Canto 16 Louteringsberg.

o.a. Dante en Goethe
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Canto 16 Louteringsberg.

Berichtdoor Jom » 09 Mei 2006, 07:49

Korte inhoud.

Dante leunt op Vergilius’schouder en volgt hem blindelings.

Na een tijd hoort hij smekende stemmen unisono het Lam Gods om erbarmen en vrede vragen.
De stemmen leken als uit één hart te spreken.

Vergilius zegt aan Dante dat dit de boetedoening der toornigen en gramschap is.

Een schim spreekt in het duister tastende Dante aan.
Dante paait de schim om te weten te komen waar de uitgang of trap naar boven is.

De schim was eens in levende lijve Marco Lombardo.
die een betoog vrijgeeft over de vrije wil en waarom het zo slecht gaat met de Italiaanse mensheid.
De hemel bestiert niet alles, de mens heeft ook een vrije wil, anders zou die niet ter verantwoording en ter straf of beloning kunnen worden geroepen.
De hemel geeft natuurlijk wel duwtjes in de goed richting waar je dan verder mee doet wat je wil.
En de mens heeft ook een oordeelsvermogen of verstand dat net genoeg licht geeft om een onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
De wereld heeft echter slechte leiders die onze zieltjes naar het kwade leiden.
En de kerkelijke en de keizerlijke macht strijden en moeien zich met elkaar, met alle nefaste gevolgen vandien.

Dante kan niet anders dan hem te beamen.

En bijna tegelijk breekt het felle licht van de naderende engelbewaker (de engel van de vrede die de kring der toornigen afsluit) door de donkere wolk.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2006, 14:39

Ik ben intussen gevorderd tot canto 22.
Ik geef toe dat dit niet voor mij is. De verheven taal wordt nu niet meer doorspekt met gruwelijkheden die het lezen van "de Hel" draaglijk maakten. Ik ken de meeste personages niet. Ergens schreef Jom dat ze fezelen, de wezens daar. Dante zelf fezelt..
Ik begrijp de samenvattingen van Jom beter dat het canto zelf! En dus lees ik liever Jom..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2006, 11:04

Ik hoop binnenkort eindelijk eens verder te kunnen met De goddelijke komedie. Ik ben juist blij dat de hellegang achter de rug is!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2006, 11:06

Ik weet niet wat het is, misschien maakten die martelpartijen het smeuiïg of zo. Ik vind de Louteringsberg echt saai.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2006, 15:34

Ik kan het niet met je eens zijn marjo, ik vind dit prachtig!
Het lijkt wel of de taal zelf ook veranderd, zangeriger wordt.

Jom, vers 67 t/m 71

Want als men leeft, zoekt men de oorzaak bij
De sterren, of die alles doen bewegen
Als was er nooit iets van hun invloed vrij

Maar dan had u geen vrije wil gekregen
U zou niet blij zijn om een goede daad

Wordt hiermee het vaststaan van je lot bedoelt? Oftewel alles staat vast?
"Het staat in de sterren geschreven"?

De hemel bestiert niet alles, de mens heeft ook een vrije wil, anders zou die niet ter verantwoording en ter straf of beloning kunnen worden geroepen.

Ik vind dit een beetje vreemd. Een mens heeft een vrije wil om ter verantwoording geroepen te kunnen worden? Dat kan de bedoeling toch niet zijn?
Blijkbaar wel als je Dante leest maar is dat de gegeven reden of een gedachte uit die tijd?

bernadet
Die steeds meer bewondering voor de Komedia krijgt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2006, 20:35

Dat moet haast wel dat je het prachtig vindt, zo enthousiast als je nu bent. Je bent helemaal verDantest denk ik..


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten