John Grisham - Het laatste jurylid

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

John Grisham - Het laatste jurylid

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 16:59

Kijk dit zijn nou van die leuke dingen. Ik had bij bookcrossen gemeld dat de Leeskring weg was en later dat ik Leestafel was begonnen en nu krijg ik een mooi artikel opgestuurd door elivb!
Welkom elivb, hopelijk heb je het hier naar je zin en bedankt voor je artikel! te gek!
Dettie

Het laatste jurylid

Het plaatsje Clanton in de staat Mississippi is een rustig, vriendelijk stadje. Begin jaren zeventig bestaat er nog altijd een duidelijke scheiding tussen blank en zwart, rijk en arm, maar tot echt grote conflicten is het nog niet gekomen.

Dan wordt Clanton opgeschrikt door een afschuwelijke misdaad. De jonge weduwe Rhoda Kassellaw wordt in haar huis verkracht en vermoord. Danny Padgitt, telg uit een beruchte criminele familie, wordt snel opgepakt en met spanning wordt uitgekeken naar zijn proces. Iedereen weet dat Danny’s familie er niet voor zal terugdeinzen om de juryleden om te kopen of te bedreigen.

Vanaf de zijlijn wordt de zaak-Padgitt nauwlettend gevolgd door Willy Traynor, een jonge journalist die net eigenaar is geworden van de plaatselijke krant The Ford County Times. De jury komt tot een uitspraak, maar voor Willy en de inwoners van Clanton komt er daarmee geen einde aan de dramatische gebeurtenissen…

In Het laatste jurylid keert John Grisham terug naar Clanton, het plaatsje waar ook zijn debuut De jury zich afspeelde.

John Grisham (1955) begon op 29-jarige leeftijd met schrijven. In 1989 debuteerde hij met De jury (A Time to Kill), maar pas met zijn tweede boek, Advocaat van de duivel (The Firm), brak hij door bij het grote publiek. In één klap werd hij een bestsellerauteur en had hij een nieuw genre gecreëerd: de legal thriller. Inmiddels mag Grisham zich de meest succesvolle en bestverkochte auteur ter wereld noemen. Hij heeft veertien thrillers, drie romans en verscheidene screenplays geschreven.

Mijn mening
Niet het slechtste boek van John Grisham, maar of het nou echt spannend is... De eerste hoofdstukken trekken je meteen in het verhaal, maar daarna verzandt het geheel een beetje in het levensverhaal van Willie Traynor, een jongeman die in een suf dorpje in het zuiden van Noord-Amerika uitgever/hoofdredacteur van een krant wordt. Zo lees je o.a. wat de komst van een grote discount-winkel betekent voor de kleine winkels en familiebedrijfjes in het stadje en hoe er tegen negers wordt aangekeken (het speelt begin jaren '70). Vervolgens krijg je ook nog een heleboel juridisch cq rechtbankgebeuren over je heen. Tja, je moet ervan houden. Aan mij is vooral dat laatste niet besteed.

Recensie de Volkskrant 26-03-2004

Zijdelings snijdt Grisham ook de rassenkwestie aan […]
Grisham besteedt er in het middenstuk van zijn boek uitgebreid aandacht aan de problemen in het zuiden van Noord-Amerika in de jaren ’70 en waar de beschrijvende passages bij mindere schrijvers waarschijnlijk ten koste zouden gaan van de plot en de spanning, toont Grisham zich eens temeer een meesterlijk constructeur. Met subtiele plukjes informatie en ingenieuze cliffhangers houdt hij de lezer voortdurend bij de les. Dat neemt niet weg dat Grisham nog steeds op zijn best is in de rechtszaal. Het subtiele spel tussen advocaten, rechter en juryleden, de intelligente, doorwrochte pleidooien en het opduiken van onverwachte getuigen zorgen zelfs in een zaak waarbij de schuld van de verdachte voor honderd procent vaststaat voor heel wat vuurwerk (van DNA-onderzoek hadden ze destijds, zeker in Clanton, gelukkig nog nooit gehoord). Nee, de rest van het dorp mag dan uit eenvoudige plattelanders bestaan, de lokale advocatuur uit Clanton hoeft bepaald niet onder te doen voor de grote jongens in Advocaat van de duivel.

Aan het eind van het boek, als Padgitt is vrijgelaten en de spanning naar een climax toegroeit, komen alle lijntjes keurig bij elkaar, en krijgen we toch nog een tamelijk onverwachte ontknoping.

Met Het laatste jurylid levert Grisham dus weer eens een prima thriller af, die de vergelijking met zijn vroegere werk gemakkelijk kan doorstaan. Potentiële troonopvolgers als Dan Brown (De Da Vinci Code) mogen voorlopig weer even terug in hun hok, want in de categorie ongecompliceerd entertainment heeft de koning zijn regeerperiode zojuist voor een jaartje verlengd

Voor meer informatie over Grisham en zijn werk, klik op de afbeelding

elivb
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Jul 2008, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 17:00

Ik heb The firm gelezen van Grisham en vond dat ongelooflijk spannend!
Wat ik begrijp is dat Grisham vaak over advokaten schrijft en de strijd van die advokaten om iemand vrij te pleiten of in situaties verzeild raken wat erg lijkt op omkoping. Ik vind die rechtsgang vaak wel lekker om te lezen. Hoe ze dat aanpakken ook al weten ze dat diegene schuldig is. Ik vraag me vaak af hoe ze dat met hun geweten doen.

bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 17:01

Op de een of andere manier heb ik steeds de Titel "Klop maar op een deur" in mijn hoofd zitten. Bij de boeken van Grisham staat hij niet vermeld maar ik was er van overtuigd dat hij wel van Grisham was. Begin er nu wel aan te twijfelen. Weet jij dat elivb?
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 17:01

Het is van Willard Motley en het was een bestseller in zijn tijd. Het motto van het boek is, en ik citeer:

'De mus zit op een telefoonpaal in de achterbuurt. De achterbuurt is een deel van de stad. De stad is een wereld in het klein. De stad baadt in glorie en goorheid. Vele deuren leiden tot de stad. Vele dingen zijn verborgen achter die vele deuren. Niet één leven, doch vele worden geleid in de stad, niet één dood, doch vele worden gestorven binnen haar poorten. De stad verandert niet. De mensen komen en gaan; de vreemdelingen. Zij zien de voorgevel. Maar wat te zeggen van de achtergevel van de stad, en de sloppen? Ga naar deze achterbuurten - en klop maar op 'n deur!'

Het was zoals ik me kan herinneren een aangrijpend boek. Maar of het nog zo is?

Lizzy

Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Annagien » 07 Jul 2005, 12:45

John Grisham is ook wel een favoriete schrijver van mij, ik heb ze allemaal gelezen en onderhand zijn dat er heel wat geworden.
Het laatste jurylid vond ik ook schitterend.
Het Vonnis, en De Partner vond ik echter zijn beste werk persoonlijk.
Zeker de Partner, erg verrassend aan het eind, hoe een meervoudig beschuldigde advokaat zich uiteindelijk van alle aantijgingen weet te vrijwaarden.
Echt een aanrader voor diegenen die dit boek nog niet kennen.

Annagien

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 07 Jul 2005, 16:31

Ik heb ook alle boeken van Grisham. Ik vind alleen dat zijn laatste boeken wat minder zijn dan de eerste.

Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Annagien » 07 Jul 2005, 20:55

Dat ben ik ergens ook wel met je eens. De laatste boeken "pakken" me niet meer zo in als de eerste 8 of zo. Maar als er een nieuwe uitkomt moet ik hem gewoon toch lezen ;)

Annagien


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten