee dat klopt Pieter, maar ik kan natuurlijk niet met stelligheid zeggen...
de 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis' IS het Godsbewijs.
Vandaar het misschien, het is een veronderstelling van mij.


Dettie:
Maar hier gaat het om het boek en wat hendrikse beweert en nu gaan we wel erg ver.

Waar baseert Hendrikse het niet bestaan van God dan wel op, Dettie?
Dat zal toch ook wel op bepaalde gronden zijn. En dat was juist essentieel in zijn boek. Ik geloof dat hij zelfs de bijbel aanhaalt als argument tegen een persoonlijke god. Ik zal dat nog eens nalezen.


Hendrikse stelt dat God niet die man is die overal afgebeeld wordt, die God bestaat niet. Hij stelt dat de bijbel ervaringen weergeeft dus niet als de waarheid gezien moet worden.
Volgens Hendrikse kunnen mensen troost putten uit of leren van de verhalen die in de bijbel staan omdat ze kunnen lezen hoe mensen bepaalde dingen ervaren hebben en wat ze met die ervaring gedaan hebben.


Groetjes van negentig Dettie :D


Het is misschien wel aardig om de mening van Pessoa (ik kan er niets aan doen, die man heeft over zoveel dingen geschreven) hier weer te geven. Hij schrijft in Het boek der Rusteloosheid op pag. 279:

"Ik heb nooit begrepen dat iemand die ooit heeft nagedacht over het grootse uurwerk dat het heelal is, het bestaan van de klokkenmaker kan ontkennen, aan wie zelfs Voltaire niet twijfelde."

Ik ben het niet met hem eens, maar misschien kun jij met hem meegaan, Dettie. Overigens doet Klaas Hendrikse dat ook niet. Pieter

P.S. Als ik tijd heb zal ik ook de toelichting van Pessoa plaatsen.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 21 Feb 2008, 23:50

Het boek wordt inmiddels door mij gelezen, maar het vlot niet echt. Manlief heeft het boek regelmatig in zijn handen, ook onze uitgevlogen dochters nemen het boek graag in handen als ze weer in hun nest zijn.
Wordt vervolgd...

groetjes, irene

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 08 Mar 2008, 11:36

In het licht van de discussies die hierboven vermeld staat, staat er vandaag in Trouw (katern Letter & Geest) een interessant artikel van Bert de Vries: http://www.trouw.nl/deverdieping/letter ... t#readmore (ik hoop dat de link werkt).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2008, 13:51

Dank je! Ik heb het gelezen, kom er nog op terug.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 08 Mar 2008, 22:47

Dettie schreef:Dank je! Ik heb het gelezen, kom er nog op terug.

Dettie


Ik heb het net gelezen en dhr. de Vries heeft veel woorden nodig voor een eenvoudige waarheid: wederzijds respect.
Maar voor mij liggen de vraag en antwoord toch wat moeilijker: wat mag een gelovige claimen in zijn uitingen, en wat de atheïst?
Volgens de Vries moeten ze allebei relativeren, maar dat is volgens mij geen volledige vrijheid. Iedereen moet kunnen zeggen het ware geloof of ongeloof te hebben. Alleen mag men daar niet aan verbinden dat de ander minder van waarde is.
Joanazinha, je hebt mijn gedicht gelezen en gequalificeerd als mooi. Dank je, maar waarom vond je het mooi? Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 09 Mar 2008, 00:59

Je hebt het gedicht helaas verwijderd, dus ik kan het niet nalezen. Wat ik me ervan herinner zijn de mooie zinnen en het respect dat eruit sprak. Het 'mooi' was mijn eerste reactie, op de wijze waarop je iets kunt verwoorden, maar daarna heb ik het gedicht niet meer gelezen en nu is het weg.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 09 Mar 2008, 08:43

Joanazinha. Ik zal het morgen opnieuw plaatsen. Bedankt. Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2008, 11:40

Oh zie je wel, ik zocht het gedicht ook al en kon het niet meer vinden.
Waarom had je het weggehaald Pieter?

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 10 Mar 2008, 17:12

Dettie schreef:Oh zie je wel, ik zocht het gedicht ook al en kon het niet meer vinden.
Waarom had je het weggehaald Pieter?

Dettie


Een complex van redenen, o.a. dat ik het niet goed genoeg vond. Ik heb wat aanpassingen gepleegd en nu staat het er opnieuw op.
Veel leesplezier en gaarne kritiek.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2008, 11:38

Hier staat nog een mooie recensie over dit boek

http://www.freewebs.com/deatheist/Artik ... drikse.htm

(met dank aan Plinius)

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten