Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 29 Sep 2015, 13:31

De recensie van Marjo staat nu ook op de site: http://thrillers-leestafel.info/paula-hawkins

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Willeke » 29 Sep 2015, 17:57

Iets minder enthousiast dan Annemarie volgens mij?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 29 Sep 2015, 18:01

Iets? Heel wat minder enthousiast! Ik vind dit echt een fantastisch boek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2015, 19:44

Het is wel goed, maar met een enkele kanttekening. Ik heb met het middenstuk een spannende avond gehad...
Dus als jij het een acht geeft, is het voor mij een zeven.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 30 Sep 2015, 10:32

Nou, dat valt dan mee gelukkig!

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor irene » 06 Jul 2016, 15:35

Ook mij kon het boek niet zo bekoren. Gekregen met een aantal andere thrillers voor onze mini/tuinbieb. Thriller van het jaar dus eerst zelf natuurlijk lezen. Helaas...ik vond het niet echt spannend, voorspelbaar en een beetje te "populistisch" geschreven. Vroeg het aan degene die het boek aan mij had gegeven, ook zij had deze mening. Het boek is inmiddels niet beland in ons "vogelboekenhuisje" maar terecht gekomen in een hostel in Lissabon. Jongste dochter had het meegenomen en onze "vakantiedochter" (haar vriendin van de middelbare school) zijn al treinend door dit mooie land getrokken. Allebei gelezen, gauw vergeten zeiden ze allebei. Toch wel grappig 4 lezers in korte tijd met dezelfde conclusie...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 06 Jul 2016, 15:53

Het blijft bijzonder hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind het nog altijd een zeer goed boek. Toch snap ik jullie mening wel. Het is een uitgesproken stijl waar je van moet houden. Dat "vogelboekenhuisje" klinkt trouwens erg leuk!

Leontina
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 Apr 2017, 15:20

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Leontina » 06 Apr 2017, 15:42

Het "meisje in de trein" heeft verschillende opbouwen. In het begin is er enkel het verhaal van Rachel, dat op twee momenten op de dag wordt verteld:
’s ochtends in de trein, en ’s avonds in de trein. In een soort dagboekvorm beschrijft Rachel hoe haar dag ging, welke keuzes ze heeft gemaakt en wat haar gevoelens en herinneringen waren. Hoe verder het boek vordert, hoe gedetailleerder en verontrustender deze delen worden. Daarnaast maken we ook kennis met Megan, een jaar voor de gebeurtenissen. En met Anna, haar verhaallijn loopt gelijk met die van Rachel. Dit vond ik persoonlijk mooi gedaan, want op momenten waarop je denkt te weten hoe het verhaal in elkaar zit, word je weer op het verkeerde been gezet. Hierdoor is Het meisje
in de trein één grote puzzel.

Het meisje in de trein verraste je qua spanning. Die is namelijk niet zo als ik had verwacht. Er zijn elementen in het boek waar je dingen het minst verwacht die dan toch gebeuren. Je weet dat het er is, je merkt dat het er is en later laat het zijn ware gezicht pas zien. Het boek is fasinerend, een beetje bizar, slim en op zijn eigen manier ontzettend spannend.
Laatst gewijzigd door Leontina op 21 Apr 2017, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 06 Apr 2017, 20:05

Wat een rake beschrijving, Leontina! Ik vind het nog altijd een geweldig boek. Onlangs heb ik ook de verfilming gezien, die ik verrassend goed vond. De makers hebben de sfeer en spanning bijzonder goed op het filmdoek overgebracht.

Binnenkort komt het nieuwe boek van Paula Hawkins uit. Ik verheug me er nu al op!

kevinWouters
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 Mei 2016, 15:41

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor kevinWouters » 27 Apr 2017, 20:15

ik vond het boek eerst wat verwarrend maar al snel werd het heel duidelijk en begreep ik er alles van. Ik vind het psychologisch een beetje zwaar maar het valt wel mee.

kevinWouters
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 Mei 2016, 15:41

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor kevinWouters » 27 Apr 2017, 20:41

het boek is psychologisch zwaar omdat je het hele gebeuren rond een verdwijning meemaakt. Het wordt dan nog uit een ik-perspectief verteld waardoor je je echt inleeft in het karakter.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Annemarie » 28 Apr 2017, 10:02

Ik ben het helemaal met je eens, Kevin. Aanvankelijk heb je als lezer geen idee wat er gaande is. Er zit niets anders op dan je aan het verhaal over te geven tot je weet hoe het zit. Ook ik kroop een beetje in de huid van het personage en omdat het beslist geen luchtig verhaal is, is dat soms behoorlijk pittig.

Saraaa123
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 Mei 2018, 02:12

Re: Paula Hawkins - Het meisje in de trein

Berichtdoor Saraaa123 » 28 Mei 2018, 02:33

kevinWouters schreef:ik vond het boek eerst wat verwarrend maar al snel werd het heel duidelijk en begreep ik er alles van. Ik vind het psychologisch een beetje zwaar maar het valt wel mee.


Ik ben het met je eens. In het begin is het boek zeer verwarrend door de drie hoofdpersonages, de flashbacks en de gedetailleerde taalgebruik. Ik had ook moeilijkheden om er in te komen, maar wanneer dit lukte kon ik moeilijk stoppen met lezen door de grote intrige die heerstte. De spanning wordt door de auteur goed behouden, ik had zelfs zin om hoofdstukken over te slaan om te weten wat er was gebeurd. De psychologie van het verhaal vond ik persoonlijk niet echt zwaar. Het is een origineel, verslavend en spannend boek waarin je wordt meegesleept. Ik raad hem zeker aan, maar de lezer moet wel doorbijten om het lange begin te lezen. Het is de tijd waard.


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten