Carry van Bruggen - Eva (1927)

Uitgebreide boekverslagen van Nederlandstalige literatuur tot ca. 1980 en informatie over de schrijvers
PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Carry van Bruggen - Eva (1927)

Berichtdoor PetraO. » 09 Mei 2007, 22:08

Dit boek is in 1927 voor het eerst gepubliceerd. Het exemplaar dat ik heb gelezen, maakt deel uit van een omnibus, die is uitgegeven in 1980. Hierin zijn vijf romans zijn opgenomen (Buiten Eva: De verlatene, Heleen, Een coquette vrouw, Het huisje aan de sloot). De spelling is aangepast aan de voorkeursspelling die in 1980 gold.
Eva is een roman met sterk autobiografische elementen. Het boek bestaat uit een aantal delen, die gaan over steeds weer een ander deel van Eva's leven. Zo gaat het hoofdstuk De nieuwe eeuw over Eva's periode als onderwijzeres, Meidag over haar aantrekkingskracht tot een collega en De nacht over de periode dat ze is getrouwd. Eva's hele leven trekt aan de lezer voorbij. Een korte samenvatting van dat leven: Eva is onderwijzeres op haar achttiende, heeft een dichtende tweelingbroer met wie zij heel nauw verbonden is, trouwt en krijgt kinderen. Ondertussen vraagt zij zich van alles af over het bestaan, over alles wat ze ziet en over haar seksualiteit. Dat laatste komt verhulder aan bod dan wij nu gewend zijn, maar voor die tijd was het erg baandoorbrekend.
De verhalen hebben niet echt een plot, maar handelen vooral over het gevoelsleven van Eva. Het is een boek dat als het ware helemaal van binnenuit geschreven is, waarin elke gedachte, elk gevoel tot op het bot wordt geanalyseerd. Een passage uit Meidag, waarin Eva bij Ebner, haar aanbedene, in de buurt zit:
"Maar ik zit ineens helemaal in de zon...helemaal met mijn ene kant zit ik in de zon...die kant van mijn witte jurk is warm... die kant van mijn lijf, mijn schouder en mijn heup, is helemaal warm. En mijn gezicht..o, ik hoef het maar even naar het raam te heffen, en nu is mijn hele gezicht in de zon. En de zon aait mij...neen, de zon kust mij...zonnezoentjes...zonnezoentjes...zonnezoentjes op je gesloten ogen....zonnezoentjes op je wangen...zonnezoentjes op je lippen...en je opent je lippen en ze springen je mond in...ze zijn in je mond, en je ademt zonnezoentjes..."
En deze toon wordt nagenoeg het hele boek volgehouden.
Ik moet zeggen, dat ik het moeilijk vond om te lezen. De stijl en de beschreven gevoelens zijn zo persoonlijk, dat ik me bijna bij elke alinea opnieuw moest inleven. Je zou haast zeggen dat dit meer poëzie dan proza is. Veel omschrijvingen zijn trouwens wel heel origineel en heel mooi. Het is dus beslist geen sentimenteel huilboek en ik zal het zeker nog eens oppakken.
Toch, ik heb in deze omnibus ook De verlatene gelezen, een boek dat meer in de naturalistische traditie is geschreven, en daar kan ik toch beter mee uit de voeten.


tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 18 Mei 2007, 22:00

Ik ken deze schrijfster helemaal niet en heb even gegoogeld:

http://www.dbnl.org/tekst/bork001nede01/brug004.htm

Tiba.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 21 Mei 2007, 12:42

Ik heb het boek vroeger in huis gehad, ooit in een vlaag van opruimwoede, weggedaan. Vorige week gevonden in een doos boeken die ik gekregen had.
Eva wordt dus gauw weer herlezen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2007, 18:09

Sorry Petra, ik had dit helemaal over het hoofd gezien.
Maar hopelijk heb ik het zo een beetje goedgemaakt,
zie
http://www.leestafel.info/Nederlandse%2 ... mple1.html

Dettie

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 18 Aug 2007, 18:19

Eva van Carry van Bruggen is een van mijn absolute lievelingsboeken. :D
Ik beschouw het nog altijd als een groot geschenk dat ik dit boek ooit ontdekt heb. Tot op het bot heb ik het gelezen en herlezen.
Net als Petra neem ik het ook nog regelmatig ter hand.

:) Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 18 Aug 2007, 19:15

Op mij maakte Een coquette vrouw (1915) veel indruk. Ik denk dat het tijd wordt dat eens te herlezen.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 28 Sep 2007, 23:53

Een foto:

Afbeelding

Carolina Lena de Haan (Carry van Bruggen) (rond 1930)

Waarom vind ik Eva (1927) haar beste boek?

Het is een zeer autobiografische roman, waarin ze een ontroerend portret van haar leven beschrijft. Vanaf haar jeugd tot in haar volwassenheid na haar mislukte huwelijk, als ze leeft als alleenstaande vrouw met een minnaar. Ze vindt dan dat ze zichzelf volledig begrepen en gevonden heeft.
Maar dat is voor mij niet alleen de reden!

Ze geeft ook, en dat op een zeer indrukwekkende manier, haar filosofische visie op het leven weer. Hoe ze denkt over de aard van de mens en van het zijn, van godsdienst, sexualiteit, burgerschap, kunstenaar zijn, liefde, enzovoort....

Zoals ze zelf ergens zegt, heeft ze dan pas haar eigen stijl gevonden als romanschrijfster. Bovendien had ze pas enkele jaren hiervoor haar eigen visie helder opgeschreven in de filosofische studie Prometheus.
Dat is een studie die door latere filosofen veel is geprezen, onder anderen door Menno ter Braak. Een schrijver die (denk ik) voor veel mensen bekender is, maar die ik persoonlijk heel wat minder waardeer.... :)

Haar eerdere boeken zijn in dat opzicht als het ware 'deelboeken' van Eva, ze is dan nog niet zo ver..... Dat neemt niet weg dat ook haar andere werk zeer de moeite waard is om te lezen, zeker als je een compleet beeld van haar wilt krijgen. Dus als je tijd en zin hebt: Lees de dikke pil, waarin haar vijf belangrijkste boeken zijn opgenomen.

groetjes,

Ariadne :)
Laatst gewijzigd door Grada op 27 Okt 2007, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
'Do you think it's a whoozle?'

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Okt 2007, 19:40

Ik lees de commentaren over dit boek nog even niet, omdat de omnibus met vijf complete romans, waaronder deze, nog op het programma staan!

Carrie van Bruggen, dat weten velen trouwens niet, was een uitmuntend
essayist. Zodanig dat ze bewondering oogste van Menno ter Braak.


Terug naar “Nederlandse en Vlaamse Literatuur tot ca 1980”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast