Åsa Larsson-Zonnestorm

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Åsa Larsson-Zonnestorm

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 15:33

Dit is een literairethriller staat er op de achterflap. En dat klopt ook wel.
Larsson schrijft met zoveel gevoel in dit boek, dat je je waant in Zweden waar het erg koud is. De personages worden erg goed uitgewerkt, dat gedurende het boek je gaat meeleven met ze.

Lees verder http://www.thrillers-leestafel.info/asa-larsson/

Bianca
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Apr 2009, 11:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 15:34

Ha Bianca, een thrillerlezer. Marjo zal blij met je zijn!
Zelf lees ik zelden thrillers maar ga binnenkort aan de Da Vinci code beginnen... Ben zeer benieuwd.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 15:34

Ik lees eigenlijk alleen maar thrillers, maar de laatste tijd lees ik ook literairethrillers. Maar ik wil me eigenlijk ook eens gaan verdiepen in gewone literaire boeken.

Bianca

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 15:35

Ha en ik denk aldoor bij mezelf ik ga toch eens aan de thrillers!
De ellende bij mij is dat ik me veel te veel inleef. Ik zie het als het ware allemaal voor me.
Ik heb vroeger wel bijna alle Agatha Christies gelezen maar dat zijn in feite 'onschuldige' boeken. Meer detectives dan thrillers.
Misschien is Wolfstonen wat voor je. Ik heb het niet gelezen maar Marjo vond het superspannend.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 15:35

Maar Wolfstonen is absoluut geen thriller... Als je het vanuit die invalshoek gaat lezen valt het enorm tegen..
Enne, ik ben eigenlijk niet zo'n fan van Scandinavische schrijvers.

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 15:36

Bianca schrijft dat ze zich eens wil gaan verdiepen in literaire boeken en omdat jij schreef dat Wolfstonen heel spannend was leek me dat een goede tip als overgang van literaire thriller naar literair (spannend) boek.
Vandaar.

Groetjes
Bernadet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 15:36

oo, zoo. Natuurlijk moet ze het proberen..raad ik iedereen aan!

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2005, 16:00

het verslag staat op de site

http://www.leestafel.info/productslink2.html

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 07 Feb 2005, 17:17

Ik ben wel een fan, maar dat is misschien omdat ik van Noorse afkomst ben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2005, 21:19

Bianca, in september komt haar volgende boek 'Midzomernacht' uit.

Groet
Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 22 Mei 2005, 17:43

Dat wist ik al Bernadet, maar toch bedankt :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2005, 10:05

Kijk, dat is nou een echte fan! Dan weet je zulke dingen! :D

Bernadet

Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Eric » 29 Jul 2005, 00:06

Åsa Larsson: "Zonnestorm"

Moord op een priester

Het debuut van de Noorse auteur Åsa Larsson mag er absoluut wezen! Een prachtige voorkant, een prima titel, de juiste uitgeverij en – vooral – een heel goed verhaal. Tegen de achtergrond van het ijskoude en volop met sneeuw overdekte Noord-Zweedse stadje Kiruna, gaat het boek over de moord op Viktor Strandgård. Zijn verminkte lichaam wordt gevonden bij de kerk waaraan hij als geestelijke is verbonden, en al snel verdenkt de plaatselijke politie zijn eigen zus. Die roept vervolgens de hulp in van Rebecka Martinsson, een oude vriendin, die jaren eerder het stadje heeft verlaten voor een carrière als advocate in het veel grotere Stockholm. Tegen haar zin raakt Rebecka bij het onderzoek betrokken en lijkt zij de enige persoon die de onschuld van Sanna Strandgård kan bewijzen. Hiervoor moet zij zich echter in een enorm wespennest steken en komen ook minder prettige gebeurtenissen uit haar eigen verleden opnieuw aan de oppervlakte.

De rode draad in “Zonnestorm” is duidelijk de rol van de kerk in het afgelegen Kiruna. Welk geheim heeft het geloof daar te verbergen en wat was daarin de rol van het slachtoffer? Wat is de invloed van de andere geestelijke leiders op de bevolking en wat is er nu precies gebeurt in het verleden van Rebecka? Allemaal vragen die in de loop van het verhaal een antwoord krijgen en die de lezer doen snakken naar de ontknoping. Want wat is er nu eigenlijk allemaal aan de hand? De spanning is doorlopend om te snijden en op het eind komt alles heel bevredigend tot een spetterend slot. Een mooie bijrol is er voor het leuke hondje Tjapp, het speelkameraadje van de kinderen van Sanna Strandgård. Het is moeilijk om het beestje niet heel grappig te vinden, of je nu een dierenliefhebber bent of niet.

Enige nadeel aan “Zonnestorm” vond ik zelf dat ik het begin wat taai vond. Ik moest echt moeite doen om het verhaal vast te kunnen houden en heb zelfs een paar keer overwogen om het boek aan de kant te leggen. Pas na een kleine vijfenzeventig pagina’s kreeg het mij echt goed in de ban en vanaf dat moment heb ik het bijna in één ruk uitgelezen. Ik ben blij dat ik heb volgehouden, al kan ik nu achteraf moeilijk meer aangeven waarom die eerste hoofdstukken zo moeizaam gingen. Misschien had het bij de start toch te weinig vaart en teveel onverklaarde mysterie. Misschien ook omdat de vrouwelijke politierechercheur Anna-Maria Mella te magertjes werd uitgelicht, terwijl zij naast Rebecka in feite de belangrijkste personage in het verhaal genoemd kan worden. Daar had Larsson in haar debuutroman misschien wat meer aandacht aan moeten besteden. Het thema van het verhaal is – zoals gezegd – de rol van de kerk en alles wat veel mensen zich in naam van het geloof allemaal denken te mogen en/of moeten veroorloven. Een interessant gegeven wat door de auteur ook heel aardig en duidelijk in beeld is gebracht en wat een extra dimensie aan het verhaal heeft gegeven. Ook de omgeving van het sneeuwrijke Zweden deed het bij mij erg goed en de verschrikkelijke kou was tijdens het lezen bijna letterlijk te voelen.

In feite is dit boek zeker vier sterren waard (op onze schaal van vijf), maar vanwege het wat stroeve begin ben ik uiteindelijk op drie uitgekomen. Helemaal niet slecht voor een debuut en aan het eind liet Larsson blijken dat er een vervolg verwacht kan worden. Sterker nog: het moet uiteindelijk een serie van zes delen gaan worden. Ik ben nieuwsgierig naar het tweede deel, want met ‘Zonnestorm” heeft Åsa Larsson bewezen dat zij kan gaan uitgroeien tot een topper binnen de wereld van de literaire thrillers.

(Uitgever: Ambo|Anthos)

Voor www.crimezone.nl schreef ik deze recensie, waarbij het boek van mij drie sterren kreeg.

Afbeelding
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2005, 09:49

Eric heb je Marjo haar aanbod gelezen over een fanatsyboek? Het staat bij het item door leden gelezen boeken en het boek heet De vier hoekpunten van de aarde, geschreven door een naamgenoot van je; Eric Pijnaken.


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten