Cyriel Buysse: 't Bolleken

Uitgebreide boekverslagen van Nederlandstalige literatuur tot ca. 1980 en informatie over de schrijvers
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Cyriel Buysse: 't Bolleken

Berichtdoor Marjo » 03 Aug 2006, 17:00

Dit boek was leuk om te lezen vanwege het taalgebruik, niet zozeer om het verhaal...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/Nederlandse%2 ... ple12.html

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 07 Aug 2006, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Re: Cyriel Buysse; 't Bolleken

Berichtdoor Roel » 04 Aug 2006, 12:08

Dat kan ook haast niet anders met zo'n titel!

Marjo schreef:Dit boek was leuk om te lezen vanwege het taalgebruik, niet zozeer om het verhaal..

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2006, 12:11

Ach dat bolleken had natuurlijk van alles kunnen zijn.
Ik heb intussen vernomen dat Buysse een vrij sobere schrijfstijl hanteert. Iemand noemde hem de Couperus van Vlaanderen..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Aug 2006, 12:19

Dat kan dus niet. Een schrijver met een sobere schrijfstijl, de Couperus van vlaanderen noemen! Couperus was een wijdlopig, breedvoerige schrijver voor het merendeel, zeker niet sober. Wat ik me van Buysse's stijl kan herinneren, is dat het realistisch aandeed.

Marjo schreef:Ach dat bolleken had natuurlijk van alles kunnen zijn.
Ik heb intussen vernomen dat Buysse een vrij sobere schrijfstijl hanteert. Iemand noemde hem de Couperus van Vlaanderen..

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2006, 12:22

"Cyriel Buysse, de Louis Couperus van België!
En om even Lodewijk van Deyssel te citeren: 'Buysse ziet in het gehéele leven zijner opbjecten meer door den gloed heen van de werkelijke genegeheid, die hij hun toedraagt. Bij Zola treft meer de mate van 'waarheid'in de schildering, maar is de liefde van den kunstenaar voor de ménschen minder doordringend.'"

Dit zei de fan..en dat van het sobere vond ik op een andere site, waar men ook zei dat Buysse de Vlaamse samenleving aanklaagde.
ik ken zelf Couperus niet goed genoeg, kan niet vergelijken. Hij is niet realistisch dan?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2006, 12:36

"Zijn werk sloot aan bij het oudere Vlaamse realisme van o.a. Streuvels, maar was tevens beïnvloed door het Franse naturalisme van o.a. Zola en De Maupassant. Zijn schrijftrant was echter zeker niet overladen zoals die van vele naturalistische auteurs en werd met de jaren soberder, zodat zijn werk nog steeds niet verouderd aandoet en nog vlot leesbaar is."
Zo, die andere tekst ook nog maar even opgezocht..dat je weet dat ik het niet uit mijn duim zuig!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2006, 12:53

Het 'klinkt' wel erg leuk Marjo dat Vlaams.
En wat heeft die man enorm veel geschreven!
Ik heb er een link bijgedaan, dezelfde waar jij uit citeert, daar staat geschreven over zijn leven en de hele lijst van werken. Ongelooflijk!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Feb 2008, 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2006, 12:56

Daar ben ik nu ook achter..we worden er weer met onze neus opgedrukt: er zijn nog zoveel leemten in onze kennis!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Aug 2006, 13:45

Ja, maar dan verwijst van Deijssel niet naar de stijl, maar naar de thematiek.

Marjo schreef:"Cyriel Buysse, de Louis Couperus van België!
En om even Lodewijk van Deyssel te citeren: 'Buysse ziet in het gehéele leven zijner opbjecten meer door den gloed heen van de werkelijke genegeheid, die hij hun toedraagt. Bij Zola treft meer de mate van 'waarheid'in de schildering, maar is de liefde van den kunstenaar voor de ménschen minder doordringend.'"

Ik moet bekennen ook nog lang niet alles van Couperus gelezen te hebben. Ik heb tot nog toe met, even tellen, ik schat 9 boeken tot nog toe van hem gelezen. Couperus is nooit een schrijver van de soberheid geweest. Zijn debuutroman Eline Vere zullen velen al te wijdlopig vinden. Maar ze konden toen, in zijn begintijd hem nog niet van gekunsteldheid betichten. Boeken der kleine zielen (4 delen, 1000 bladzijden) vormt een uitzondering uit zijn begintijd. Hier schrijft Couperus ineens in een moderne stijl met zinnen of gedachten die niet worden afgemaakt. Let maar eens op de vele puntjes die er staan. Ik geloof vanaf Metamorfose begint de gekunstelde stijl bij Couperus op te vallen. Let wel, gekunsteld is voor mij zeker niet altijd negatief, in dit boek trouwens wel, maar het past prachtig bij zijn sprookjes. Het is trouwens wel interessant om erachter te komen of de toename van zijn dandistische uitingen van deze gekunsteldheid te oorzaak zijn? Couperus is zeker geen realist, een naturalist, maar meer dan dat, anders zou hij niet apart zijn geplaatst als een van de grootste schrijvers in de overgang van 19de naar 20ste eeuw.
Ik geloof eerder dan je hem een sensitivist, qua stijl dan kan noemen, vergelijkbaar dus bij de sensitivist bij uitstek: Herman Groter.

Dit zei de fan..en dat van het sobere vond ik op een andere site, waar men ook zei dat Buysse de Vlaamse samenleving aanklaagde.
ik ken zelf Couperus niet goed genoeg, kan niet vergelijken. Hij is niet realistisch dan?

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Aug 2006, 13:50

Sloot aan bij het Vlaamse realisme van Steuvels, hmm, niet echt. Streuels en Couperus zijn totaal andere schrijvers. Dat hij beinvloed is door het Frans naturalisme staat als een paal boven water. Hoezo was Zola's stijl overladen? Dacht het toch niet. De Maupaussant had ook geen overladen stijl, ik noem het eerder subtiel poetisch.
Dan zouden de laatste werken van Couperus sober zijn. Dat is voor nog een zwart gat; ik heb die nog niet gelezen.

Marjo schreef:"Zijn werk sloot aan bij het oudere Vlaamse realisme van o.a. Streuvels, maar was tevens beïnvloed door het Franse naturalisme van o.a. Zola en De Maupassant. Zijn schrijftrant was echter zeker niet overladen zoals die van vele naturalistische auteurs en werd met de jaren soberder, zodat zijn werk nog steeds niet verouderd aandoet en nog vlot leesbaar is."

Marjo, ik ging er zowiezo niet van uit, dat je alles uit je duim had gezogen. Was dat wel zo geweest, was jou duim net zo opgezwollen, als pinocchio's neus lang was geworden. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat je duim op was gezwollen vanwege leugens! Ha ha.

Zo, die andere tekst ook nog maar even opgezocht..dat je weet dat ik het niet uit mijn duim zuig!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cyriel Buysse: 't Bolleken

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2012, 13:07

Heb jij toevallig dit verslag nog Marjo?

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Cyriel Buysse: 't Bolleken

Berichtdoor Lezer100 » 31 Jan 2012, 13:46

Lang geleden dat ik dat gelezen heb. Maar beslist de moeite waard.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Cyriel Buysse: 't Bolleken

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2012, 16:00

Toevallig wel. Wat doe ik er mee?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cyriel Buysse: 't Bolleken

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2012, 16:03

Als je wilt kun je het naar mij sturen, dan plaats ik het wel.

Dettie


Terug naar “Nederlandse en Vlaamse Literatuur tot ca 1980”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten