John Sanfdord: Onder Schot

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

John Sanfdord: Onder Schot

Berichtdoor Eric » 22 Jul 2005, 19:10

John Sandford: "Onder Schot"

Op dood spoor

Het begin van het vijftiende boek van John Sandford over Lucas Davenport is werkelijk zeer veelbelovend. De moord op een Russische man, de achtervolging van de moordenaar op een toevallig aanwezige zwerfster en – als klap op de vuurpijl – hilarische momenten met Weather, de echtgenote van Davenport, die met 80 kilometer per uur de garagedeur in puin weet te rijden. Omdat die volgens haar niet snel genoeg openging, waarbij niemand het in zijn hoofd durft te halen om de vrouwelijke brokkenpiloot de waarheid te vertellen over haar waanzinnige rijgedrag. Maar op het moment dat je er als lezer vervolgens eens goed voor gaat zitten, is het met ”Onder Schot” eigenlijk alweer voorbij. Ruim voor de helft van het boek heb je het gevoel dat je tot aan je enkels in de dikke stroop rondwandelt in een verhaal waar geen beweging meer in te ontdekken valt. Slechts met enorm veel wilskracht en vastberadenheid kom je nog langzaam vooruit en moet je echt je best doen om nog iets van samenhang in al die woorden en zinnen te ontdekken. En net op het moment dat dit misschien nog lijkt te lukken, gaat het verhaal volledig uit als de overbekende nachtkaars. John Sandford is met zijn serie over Lucas Davenport op een dood spoor aangeland en het is nog maar de vraag of hij in staat is het tij te keren.

Het middelpunt van ”Onder Schot” is de moord op een Russische man in de haven van Duluth. Aangezien het slachtoffer belangrijke connecties heeft in zijn moederland, wordt de FBI onder druk gezet om zo snel mogelijk met een dader op de proppen te komen. Om dit proces te begeleiden wordt de Russische agente Nadya Kalin gestuurd en krijgt Lucas Davenport de opdracht om samen met haar de situatie te onderzoeken. Korte tijd later wordt er ook een tweede moord gepleegd – deze keer op een onschuldige zwerfster – en ontstaat het vermoeden dat er een verband tussen beide slachtoffers moet bestaan. Al snel krijgt Davenport het bewijs dat er een groot politiek steekspel gaande is en dat Nadya Kalin niet zo maar een buitenlandse politie agente is. Alle ingrediënten lijken hiermee aanwezig voor een goed en onderhoudend verhaal, maar de waarheid is helaas anders. Sandford krijgt het niet voor elkaar alle elementen op elkaar te laten aansluiten en al snel verdrinkt het boek in ongeloofwaardigheid en valt de lezer ten prooi aan totale wanhoop. Tientallen pagina’s lang valt er nergens ook maar een rode draad te ontdekken en geven alle actiescènes een geforceerd en plichtmatig gevoel. De normaal gesproken aanwezige charisma van Lucas Davenport valt ook vrijwel nergens echt te ontdekken, wat alleen maar bijdraagt aan de algehele middelmatigheid.

Ooit was het een ongekend genoegen om de boeken van John Sandford te lezen en vooral toen Davenport nog een gewone politieagent was, stond deze serie op een zeer hoog niveau. Ook toen Davenport promotie begon te maken, bleef de kwaliteit van de verhalen goed tot uitstekend en dankzij personages als Clara Rinker (met name in “Verbeten Strijd”) zag Sandford ook regelmatig kans om met nieuwe elementen zijn verhalen van vers bloed te voorzien. Maar ongemerkt begon Lucas Davenport steeds minder politieman te worden en steeds meer een soort verlengstuk van de bestuurlijke macht, een rol die hij zelf jaren geleden nog verafschuwd zou hebben. Het is haast onmogelijk om in de huidige Davenport dezelfde man te herkennen van een aantal jaar geleden en het is triest om te moeten vaststellen dat hij zijn specifieke identiteit als harde en creatieve wetshandhaver vrijwel volledig is kwijtgeraakt. Niet dat de boeken van John Sandford nu niets meer voorstellen, maar feit is dat ze kwalitatief niet meer te vergelijken zijn met pakweg de eerste tien titels die van hem verschenen zijn. Waarbij Lucas Davenport als middelpunt van de serie lijkt te zijn gedegradeerd tot een redelijk kleurloos personage die tot weinig meer in staat lijkt dan mee hobbelen op zijn eigen achterhaalde reputatie.

Afbeelding

Afbeelding
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Marjo
Berichten: 25867
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2005, 13:26

Je plaatst bij dit item alleen de boeken die je gelezen hebt, neem ik aan, en bij overige onderwerpen zijn het de flapteksten die je er bij zet? (even voor de duidelijkheid)

Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Eric » 23 Jul 2005, 22:56

Wat bedoel je precies? Dit is mijn recensie van een boek dat ik gelezen heb. Wat bedoel je dan met flapteksten? Want die staat hier niet bij..... :?:
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Marjo
Berichten: 25867
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2005, 18:58

Maar als je nieuwe boeken hier neer zet, bij het item nieuwe aankopen, dan heb je ze toch nog niet gelezen, en zet je er de flaptekst bij?

Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Eric » 25 Jul 2005, 08:06

Ja, dan zijn het inderdaad slechts de flapteksten. Knippen en plakken.....
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2005, 10:34

Maar je ziet toch wel een duidelijk verschil marjo? Bij de nieuwe boeken staat een kort 'algemeen' stukje en wat hier staat is echt een verslag.

Ik zit wel te grinniken volgens mij leest Eric nóg meer dan jij! Kan haast niet maar jullie lezen geloof ik zeker net zoveel!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25867
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2005, 15:28

Ik zag wel verschil, maar wilde het even zeker weten..ik geloof best dat Eric meer leest, als ik alleen maar spannende boeken las, dan las ik meer dan ik nu doe, want als je een boek echt spannend vindt, kun je het gewoon niet wegleggen! Ik heb over een boek van 175 pagina's langer gedaan dan over de nieuwste Elisabeth George van 625 pagina's!!!


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten