Miguel de Cervantes y Saavedra - Don Quichot

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Miguel de Cervantes y Saavedra - Don Quichot

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2005, 13:31

Het verhaal van de Quijote is dat van de al oudere edelman Alonso Quijano, wonend in de landstreek La Mancha, wiens hoofd op hol wordt gebracht door het lezen van hoofse ridderromans en die besluit de wereld in te trekken, als wereldvreemde idealist Don Quijote.

Lees verder...

http://www.leestafel.info/miguel-de-cervantes-s

sneuper
Laatst gewijzigd door Dettie op 02 Mei 2009, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Mei 2005, 12:06

Ik ben er in bezig, al een tijdje.
De kop is eraf, nu nog het vervolg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2005, 21:05

Lees je dat ook in het kader van 'De tand des tijds' rotor of omdat je het zelf graag wilde lezen?

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Mei 2005, 11:04

Nou, nee omdat ik het zeker wilde lezen. Omdat ik het alleen kende van de tekeningfilm-versie die ik toen in mijn jeugd op tv heb gezien. En het is een schitterend geschreven boek met rake humor. Don Quichotte is een figuur die je niet meer vergeet. Ik denk dat ook veel mensen met veel fantasie wereldwijd zich met hem kunnen identificeren, omdat iedereen weleens met "windmolens" heeft gevochten of dat aan het doen is. Cervantes houdt de mens in het verhaal een spiegel voor.

Axioma
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 Mei 2005, 21:27

Berichtdoor Axioma » 03 Jun 2005, 16:05

Juist, rotor! Maar het is wel zware kost, als je het integraal leest. Ik heb het in het Spaans gelezen, maar niet in de orginele versie. Een uitgave voor studenten.
De leukste passage vond ik die waar de hele entourage meespeelt, en hem zijn waanideeën gunt: een soort "omgekeerde kleren van de keizer" dus...

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 07 Jun 2005, 15:34

Hallo Axioma,
Helaas ben ik het spaans niet machtig, dus moet ik genoegen nemen met een Nederlandse vertaling. Ik heb mijn uitgave nog gekocht op een antiquaren markt op het Vrijthof hier in Maastricht. Deze uitgave kenmerkt zich door prachtige gravures die de tekst verlichten. Toen kostte mij dat boek fl 35, -.
Ik vind het begin, eerste 50 bladzijden of zoiets ijzersterk. Vergeet nooit meer die passage waar de plaatstelijke dorpsnotabelen zich ontfermen over de ridderromans en besluiten of het werk bewaard mag blijven of op de brandstapel komt. Ook hoe Don Quichotte zijn Dulcinea vind bij een stel hoeren, die "het spelletje" gewoon meespelen. Tragisch, maar uiterst amusant. En onschatbaar zijn de passages waar Don Quichotte zijn uitrusting (gedeeltelijk van bordkarton) uitzoekt en de boer Sancho Pancha die alles met verbazing aanschouwt. En dit alles is in meesterlijk proza gegoten. Ik ben reuzebenieuwd wat Don Quichotte nog meer zal beleven, gezien de enorme lengte van deze reuzenroman. Het vervolg heb ik nooit in de tekenfilmserie gezien.

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 01 Mar 2006, 19:54

Ik las als kind de jeugdversie en later het échte volledige boek. Heel speciaal toch!
In '92 kocht ik een luxe-uitgave met tekeningen van Gustave Doré.
Pràchtig!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2006, 09:38

Ja wij hebben ook Don Quichot liggen maar het is een héél dik boek met érg kleine lettertjes. Dat is meer een projekt!

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten