Jane Austen - Northanger Abbey

o.a. Dante en Goethe
Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Jane Austen - Northanger Abbey

Berichtdoor Lezer100 » 08 Jun 2022, 22:19

Het verbaasde mij een beetje, zo weinig van Jane Austen terug te vinden op leestafel. Voor zover ik het begrepen heb, kon alleen "Pride and Prejudice" op enige aandacht rekenen. Dit is misschien tijd om daar wat aan te doen. Ik begon een paar dagen geleden aan "'De abdij van Northanger". In tegenstelling tot vroeger, toen ik er de voorkeur aan gaf, indien mogelijk het origineel te lezen, geef ik nu voorrang aan vertalingen. In dit geval gaat het om een vertaling van Bas Peeters (ISBN 9789025302719. En ik heb alvast een verfilming gezien, eenpaar maanden geleden.

https://www.imdb.com/title/tt0844794/

In de film wordt alvast de gothic novel dik in de verf gezet, en worden er regelmatig fragmenten geciteerd uit onder meer The mysteries of Udolpho van Ann Radcliff.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mysteries_of_Udolpho

En de achterflap van de vertaling spreekt over een pastiche op de gothic novel. Een woordje uitleg over deze literaire term vind je hier (ik denk niet dat die staat bij het onderwerp "Literaire termen" op dit forum.

https://www.encyclo.nl/begrip/pastiche

Redenen genoeg om dit wat verder uit te spitten.

De eerste zinnen uit het eerste hoofdstuk citeer ik hier even graag bij.

Niemand die Catherine Morland ooit als kind had gezien, zou gedacht hebben dat ze voorbestemd was om een heldin te worden. Haar plaats in het leven, de persoon van haar vader en moeder, haar eigen uiterlijk en karakter spraken allemaal evenzeer tegen haar.
Lezer100


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jane Austen - Northanger Abbey

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2022, 15:02

Heel goed van jou!Ik heb die boeken hier allemaal staan, en een aantal ooit ook gelezen. Inderdaad maak ik niet altijd een verslag, maar het is ook wel lang geleden. Ik heb er toen van genoten en ik verwacht dat ze tijdloos zijn, zodat ik, als ik er de tijd voor neem, nog steeds van genieten kan.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Jane Austen - Northanger Abbey

Berichtdoor Lezer100 » 22 Jul 2022, 23:35

Bij de literaire term "pastiche" heb ik als voorbeeld verwezen naar "Northanger Abbey", omdat Bas Peters, de vertaler van de versie die ik aan het lezen ben, dit stelt. De term "pastiche" dekt vele ladingen, waaronder onder meer "parodie". Met beide termen kan men verschillende kanten op, en ik ben de laatste om te beweren dat dit nu de definitieve visie is op het boek. Elke lezing levert een andere interpretatie. En verfilmingen zijn ook interpretaties.

De titel van het boek alleen vertelt volgens mij al heel wat over de (of een) bedoeling van de roman. Abdijen zijn uit onder meer "Gothic Novels" gekend als griezelige plaatsen. Maar dit alleen maakt "Northanger Abbey" niet tot een griezelverhaal in de stijl van "Dracula" of "The Monk", noch Catherine Morland tot de heldin in zo'n verhaal.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jane Austen - Northanger Abbey

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2022, 11:15

Ik vind dit net zo moeilijk als een sleutelroman. Het vraagt veel kennis van de lezer om zoiets te herkennen. Die heb ik niet. Dat van die abbey, dat wist ik al niet, en dat is misschien nog wel de eenvoudigste aanwijzing!

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Jane Austen - Northanger Abbey

Berichtdoor Lezer100 » 23 Jul 2022, 23:24

Marjo, het is niet omdat ik in een vorig leven nog mijn broek versleten heb op de universiteit van Leuven (taal en literatuur) dat ik meer zou herkennen dan jij. Ik vraag mij trouwens soms nog altijd af wat de toegevoegde waarde van die lang vervlogen jaren eigenlijk geweest is.

Jij ziet dingen die ik niet zie, maar die even relevant zijn, en omgekeerd.

En btw, ik breng al evenmin iets terecht van een sleutelroman.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jane Austen - Northanger Abbey

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2022, 19:35

Gelukkig maar. (dat laatste)
Studeren, er zijn meer mensen die vraagtekens zetten bij het nut daarvan. Maar bewust of onbewust: er blijft van alles hangen en als dat niet zo is, weet je wel de weg om weer achter de vervlogen kennis te komen.
Maar goed: wat het onderwerp betreft ben ik dan blij als er anderen zijn die het wèl zien en er - liefst in zo'n boek zelf - over schrijven. Dan kan je als lezer nog maar zien wat je er mee doet.


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten