Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 30 Mei 2015, 17:50

Wat een boek! Meteen vanaf de eerste bladzijde was ik verkocht.

Lees mijn recensie hier: http://www.thrillers-leestafel.info/paula-hawkins

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Renate » 30 Mei 2015, 19:22

Klinkt als een goed boek. Weer iets voor m'n lijstje, waar ik nu Jo Claes ook al op heb moeten zetten.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 30 Mei 2015, 19:56

Deze hoort er ook zeker op thuis!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 03 Jun 2015, 15:02

Het verbaast me niets: Dit boek is unaniem uitgeroepen tot VN-Thriller van het Jaar.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor berdine » 17 Jul 2015, 16:23

Nou..... ik ben niet zo onder de indruk als jij! Het is zonder meer een goed boek. Goed uitgewerkt plot en uitgediepte karakters. Maar ik vond het niet zó spannend dat ik het niet weg kon leggen. Het komt ook traag op gang. Om Rachel moet je inderdaad nogal eens zuchten. Ze graaft zichzelf steeds dieper in de problemen. Maar toch leef je met haar mee.
Het duurt lang voor je door begint te krijgen wie de dader is en zo hoort het ook! Ik heb het met plezier gelezen, het is goed geschreven en alles klopt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 17 Jul 2015, 17:37

Het begin is zeker wat traag. Als lezer weet je nog niet wat er aan de hand is maar toch was ik meteen geboeid. Juist omdat ik niet wist wat er gaande was.
Rachel maakt er een potje van. Af en toe wilde ik dat ik haar een schop onder haar kont kon geven. Zo van "Kom op meid, stop met drinken en aan je ex denken en maak wat van je leven."
De ontknoping is verrassend maar toch eigenlijk ook heel logisch. Dat vind ik zo knap aan het boek. Alles klopt inderdaad. Jammer dat je iets minder enthousiast bent maar zo te lezen heb je er toch wel aardig van genoten.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Willeke » 26 Jul 2015, 16:46

Ik heb me echt verheugd op dit boek en ben nu begonnen. Het begin is veelbelovend en het leest heerlijk weg.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 27 Jul 2015, 10:09

En? Heb je het al uit of probeer je heel rustig te lezen? Zelf kon ik het boek niet meer wegleggen.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Willeke » 27 Jul 2015, 18:15

Ha, ik heb geprobeerd om het rustig te lezen, maar ik heb het inderdaad al uit :)

Wat een heerlijk boek is dit. Knap geschreven, je wordt iedere keer op het verkeerde been gezet en alles is toch net weer iedere keer anders dan je dacht.
De getuige met het slechte geheugen is ook sterk gevonden.
Voor iedereen die nog een thriller in zijn vakantiekoffer wil is dit een echte aanrader!

Dank je voor de tip Annemarie, ik heb twee heerlijke vakantiedagen gehad zo. Weliswaar niet in het zonnetje, maar lezen terwijl de regen tegen de ramen klettert heeft ook wel wat.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 28 Jul 2015, 08:53

O, wat heerlijk Willeke dat je zo genoten hebt! Ik wist zo goed als zeker dat dit boek je zou bevallen maar het is toch altijd even spannend.

Jammer dat het zonnetje zich niet liet zien maar lezen terwijl de regen tegen het raam tikt heeft inderdaad ook wel wat. Lekker knus.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Willeke » 28 Jul 2015, 10:40

Vandaag ga ik in de Slaap en de dood beginnen.
Ik lees deze vakantie vooral aanraders van jou :)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 28 Jul 2015, 10:42

Leuk! Dat boek is wat harder van toon maar jij leest ook Jo Nesbø dus dat kun je wel aan. :) Ik ben weer reuze nieuwsgierig naar jouw mening! Zelf vond ik het een heel spannend boek.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Inge » 21 Aug 2015, 11:16

Net "Het meisje in de trein" uit. Vreemd, ik had het boek te leen van iemand en het lag hier al een aantal weken op de "te lezen" stapel maar het trok me niet echt... Weer teveel commercie er rond... Maar net omdat ik het te leen had moest ik het nu eindelijk maar eens lezen.
Had ik geweten had ik het direct gelezen :D Het leest als een "trein". Je wil Rachel inderdaad een schop onder haar kont geven en haar de goede kant op wijzen. Ook een beetje irritant dat ze altijd weer redenen vindt om te drinken. Ik was er maar heel laat achter wie de dader was.
Super genoten van dit boek!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2015, 11:28

Ja, raar is dat hè: als een boek enorm populair is dan ben ik ook altijd bang dat het tegenvalt. Gelukkig is alle ophef rondom dit boek gewoon heel erg terecht. Fijn dat je zo genoten hebt Inge!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Renate » 21 Aug 2015, 12:20

Dat heb ik ook wel een beetje. Gelukkig las ik de boeken van Stieg Larson voor ze gehyped werden. (Althans de eerste 2 boeken.)

Onlangs schreef Aaf Brand Corstius in haar column met enig dedain over dit boek en andere thrillers, die mensen volgens haar alleen maar lazen om te weten hoe het afliep. Alsof je bij een ander boek niet wilt weten hoe het afloopt. Ook bij een thriller kan het verhaal belangrijk zijn.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2015, 14:29

Ik wil altijd wel weten hoe een verhaal afloopt en het komt nauwelijks voor dat ik een boek niet uitlees. Ik begrijp die uitspraak niet helemaal. Het is toch juist de bedoeling dat een auteur zijn lezers zo prikkelt dat die de afloop willen weten?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2015, 17:05

Hm, ik maak toch heel vaak mee dat ik de afloop, in de zin van de laatste bladzijdes niet interessant vind.
Op het moment dat ik de plot snap, begint de belangstelling al te tanen.
Maar dat betekent niettemin dat ik wel bij de mensen hoor die willen weten hoe iets in elkaar steekt. Is dat hetzelfde als de afloop kennen? Ik vind het verschil niet altijd duidelijk.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Renate » 21 Aug 2015, 17:07

Ik vond die uitspraak ook wat vreemd. Ik denk dat je bij een boek altijd wel wilt weten hoe het afloopt. Ik denk dat ze bedoelde dat bij een thriller het verhaal er verder weinig toe doet, hetgeen ik ook niet met haar eens ben. Ook als een thriller bevredigend afloopt, de dader wordt gepakt, dan kan het nog teleurstellend zijn als het verhaal vol met gaten en toevalligheden zit, of op een andere wijze onbevredigend is.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2015, 17:58

Het hele boek doet er toe. Ook bij thrillers natuurlijk. Het moet goed in elkaar zitten, boeien en een zeker geloofwaardigheid bevatten.

Wat jij zegt Marjo, zie ik ook wel zo: als de plot tegenvalt lees ook ik het boek minder enthousiast uit. Toch blijf ik dan lezen omdat ik toch alle laatste details ook wil weten. Het verschil tussen plot en afloop is niet altijd duidelijk. Soms schiet de auteur na het onthullen van de plot toch nog een beetje uit de bocht en volgt er eens soort tweede plot.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2015, 18:54

Ik heb het bij iedere plot, de ene keer eerder, dan is het niet zo'n best verhaal, en een andere keer later. Je moet van goede huize komen wil je mijn aandacht tot en met de laatste zin vasthouden!
Dit geldt overigens alleen voor thrillers. en waarschijnlijk ben ik om die reden ook snel vergeten wat de afloop was...

Het gaat mij toch meer om hoe het in elkaar steekt dan om de afwikkeling.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor berdine » 21 Aug 2015, 19:36

Ik denk dat ze bedoelt dat er ook mensen zijn die gewoon genieten van de taal, de vorm of de mooie gedachten e.d. in een boek. Wat wij een lekker-langzaam-lezen-boek noemen, een jammer-dat-het-uit-is-boek.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2015, 19:42

Bij dit boek heb ik juist ook echt van de stijl genoten. Soms zijn er ook beeldschoon geschreven boeken die ondanks dat vreselijk saai zijn. Zowel de stijl als de plot moeten me aanspreken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Renate » 21 Aug 2015, 19:48

Ik lees boeken in principe om het verhaal. Voor langzaam lezen heb ik geen tijd. Dat wil niet zeggen dat sommige boeken niet meer tijd kosten om te lezen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2015, 13:01

Mijn oordeel is een stuk minder enthousiast, hoewel ik gisteravond het boek niet weg kon leggen. Als ik het niet geleend had van iemand die moeite gedaan had om mij het boek te bezorgen, dan had ik het waarschijnlijk na een pagina of dertig dichtgeslagen..
Maar het middenstuk dat is tergend spannend. En dan komt het moment waarop je weet of toch zeker begint te vermoeden hoe het zit. Toen kon ik gaan slapen. Om dan zonet het maar even uit te lezen. Het klopte wat ik vermoedde, en ach ja, ik wil wel even weten hoe de schrijfster dat precies allemaal in elkaar laat passen,. maar thriller van het jaar?
Nou..

Ik vind Rachel trouwens niet onsympathiek! Ik heb het met haar te doen.
Laatst gewijzigd door Marjo op 30 Sep 2015, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 29 Sep 2015, 13:20

Jammer dat je minder enthousiast bent. Ik vind het nog altijd een goed boek maar smaken mogen natuurlijk verschillen!


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten