P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2019, 12:55

Paul Dieudonné heeft met dit boek een eerbetoon willen leveren aan de boeken van Baantjer over rechercheur De Cock en ik moet zeggen dat hij daar wel in geslaagd is. Bij een uitstapje naar Amsterdam komen we nog 2 figuren tegen uit de boeken van Baantjer, die weliswaar niet bij name genoemd worden, hoewel er van een van de figuren wel de voornaam genoemd wordt, maar die voor de lezen van de boeken van Baantjer toch wel herkenbaar zijn.

Lees verder http://thrillers-leestafel.info/p-dieudonne

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2019, 22:34

Dank renate,

Ik zet hem morgen op de site.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2019, 10:08

Ik vind de naam van de uitgever een beetje merkwaardig, hoewel de uitgever het zelf als een soort geuzennaam ziet, om zich af te zetten tegen literaire thrillers en literatuur. Ik vind dat ergens een beetje merkwaardig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2019, 11:46

Ik kreeg vooral de de indruk dat ze alleen e-boeken verkopen.

Sorry, dat het nog niet op de site staat, er kwam van alles tussendoor.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Renate » 31 Mar 2019, 12:20

Ze verkopen inderdaad vooral e-boeken, in ieder geval hebben ze meer uitgaven als e-boek, dan als gedrukt boek, maar ik vind het ergens een beetje vervelend overkomen dat men zich meent af te moeten zetten tegen de literatuur.
http://www.e-pulp.nl/overons.htm
Wij hebben geen literaire poeha, al staat kwaliteit bij ons voorop. We hebben het zo'n beetje gehad met de “psychologisch-realistische school”, die realisme tot norm verhief, maar waardoor de lezer niet langer aan het alledaagse kon ontsnappen en er weinig ruimte voor de verbeelding overbleef. Pulp is voor ons daarom een geuzennaam. Pulp staat voor ons voor fantasierijk, betaalbaar, zonder literaire pretenties. Het protserige predicaat “literaire thriller” zal je niet op onze boeken aantreffen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2019, 14:39

Even een vraagje, je schijft: "Al met al een leuke politieroman voor de fans van Baantjer en de mensen die fan van Baantjer zouden willen zijn, maar die Amsterdam alleen als 020 kunnen aanduiden, hoewel deze stad ook in dit boek nog even voorkomt. hoewel deze stad ook in dit boek nog even voorkomt. "

Ik snap deze zin niet. Vooral dit stukje niet en de mensen die fan van Baantjer zouden willen zijn, maar die Amsterdam alleen als 020 kunnen aanduiden,

Wat bedoel je hiermee? Dat mensen wel fan van Baantjer willen zijn maar niets met Amsterdam hebben en hoezo 'willen zijn' wat houdt hen tegen?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Renate » 03 Apr 2019, 20:10

Het feit dat de boeken van Baantjer zich in Amsterdam afspelen.

Er zijn Rotterdammers die zo'n afkeer van Amsterdam en Ajax hebben, dat ze het alleen hebben over 020 en die club uit 020. Ik geloof dat Gerard Cox zo iemand is.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Renate » 20 Apr 2019, 11:27

Deze staat nog niet op de site.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2019, 11:59

Excuses, het zat in mijn hoofd dat ik het al gedaan had, maar toen kwam die vraag bij me op over 020 en wilde ik dat eerst afwachten.
Maar de recensie staat nu op de site.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Renate » 02 Nov 2022, 17:48

Ik heb inmiddels eindelijk het tweede boek uit de serie uit de bibliotheek gehaald. Het lijkt er op dat er 5 delen verschenen zijn, dus ik kan nog even vooruit. Het ligt op het stapeltje 'te bespreken'. Eerst nog even Claudia de Breij uitlezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2022, 21:37

Super!!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: P. Dieudonné - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

Berichtdoor Renate » 03 Nov 2022, 15:15

Ik ga er vanavond in beginnen. Normaal gesproken zou ik het vermoedelijk niet zo snel bespreken, omdat ik ook geen boeken van Baantjer bespreek, maar omdat ik het eerste boek uit de serie besproken heb, zal ik er mee door gaan.

Het grappige bij Baantjer vind ik dat de boeken met hun tijd meegaan, terwijl de hoofdpersonen niet echt ouder lijken te worden. Het resultaat is dat je op een gegeven moment een serie kreeg over de vroege jaren van De Cock, die zich in de jaren 80 afspeelden, terwijl de eerste boeken over De Cock natuurlijk al veel ouder zijn en deze toen ook gewoon al samenwerkte met Vledder.

In dat opzicht heb ik misschien meer waardering voor de boeken van Sue Grafton, die zich in haar serie gewoon bleef richten op de tijd waarin de eerste boeken zich afspeelden. De hoofdpersoon werd wel langzaam ouder, maar mobiele telefoon en andere moderne verworvenheden bleven buiten beeld.


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten