Peter Robinson - Nachtlicht (samenleesboek feb/mrt 2009)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Peter Robinson - Nachtlicht (samenleesboek feb/mrt 2009)

Berichtdoor Joanazinha » 08 Feb 2009, 21:38

Met veel plezier gelezen! Dit is mijn verslag:

Nachtlicht is het debuut van Peter Robinson met Alan Banks in de hoofdrol, maar het is het tweede boek in de serie rondom deze Londendse inspecteur die naar Yorkshire is verhuisd om de waanzin rondom steeds maar meer moorden te ontvluchten. Echter, ook in Yorkshire gebeurt meer dan alleen wat huis-, tuin- en keukenmisdaden, zoals Banks al spoedig zal merken.
Op een prachtige zomerochtend wordt in het dorpje Helmthorpe het lichaam gevonden van de 43-jarige Harry Steadman. Hij is vermoord, maar dat is praktisch het enige dat Banks te weten komt. Iedereen die hem kent, vond hem aardig en sympathiek en er blijkt geen enige reden te vinden te zijn waarom iemand hem om het leven zou willen brengen.
Harry Steadman was financieel onafhankelijk geworden, nadat hij een grote erfenis had gekregen na het overlijden van zijn vader. Omdat hij het gebied vanuit zijn expertise als industrieel historicus fascinerend vond, had hij samen met zijn vrouw in het dorp het huis gekocht waar zij al jaren kwamen in de tijd dat het nog een bed & breakfast was. Zijn tijd besteedde hij voornamelijk aan historisch onderzoek van de omgeving. Aan Banks en zijn mensen de moeizame taak om te achterhalen wat er nu eigenlijk met Steadman is gebeurd.
Wie had er belang bij de dood van Steadman en wat is de link tussen de vakanties van vroeger die hij met zijn vrouw en vrienden in dit gebied doorbracht en zijn dood nu, 10 jaar later? Of moet Banks het meer in de tegenwoordige tijd zoeken? Kan hij zijn pijlen beter richten op de sexy zangeres, die vroeger in Londen furore maakte maar nu is teruggekeerd naar haar geboortedorp, of weet tiener Sally Lumb meer dan zij laat blijken?


Na Stille blik was dit het tweede boek dat ik van Peter Robinson heb gelezen. Erg mooi met sympathieke mensen en een gedegen politie-onderzoek van vragen, puzzelen en theorieën uitproberen. Banks is niet van de grote achtervolgingen, maar moet het hebben van gedegen speurwerk en het in elkaar passen van de stukjes die door het onderzoek boven water komen. Dit is politieonderzoek in optima forma en de lezer krijgt naast een goed verhaal ook hele mooie beelden voorgeschoteld van het prachtige landschap van Yorkshire.
Inmiddels zijn er veel meer boeken met Alan Banks in de hoofdrol verschenen en dit boek maakt mij zeer nieuwsgierig naar de volgende delen!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Feb 2009, 22:07

Jouw smaak is toch echt anders dan de mijne. Het is dat ik geen ander boek bij me had in de trein, anders had ik het niet uitgelezen. Thuis was ik zo ver dat ik wilde weten of mijn vermoeden klopte. Dat bleek zo te zijn, dus hoef ik de rest niet meer te lezen.
Het is misschien een goede detective, maar geen thriller. Ik houd niet zo dat dit soort puzzels, die langzaam opgelost worden. Nog even een complicatie erbij om het spannend te maken (HUH???) en dan het einde.
Ik hoef dus helemaal niets meer van die Banks.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2009, 23:58

O en ik vind detectives juist lekker om te lezen en thrillers niet.

Dat gepuzzel he, dat trekt me juist wel aan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2009, 11:23

Maar je leest deze niet mee? Misschien vind jij het dus wel een goed boek?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2009, 11:37

Nee ik lees het niet mee, ben al blij dat ik het gewone samenleesboek meegelezen heb. Nu nog het kinderboek en dat is dan wel weer even genoeg.
Maar... het boek staat wel genoteerd en ooit (jawel) kom ik er op terug.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Mar 2009, 14:47

Ik vind dat gepuzzel ook altijd leuk om te lezen. Dat trekt me denk ik hierbij aan, net als bij veel Scandinavische thrillers.

Maar ik ben nu De 50/50 moorden aan het lezen en dat is superspannend met een psychopatische moordenaar; weer heel ander genre. Ik ben gewoon een veelvreter/lezer :lol: .

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 01 Mar 2009, 23:18

het boek is helaas nog niet verkrijgbaar bij onze plaatselijke bibliotheek.
maar gelukkig hebben we nog een aantal dagen in het (dagnacht)licht.

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Mar 2009, 11:21

Een veelvraat ben ik ook, maar gelukkig ook een beetje selectief. Ik zou anders helemaal horendol worden! Ik kan nu gelukkig bepaalde categorieën laten liggen..

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 11 Mar 2009, 18:11

En inmiddels heb ik het boek ook uit.
Lekker hap-slik-weg boek. Inderdaad geen thriller maar meer een detectiveroman, zoals Marjo al schreef.
Leuk geprobeerd die Peter Robinson, maar ook ik zal niet zo gauw naar de bieb lopen om een volgend boek over Inspecteur Banks uit de kast te halen....
Maigretachtig verhaaltje (die zijn toch een stuk origineler!) overgoten met een Yorkshiresausje.
Jammer, ik had me meer voorgesteld van deze schrijver.

groetjes, irene


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten