Mikaela Bley - Donker water

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Mikaela Bley - Donker water

Berichtdoor Annemarie » 01 Apr 2017, 13:20

Deze thriller is fantastisch en dat is beslist geen 1 april-grap!

Lees mijn recensie hier: http://thrillers-leestafel.info/mikaela-bley

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mikaela Bley - Donker water

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2017, 17:45

Wat me opvalt, is dat in thrillers vaak de politiemensen zelf een jeugdtrauma hebben of een moeilijk huwelijk of een lastige ex. Ik bedoel, er is vaak in hun privéleven iets dramatisch aan de hand. Ik vind het vaak wel leuk als ik zoiets zie op tv, het wordt dan iets persoonlijker, maar toch is het wel frappant. Denk je soms niet, verzin eens wat anders?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Mikaela Bley - Donker water

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2017, 19:34

Niet altijd. Er zijn genoeg thrillers met politiemensen met een gewoon huwelijk, of een andere relatie, zonder al te veel trauma's. Zie Camilla Läckberg en een paar andere auteurs, waarvan de namen me nu niet te binnen willen schieten. Ook de hoofdpersonen in de boeken van Anna Holt hebben redelijk normale relaties.
Ik denk dat het een manier is om wat diepgang aan te brengen, om de levens wat extra te geven. Gelukkige mensen lijken op elkaar en ieder is op z'n eigen manier ongelukkig.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mikaela Bley - Donker water

Berichtdoor Annemarie » 01 Apr 2017, 21:39

Nee, dat denk ik eigenlijk nooit, Dettie. Er zijn inderdaad ook goede thrillers die niet over onderzoekers met problemen gaan, zoals Renate schrijft, maar over het algemeen vind ik de verhalen in kwestie overtuigender als de hoofdpersoon wat eelt op de ziel heeft. Voor mijn gevoel kunnen mensen met een zorgeloos leven zich net wat minder goed in een ander inleven, omdat zij het geluk hebben niet te weten hoe het is om bepaalde dingen mee te maken.

Het is soms ook een bepaald evenwicht. De een gaat na een heftige gebeurtenis het verkeerde pad op, de ander kiest er juist voor om het kwaad fanatiek te gaan bestrijden. Deze twee uitersten horen bij elkaar.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Mikaela Bley - Donker water

Berichtdoor Renate » 02 Apr 2017, 09:29

Eelt op de ziel hoeft natuurlijk nog niet te betekenen dat de hoofdpersonen een ongelukkig leven hebben. In de boeken van Sjöwall en Wahlöö is eigenlijk alleen Martin Beck iemand met een moeilijk huwelijk. De andere figuren lijken over het algemeen wel gelukkig te zijn, hetgeen nog niet betekent dat ze zich niet in kunnen leven.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Mikaela Bley - Donker water

Berichtdoor Renate » 05 Feb 2022, 16:15

Ik ben het boek nu aan het lezen. Wel spannend.


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten