Canto 16 Louteringsberg.
Geplaatst: 09 Mei 2006, 07:49
Korte inhoud.
Dante leunt op Vergilius’schouder en volgt hem blindelings.
Na een tijd hoort hij smekende stemmen unisono het Lam Gods om erbarmen en vrede vragen.
De stemmen leken als uit één hart te spreken.
Vergilius zegt aan Dante dat dit de boetedoening der toornigen en gramschap is.
Een schim spreekt in het duister tastende Dante aan.
Dante paait de schim om te weten te komen waar de uitgang of trap naar boven is.
De schim was eens in levende lijve Marco Lombardo.
die een betoog vrijgeeft over de vrije wil en waarom het zo slecht gaat met de Italiaanse mensheid.
De hemel bestiert niet alles, de mens heeft ook een vrije wil, anders zou die niet ter verantwoording en ter straf of beloning kunnen worden geroepen.
De hemel geeft natuurlijk wel duwtjes in de goed richting waar je dan verder mee doet wat je wil.
En de mens heeft ook een oordeelsvermogen of verstand dat net genoeg licht geeft om een onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
De wereld heeft echter slechte leiders die onze zieltjes naar het kwade leiden.
En de kerkelijke en de keizerlijke macht strijden en moeien zich met elkaar, met alle nefaste gevolgen vandien.
Dante kan niet anders dan hem te beamen.
En bijna tegelijk breekt het felle licht van de naderende engelbewaker (de engel van de vrede die de kring der toornigen afsluit) door de donkere wolk.
Dante leunt op Vergilius’schouder en volgt hem blindelings.
Na een tijd hoort hij smekende stemmen unisono het Lam Gods om erbarmen en vrede vragen.
De stemmen leken als uit één hart te spreken.
Vergilius zegt aan Dante dat dit de boetedoening der toornigen en gramschap is.
Een schim spreekt in het duister tastende Dante aan.
Dante paait de schim om te weten te komen waar de uitgang of trap naar boven is.
De schim was eens in levende lijve Marco Lombardo.
die een betoog vrijgeeft over de vrije wil en waarom het zo slecht gaat met de Italiaanse mensheid.
De hemel bestiert niet alles, de mens heeft ook een vrije wil, anders zou die niet ter verantwoording en ter straf of beloning kunnen worden geroepen.
De hemel geeft natuurlijk wel duwtjes in de goed richting waar je dan verder mee doet wat je wil.
En de mens heeft ook een oordeelsvermogen of verstand dat net genoeg licht geeft om een onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
De wereld heeft echter slechte leiders die onze zieltjes naar het kwade leiden.
En de kerkelijke en de keizerlijke macht strijden en moeien zich met elkaar, met alle nefaste gevolgen vandien.
Dante kan niet anders dan hem te beamen.
En bijna tegelijk breekt het felle licht van de naderende engelbewaker (de engel van de vrede die de kring der toornigen afsluit) door de donkere wolk.