Literaire thriller lezers gezocht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Elisabeth1412
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 Mei 2015, 15:17

Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Elisabeth1412 » 23 Mei 2015, 15:20

Goedemiddag!

Voor een onderzoek zijn wij op zoek naar mensen die literaire thrillers lezen. We proberen te bepalen waar de interesse van deze groep mensen nog meer ligt.

Ben jij fan van dit genre? Zou je dan willen helpen door deze 15 vragen in te vullen?

Alvast bedankt!

http://www.thesistools.com/web/?id=470791

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Renate » 24 Mei 2015, 08:53

En ingevuld. Ik had meer vragen over boeken verwacht.

Elisabeth1412
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 Mei 2015, 15:17

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Elisabeth1412 » 24 Mei 2015, 09:21

Ja, dat begrijp ik Renate. De aanname die we met statistieken proberen te onderschrijven is dat de lezers van dit genre weinig tot niet exposities bezoeken. En daarnaast willen we weten welke culturele activiteit ze dan wel leuk vinden. Om dat vast te stellen hebben we geen informatie nodig over welke boeken je precies leest, of van welke schrijver.

Ik ben in ieder heel blij met je respons. Dank daarvoor!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2015, 10:34

Wat een raar uitgangspunt. Waarom in vredesnaam zou iemand die thrillers leest geen exposities bezoeken???
Veronderstel je dan een achterliggende karaktertrek of zo?

Johanna
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 16:21

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Johanna » 24 Mei 2015, 11:58

Het zou maar zo kunnen dat die aanname helemaal van tafel geveegd wordt.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen dat thrillerlezers niet naar exposities zouden gaan?

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Lezer100 » 24 Mei 2015, 11:59

Vond het ook wel wat vreemde vraagstelling. Maar aangezien alles moet onderzocht worden, waarom niet ?

PS ik woon in België
Lezer100

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Renate » 24 Mei 2015, 13:52

Het feit dat ik geen exposities bezoek heeft meer te maken met het feit dat ik niemand heb om die exposities mee te bezoeken.

Johanna
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 16:21

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Johanna » 24 Mei 2015, 21:58

En in je eentje exposities bezoeken is geen optie voor jou?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Renate » 25 Mei 2015, 08:39

Nee, niet zo. Ik wil eigenlijk graag met iemand praten over wat er te zien is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2015, 09:33

Renate
Persoonlijk heb ik ontdekt dat alleen naar een expositie gaan erg prettig is. Je kunt in je eigen tempo alles bekijken.
Als je een uur naar een schilderij of beeld wilt kijken heeft niemand daar last van. Je móet op dat moment ook niets, je hoeft geen mening te geven, geen commentaar te leveren enz. Je hoeft niet te wachten op een ander, je kunt weggaan of blijven, die vrijheid vind ik erg prettig. Ook spreek je als je alleen bent vaak eerder met mensen/bezoekers. Je deelt even iets over wat daar te zien is en gaat dan weer je eigen weg. Heb zo erg leuke gesprekken kunnen voeren die me veel andere/nieuwe inzichten brachten.
Als je naar iets toegaat met de instelling 'alleen gaan is niet leuk' dan is het ook niet leuk. Als je naar iets toe gaat met de instelling 'dat wil ik graag zien' dan is het al een stuk leuker. De voorpret heb je alvast. De tentoonstelling of expositie kan dan hooguit tegenvallen, maar dat weet je dan wel door eigen ervaring en zit je niet te tandenknarsen omdat je het niet gezien hebt. Misschien kun je het zo bekijken en dan wèl gaan.

Elisabeth
Wat betreft literaire thrillers en exposities... ik houd niet van thrillers zoals hier bekend is en ik houd erg van kunst en exposities en musea etc. Maar of het een met het ander te maken heeft? Dat weet ik niet. Waarom de thrillers literair moeten zijn voor het onderzoek weet ik ook niet, want wat is literair, die vraag is hier en elders ook al veel gesteld.
Het een wordt wel vaak met het ander in verband gebracht; literatuur, poëzie, kunst, het hoort min of meer bij elkaar, is met elkaar verweven. Thrillers vallen niet onder literatuur, dus de vraag begrijp ik wel, alleen waarom het dan uitgerekend literaire thrillers moeten zijn begrijp ik dan weer niet. Om toch een bepaald niveau van thrillers aan te geven?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Literaire thriller lezers gezocht

Berichtdoor Renate » 25 Mei 2015, 12:58

Tja, wat maakt een boek literatuur? Op school leerde ik dat boeken die ook na 50 jaar nog gelezen werden, als literatuur beschouwd konden worden. Ik vind dat een discutabele omschrijving, want dan zouden we van veel boeken die nu verschijnen, niet kunnen zeggen dat het literatuur is. Als je op die manier zou redeneren, zijn de boeken van Sjöwall en Wahlöö dus literaire thrillers. Ik lees boeken om het verhaal dat verteld wordt. Of iets literatuur is, of niet, is niet aan mij om te bepalen. Ik kan hooguit zeggen wat in ieder geval geen literatuur is. Boeken van Baantjer, zou ik bijvoorbeeld niet als literaire thrillers aanmerken.


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten