Canto 32 De hemel.

o.a. Dante en Goethe
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Canto 32 De hemel.

Berichtdoor Jom » 14 Aug 2007, 07:36

Overschouwing
Canto 32 :

De enthousiaste Bernardus kwijt zich van zijn taak als gids :
Hij geeft tekst en uitleg bij het overschouwen van de mystieke roos.

-Aan de voeten van Maria, t t z 2de kring : Eva.
-Derde cirkel : Rachel ( vrouw van Jacob) en ernaast Beatrice.
-En dan verder : vierde cirkel : Sara ( vrouw van Abraham),
-vijfde cirkel : Rebecca ( vrouw van Isaac),
-zesde kring : Judith ( die Holofernes vermoordde en de Joden alzo redde),
-en zevende rij : Ruth.
Allemaal Hebreeuwse Oudtestamentische vrouwen die een scheidslijn vormen in de roos.

-De helft van de roos – die met de volgroeide volzette kelkbladen - herbergt de (ongedoopte) Oudtestamentische zaligen. (côté cour – aan de linkerhand van Maria)
-Waar er nog open plekken zijn of onvolgroeidheid van de rijen daar zetelen de (gedoopte) Nieuwtestamentische zaligen. (côté jardin – aan de rechterhand van Maria)

-Aan de overzijde in de roos ( recht tegenover Maria) loopt de andere scheidslijn, beginnende bij Johannes de Doper (eerste cirkel), ( aan zijn rechterhand zetelen de Oudtestamentischen en aan zijn linkerhand de Nieuwtestamentischen)
-tweede kring : Franciscus,
-derde kring : Benedictus,
-vierde rij : Augustinus ( is dit de eerste (en laatste) maal dat deze wordt vermeld ?),
enkele grote orde-stichters op rij, etcetera.
-Het aantal van beide rooshelften zal uiteindelijk gelijk zijn. ( Er zullen dus evenveel zielen uit het Oude als uit het Nieuwe Testamentische tijdperk uiteindelijk zalig worden.)
-De te vroeg gestorven, besneden en daarna gedoopte kinderen toeven allen vanaf de achterste helft (breedtecirkel) van de roos ( volwassenen vooraan – kinderen achteraan ).


Bernardus leest een nieuwe vraag in Dante :
waarom toeven deze gedoopte kinderzielen niet op gelijke hoogte van God ?
( Hun verschil in afstand tot God kan toch niet afhangen van de kwaliteit van het doopwater ?)
Bernardus antwoordt :
In de hemel is geen toeval mogelijk. Gods wet geldt hier perfect passend om alle eventualiteiten. Deze kinderzielen staan in een bepaalde orde omdat God naar eigen believen genade-snoepjes aan hen uitdeelt.
En dit antwoord moet u genoeg wezen. Punt.

In de eerste faze der geschiedenis besneden de gelovigen hun kinderen,
met Christus ‘ komst werden ze gedoopt.
De besnedenen verbleven eerst nog in het voorgeborchte of Limbo van de hel.
(De ongedoopte boorlingen toeven daar nog altijd.)


Kijk nu naar wie het meest op Christus gelijkt om u alzo te oefenen om Christus zelf te zien. ( Zoals op het einde van de vorige canto.)
Dante ziet Maria aan.
Een engel heft een Ave Maria aan, en van alle zijden valt men in.

Dante vraagt Bernardus wie die engel is die daar zo vurig in Maria’s ogen staat te staren of te stralen.
Vers 106 – 111 :
“Così ricorsi ancora a la dottrina
di colui ch’abbelliva di Maria,
come del sole stella mattutina.

Ed elli a me: «Baldezza e leggiadria
quant'esser puote in angelo e in alma,
tutta è in lui; . . . . “

“Zo viel ik nog eens terug op de lering
van degene (Bernardus) die zich vermooide met Maria,
zoals de ochtendster dat met de zon doet.”

En hij tot mij : “Boudheid en bevalligheid
zozeer als deze in een engel en een ziel (samen) kunnen zijn,
zijn geheel in hem; . . . .”

De aartsengel Gabriël dus.


Bernardus vraagt Dante hem met de ogen te volgen want hij gaat enkele hemelpersonaliteiten aanduiden.

De gelukkigsten – want het dichtst bij Maria – zijn als de wortels van deze roos :
aan haar linkerhand : Adam of de eerste mens,
aan haar rechterhand : Petrus,
naast Petrus : Johannes de evangelist,
en naast Adam : Mozes,
tegenover Petrus : Anna, (aan de rechterhand van Johannes de Doper dus),
tegenover Adam : Santa Lucia, (aan de linkerhand van Johannes de Doper) die bemiddelde om Dante uit het donker woud van de eerste verzen van de Commedia te redden.


Bernardus verandert van toon.
Vers 139 :
“Ma perché 'l tempo fugge che t’assonna,”
“Maar omdat de tijd die je perplex doet staan vliedt,”
Maar genoeg side-seeing gedaan.
Je kan maar zoveel spinnen als je garen hebt.
Laten we doseren.
Nu gaan we met de ons overblijvende vroomheid zoveel mogelijk God zelf trachten te schouwen.
Je zal daartoe echter veel van Beatrice’s genade nodig hebben.
Bid erom. Bid om haar die je kan helpen.
En volg mijn woorden met je hart.

Dan begint Bernardus aan een heilige preek :

Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten