Theo Thijssen - De gelukkige klas (Nederland leest)

Uitgebreide boekverslagen van Nederlandstalige literatuur tot ca. 1980 en informatie over de schrijvers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Theo Thijssen - De gelukkige klas (Nederland leest)

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2007, 13:24

Nederland leest De gelukkige klas Thijssens roman De gelukkige klas wordt door de Openbare Bibliotheken in heel Nedeland tussen vrijdag 19 oktober en vrijdag 16 november 2007 gratis verspreid onder hun leden. Dat gebeurt in het kader van de campagne Nederland Leest van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB).

En ik heb het ook gelezen...

zie http://www.leestafel.info/Nederlandse%2 ... mple8.html

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Nov 2007, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2007, 13:45

Welja..had je niets te doen?
Ik lees het nog even niet hoor..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2007, 14:23

Hè, leest ze het niet... 2 dagen mee bezig geweest, omdat ik niets te doen had. :D

Ben weer benieuwd Marjo hoe jij het vindt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2007, 16:53

Ik heb het boek nog niet..eigenlijk heb ik er ook geen haast mee.

Steven
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 Sep 2007, 11:54
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Steven » 21 Okt 2007, 17:07

Ik heb het boek vrijdag gehaald, van de week even lezen. DUn boekje, dus dat lukt wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2007, 20:47

Nou Steven ik ben benieuwd wat jij er over te zeggen hebt.
Ik vond het wel een mooi tijdsbeeld geven, al denk ik dat zoals er over vrouwen/meisjes gesproken werd nu niet meer geaccepteerd zou worden.

Dettie

Joanne
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 Okt 2007, 14:06
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Berichtdoor Joanne » 23 Okt 2007, 09:58

Ik heb het boekje vrijdag bij de bieb opgehaald. Heb het boek dat ik aan het lezen was net uit, dus ik ga er vandaag mee beginnen. Volgens mij moet ik het vroeger op school ook al gelezen hebben, maar zeker weten doe ik het niet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Nov 2007, 09:37

Ha... ingevuld..ik had al eerder geklikt, daar links in de rij, maar toen stond er nog niets in! Weer een hoop werk op je hals gehaald Dettie!!
Ik ben het boek aan het lezen, dus aanvulling komt binnenkort..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2007, 12:08

Weer een hoop werk op je hals gehaald Dettie!!


En het is zo leuk om te doen. Zou wel alle verslagen zo uitgebreid willen doen, maar tijd, tijd, tijd hè.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Nov 2007, 15:51

Ik heb het boek wel in huis, maar wanneer ik er toe kom om het te lezen? Dat moet ik nog even afwachten.....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2007, 17:01

Als je eenmaal erin begint Joanazina dan heb je het eigenlijk zo uit, het leest makkelijk weg. Maar... niets moet...

Ik vond zo leuk dat de kinderen nog met lei en griffel schreven en dan in het 'net' met pen en inkt mochten schrijven.
Ook het gedoe rond het bezoek van de inspecteur en de rare opgelegde regels van hogerhand... zou er daarin iets veranderd zijn?

Dettie

Joanne
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 Okt 2007, 14:06
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Berichtdoor Joanne » 01 Nov 2007, 19:45

Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Mooi om te lezen over de relatie met de andere leerkrachten. Maar vooral ook hoe de vrouw van Staal tegen zijn school en werk aan kijkt en hoe Staal de relatie die hij heeft met de kinderen toch belangrijker vindt. Uit het boek spreekt enorm veel betrokkenheid en liefde. Soms zo heerlijk ouderwets. En de laatste zin van het boek vind ik het mooist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2007, 18:12

Ja betrokkenheid, dat was er zeker. Staal zag in ieder kind zijn of haar mogelijkheden/talent en ging ervoor dat die mogelijkheden of dat talent zich ook zouden kunnen ontwikkelen. Je zou willen dat elke leraar zo was!
Ook het verhaal van die vakantie en het bijna trappelen van ongeduld om weer te beginnen... schitterend!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2007, 10:49

Meester Freriks haalt herinneringen op in Theo Thijssen Trein
door Francine Wildenborg


26 okt 2007, 03:22 - NIJMEGEN - Op perron 1b van het Nijmeegse treinstation staat een oude kar. Twee mensen in kleding uit de jaren twintig ontvangen de Nijmegenaren op leeftijd
Zij hebben zich aangemeld voor een rit met de Theo Thijssen Trein. Mevrouw Vos (86) en mevrouw Baltussen (74) kennen elkaar van de leeskring van de bibliotheek en gaan mee met de 'Blokkentrein'. Die reed gisteren vanaf het Spoorwegmuseum in Utrecht via Zwolle en Nijmegen weer terug naar zijn vertrekplaats.

Net zoals alle andere leden van de bibliotheek hebben de twee dames een exemplaar van De Gelukkige Klas van Theo Thijssen ontvangen van Nederland Leest. Een initiatief om het Nederlandse boek op de kaart te zetten.

In de roman beschrijft meester Staal zijn ervaringen voor de klas op een Amsterdamse volksschool. Het boek verscheen in 1926, maar gisteren was de rol van de meester weggelegd voor Philip Freriks. Hij interviewt de reizigers en leest stukken uit het boek voor.

De passagiers komen uit de tijd van Theo Thijssen. Ze zitten op bankjes in een oude coupé met houten wanden en groenlederen bekleding. Allemaal hebben ze wat meegenomen uit hun schooltijd.

Lees verder http://www.gelderlander.nl/nijmegen/article2066733.ece

Dettie

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 04 Nov 2007, 11:18

Ik heb De Gelukkige Klas ook gelezen en ik heb ervan genoten! Wat een heerlijk boek. Ik vond vooral het stuk over dat uitje naar Artis zo leuk. De voorpret van de verrassing bij Meester Staal en dan hoe superblij hij de kinderen hiermee maakte. Kom daar tegenwoordig nog eens om! Ook vond ik Meester Staal best vooruitstrevend. Tegen de heersende opvatting in, vond hij het niet meer dan normaal om ook meisjes op te geven voor Franse en Engelse les.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2007, 21:15

Nou Sarah, kinderen zijn best nog wel blij als ze onverwacht een uitje krijgen hoor! Het is natuurlijk wel zo dat ze qua dierentuinen en pretparken nogal verwend zijn, dat hebben ze meestal al zo vaak gezien. Maar een gewone boswandeling, vooral nu in herfst, dat vinden ze nog steeds prachtig..

Maar goed, ik moet eigenlijk melden dat ik dit boek leuk vind, en dat is het dan. Meer niet..

Lees het verslag http://www.leestafel.info/Nederlandse%2 ... mple8.html

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2007, 16:04

Sarah schreef:Ik vond vooral het stuk over dat uitje naar Artis zo leuk

Wat ik zo mooi van dat stukje vond is dat Staal het betaalde, omdat hij wist dat anders bepaalde kinderen in moeilijkheden zouden komen, er was thuis gewoon geen geld voor.

Dettie
die wandelen in een herfstbos ook prachtig vindt

Steven
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 Sep 2007, 11:54
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Steven » 09 Nov 2007, 16:50

Ik heb het boek inmiddels ook gelezen. Leuk boekje moet ik zeggen, waar je een leuk kijkje in de keuken van een schoolmeester neemt. Vooral de ietwat dromerige stukjes van Staal over de leerlingen vond ik leuk. Dat hij zijn leerlingen echt zag groeien.

Niet een heel bijzonder boekje, maar leuk om een keertje te lezen.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 09 Nov 2007, 22:31

Het verwondert mij (en dat in positieve zin) dat zoveel van jullie dit een mooi boek vinden en het helemaal uitlezen, na al die harde literatuur die al over ons is uitgestort. Ik kon het helaas niet meer opbrengen, dat ligt dus helemaal aan mij, en wat ik vroeger allemaal gelezen heb. Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2007, 10:07

Het verwondert mij (en dat in positieve zin) dat zoveel van jullie dit een mooi boek vinden en het helemaal uitlezen, na al die harde literatuur die al over ons is uitgestort. Ik kon het helaas niet meer opbrengen,


Ik snap niet wat je bedoelt Pieter.
Wat heeft harde literatuur te maken met dit boek? Bedoel je dat wij zo gewend zijn aan 'harde' literatuur dat we deze 'zachte' literatuur niet meer zouden kunnen waarderen?

dat ligt dus helemaal aan mij, en wat ik vroeger allemaal gelezen heb. Pieter


Je hebt teveel van dit soort boeken gelezen, Pieter?

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 10 Nov 2007, 11:40

Dettie schreef:
Het verwondert mij (en dat in positieve zin) dat zoveel van jullie dit een mooi boek vinden en het helemaal uitlezen, na al die harde literatuur die al over ons is uitgestort. Ik kon het helaas niet meer opbrengen,


Ik snap niet wat je bedoelt Pieter.
Wat heeft harde literatuur te maken met dit boek? Bedoel je dat wij zo gewend zijn aan 'harde' literatuur dat we deze 'zachte' literatuur niet meer zouden kunnen waarderen?

dat ligt dus helemaal aan mij, en wat ik vroeger allemaal gelezen heb. Pieter


Je hebt teveel van dit soort boeken gelezen, Pieter?

Dettie


Inderdaad, Dettie, een boek moet enorm origineel, spannend, interessant, boeiend, humoristisch, eigenzinnig etc. zijn om mij nog te kunnen boeien. Ik had dat nog bij Wolkenatlas, Houellebecq's laatste boek Mogelijkheid van een eiland, ook een beetje bij Tirza en nou zie ik uit naar Nachttrein naar Lissabon. Poëzie boeit me nog steeds, en ik moet eerlijk toegeven, vooral wat raadselachtige poëzie waar ik vroeger een tegenstander van was. Ik vind De gelukkige klas nogal braaf en een beetje saai omdat het in dagboekvorm is geschreven. Als hij in de tegenwoordige tijd geschreven had zou het waarschijnlijk boeiender zijn geweest. Overigens alle lof voor het sympathieke karakter en de hoge onderwijzersmoraal van Theo Thijssen. Hopelijk zijn er nog veel van dit soort leraren, onderwijzer mag je niet meer zeggen, geloof ik. Mooi weekend, Pieter

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2007, 17:45

Het is inderdaad zo dat er boeken zijn die me vroeger wel boeiden en dat nu helemaal niet meer doen..er moet wel 'íets' in zitten, maar hoe je dat 'iets' moet benoemen?
Dit boek had het ook niet helemaal, dat ben ik met je eens. Ik hik dus nog steeds tegen dat verslag aan, hoe moet ik daar nu nog iets bijzonders over zeggen? Het was aardig, maar meer niet, en alles is al gezegd. Het kabbelt, en was gelukkig niet dik. Ik begrijp echt de keuze van dit boek niet. Als het gaat om het thema, dan was 'Bint' een betere keuze vind ik, maar ja, dat is te bekend. En een van de criteria is dat het dus redelijk onbekend moet zijn.
Voor zover ik het ervaren heb is het enige dat dit boek oproept een discussie over het onderwijs van nu, en dan wil iedereen best herinneringen ophalen. Maar het gaat helemaal niet over het boek zelf!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2007, 18:49

Je hebt toch al een verslag gemaakt Marjo.

Ik ben het wel met je eens dat het boek niet echt veel discussie oproept. Hooguit kan je iets zeggen over hoe zijn vrouw er tegenaan keek. Of dat de kinderen (nog) blij waren met een uitje naar Artis, de armoede zoals het schrijnende verhaal met de walnoten. Of hoe het onderwijs zelf was.

Daar kan eventueel nog een discussie over ontstaan, zou iemand nog zo over een vrouw schrijven of over de schoolkinderen?
Maar het lijkt me inderdaad een lastig boek om een uitgebreide discussie over te voeren.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Nov 2007, 11:14

Zo erg..soms word ik gek van al die boeken, alles loopt door elkaar.
Ik weet wel hoe dat komt, bijvoorbeeld dat boek van Kader Abdolah. Ik had het al gelezen voordat ik het kreeg vanwege de publieksprijs. Een gelezen boek is dan eigenlijk wat mij betreft afgewerkt, maar het kwam dus weer een tweede keer voor.
Dan komt daarna een groepsbespreking..en een half jaar later weer een in een andere groep. Klaar? Welnee..hij kwam in Tilburg voor twee lezingen en zijn boek werd weer besproken. Eigenlijk wil ik iedere keer beslagen ten ijs komen, en moet ik het boek tenminste weer doorbladeren, want van herlezen komt natuurlijk niets.
Maar op deze manier zijn er verschillende boeken die maar blijven sudderen, soms jaren zelfs! En ik vind dat eigenlijk niet leuk..

De orde is weg..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2007, 11:23

Ja dat is heel vervelend zoiets. Ik herken dat wel.
Dat had ik met witte oleander, dat boek kwam ook steeds maar terug en dan inderdaad toch maar weer doornemen, je zou bijna een hekel aan zo'n boek krijgen...

Net hoorde ik 'De gelukkige klas' aanprijzen en enkele stukjes 'discussie' en inderdaad. "Bevlogen onderwijzer, hadden we die nu nog maar" "Mooi tijdsbeeld" enz. Alles wat hier ook wordt gezegd maar echt een discussie over het boek zélf, nee.

Dettie


Terug naar “Nederlandse en Vlaamse Literatuur tot ca 1980”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten