Barbara Vine (Ruth Rendell) De man zonder verleden

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Barbara Vine (Ruth Rendell) De man zonder verleden

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 17:58

The chimney sweeper's boy - De man zonder verleden

Ik ben nooit een fan van Vine geweest, maar dit boek werd van verschillende kanten getipt, dus vooruit.
En, ja, deze is heel erg goed.

Lees het verslag, klik hier http://www.thrillers-leestafel.info/rut ... rbara-vine

Majo
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Apr 2009, 11:38, 4 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 17:59

Heb je dit boek in het Engels gelezen, Marjo? Ik ken deze titel niet. Zelf ben ik dol op Ruth Rendell. Laatst heb ik nog twee boeken van haar gekocht bij de Slegte. Heb je ooit "Het stenen oordeel" gelezen? Ik heb zelden een sterkere beginzin gelezen dan deze, "Eunice Parchman doodde de familie Coverdale omdat ze niet kon lezen of schrijven."
Geweldig toch :?:

Lizzy

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:00

Ja, Lizzy, het was in het Engels, ik heb geen flauw idee wat de Nederlandse titel zou zijn. De titel heeft in het Engels twee betekinissen en als je letterlijk vertaalt gaat de woordspeling verloren.
Dat boek dat jij noemt ken ik niet, althans niet in het Nederlands, want die beginzin heeft iets bekends. Ken je de Engelse titel?

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:00

De man zonder verleden is dus de Nederlandse titel.
Heel wat anders dan in het Engels dus. Raar toch die vreemde vertalingen in titels.

Lizzy, wat een intrigerende zin! Wil gelijk meer weten!
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:01

Maar ook de Nederlandse titel dekt de lading. De Engelse is nu eenmaal onvertaalbaar.

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:01

het schoorsteenvegers kind. Zoiets zou ik er van maken. Maar jij hebt het gelezen en weet of dat dan een goede vertaling zou zijn. Not me dus.

bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:01

Jawel, Bernadet, dat denk je dan, maar dat is er maar een deel van..
ik ga het niet verklappen, want het bederft een stuk van de pret voor wie het boek nog wil lezen.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:02

he wat maak je het weer spannend marjo! zal ik maar een maand in het klooster gaan, in een celletje met alleen boeken, en dan heb ik alleen jouw tips nog maar gelezen denk ik! :)

bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:03

Een ander spannend boek van Ruth Rendell alias Barbara Vine is Ongewenst weerzien. Het gaat over een groep studenten die een zomer in een landhuis van de oom van een van hen doorbrengen. In die zomer vindt er een moord plaats. De groep besluit elkaar nooit meer te zien en de moord stil te houden, maar 10 jaar later wordt het huis verkocht en gaat de nieuwe bewoner aan de slag in de tuin om vervolgens (je raadt het al) een skelet op te graven. De zaak wordt geopend en langzaam maar zeker worden de studenten van toen, die nu allemaal gesetteld zijn, zenuwachtig.
Kortom een erg goed psychologische thriller zoals Rendell vaker schrijft onder haar pseudoniem Barbara Vine. Een echte aanrader!

elivb

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:03

Het is een geweldig boek, Bernadet. Als lezer weet je wat er komen gaat, maar de spanning is groot. Het gezin is erg symphatiek dus je wilt niet dat het gebeurt. Probeer het eens, je zal er van staan te kijken.

"Ongewenst weerzien" heb ik ook gelezen, marjo, heel spannend dit boek. Je komt echt wat van de personages te weten. De boeken van Ruth Rendell kun je niet afdoen als 'een tussendoortje'. Het gaat ergens over.
Lizzy

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 18:04

Het gaat ergens over, zeg je. Blijven de boeken hangen dan? Bij mij niet. Natuurlijk vond ik Chimney enz goed in elkaar zitten, maar of ik er iets van Léér!? Als dat het geval is: ik steek er iets van op, of het blijft in mijn hoofd hangen, dan zeg ik pas dat een boek ergens over ging.
Marjo


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten