Jan Wijnen: Het kwade amen (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jan Wijnen: Het kwade amen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 04 Mei 2005, 20:30

Negen verhalen, over hoe men met verlies omgaat. Typisch: behalve genomineerd voor de Debutantenprijs, is dit ook genomineerd geweest voor de Gouden Doerian! Niet terecht vind ik.

Toevoeging van 20 mei: ik zei al dat een nominatie voor de Gouden Doerian niet terecht was..Nu blijkt dat ik een grove fout gemaakt heb, want het is helemaal niet genomineerd!! Sorry, vooral excuses aan de schrijver..

Lees het verslag...

http://www.leestafel.info/jan-wijnen
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Mei 2009, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2005, 11:33

Ik vind het wel ontzettend leuk dat je dit doet Marjo, al die genomineerde boeken lezen.

Dit boek lijkt me wel aardig maar net als jij ben ik niet echt gek op verhalen.

(Die gouden doerian is in alle opzichten een lachertje geweest volgens mij.)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2005, 09:34

Als je niet gek bent op verhalen, en je prijst het boek desondanks dan wil dat wat zeggen hè..Er liggen hier nog verhalenboeken waar ik wel aan begonnen ben, maar waar ik nog niet verder ben dan de eerste helft..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2005, 09:46

Jazeker wil dat wat zeggen! En dat maakt ook wel nieuwsgierig maar ik denk dat jij het ook hebt als iemand zegt het zijn verhalen dat het al gauw afstoot, niet aanmoedigt in ieder geval omdat je niet van verhalen houdt.
Bij mij gaat dat in ieder wel geval zo. Ook al vind ik een schrijver goed en ik zie dat het verhalen zijn dan zal ik het boek niet snel meenemen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2005, 09:51

Klopt hier ook wel, maar ja, dit was nu eenmaal een nominatie. Sterker nog: er zit nog een andere verhalenbundel bij..

Gast

het kwade amen

Berichtdoor Gast » 20 Mei 2005, 13:44

beste marjo,
bij toeval stuitte ik op je bespreking van het kwade amen.
bedankt voor je vleiende commentaar. In aansluiting op wat je schrijft over verhalen verwacht ik dat de nominatie voor de debutantenprijs het hoogst haalbare is voor mij. De meeste mensen lezen immers liever romans.
Ik heb twee vragen.
De eerste doordat ik verrast ben over die zgn nominatie voor de gouden doerian: hoe kom je aan die informatie, want naar mijn beste weten is daar nooit sprake van geweest.
De tweede is inhoudelijk: je schrijft dat sommige van mijn verhalen kop noch staart hebben. Omdat ik vreselijk nieuwsgierig ben naar hoe lezers mijn verhalen lezen, zou ik je willen vragen om die verhalen te noemen en aan te geven waarom je dat vindt. Ik begrijp dat ik je opzadel met een hele hoop werk, omdat vragen nu eenmaal makkelijker is dan antwoorden. Maar als je de tijd zou willen nemen zou ik je dankbaar zijn, en ik beloof dat ik je dan ook een reactie stuur.
Met hartelijke groet. Jan wijnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2005, 14:07

Beste Jan,

Leuk dat je hier reageert.
Je hebt gelijk dat jouw boek niet genomineerd was voor de gouden doerian.
Dat zijn twee andere genomineerden voor de debutantenprijs.
Walter van den Berg : De hondenkoning (De Bezige Bij)
Marijke Spies : Een onschuldige familie (Querido)

Helaas heb ik jouw boek nog niet gelezen, ik heb het al meer dan een week geleden aangevraagd bij de bibliotheek maar weet niet of ze het hebben.
Marjo en ik gaan in ieder geval de genomineerde debutanten lezen.

Groet
bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Mei 2005, 16:23

O jee, sorry Jan, dan heb ik je verwisseld met dhr van den Berg (die volgens mij dan terecht genomineerd is, want ik vond het een vreselijk boek, maar dat terzijde)
Ik heb intussen je boek weer ingeleverd in de bieb, en om je vragen goed te kunnen beantwoorden heb ik dat wel nodig. Ik moet je dus om geduld vragen..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2005, 16:30

Belofte maakt schuld, dus "Het kwade amen" ligt hier weer.
Ik weet wel welke verhalen ik minder duidelijk vond (voor zover verhalen duidelijk moeten zijn dan) maar bij herlezing is het meteen anders. Ik moet er van uitgaan dat je normaliter een verhaal geen twee keer leest, en dan zijn er twee verhalen waar ik de eerste keer moeite mee had. "zonder titel" is er eentje van. Het gaat over een aan lager wal geraakte man, die het blijkbaar best wel leuk vindt om iedereen tegen de haren in te strijken. Ik denk dat deze mij minder beviel omdat er geen verloop in zit, er verandert niets. De andere verhalen beginnen ergens en gaan ergens naar toe. Deze niet.
Het tweede verhaal dat mij niet aansprak en dat nog niet doet is het titelverhaal. Maar iets dat mij niet aanspreekt is niet per definitie "verkeerd", dat kan nooit een kritiek zijn.
Eigenlijk is het zo dat deze verhalenbundel er heel goed vanaf komt, ik heb het uitgelezen namelijk. Ik ben geen verhalentype, dus zie dit als een positieve kritiek, al is het dan van een leek!
Ik hoor graag wat anderen ervan vinden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2005, 17:37

Het is nog steeds in aanvraag Marjo, maar ik kan het nu waarschijnlijk via Fleur krijgen. Ik doe mijn best dus om het boek te pakken te krijgen maar je zal nog even geduld moeten hebben.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jun 2005, 15:37

Ja, belofte maakt schuld. Ook voor mij. Jij hebt je aan je woord gehouden, nu ik dus. Ik kijk niet elke dag op deze site, vandaar dat ik wat laat ben.
Je hebt w.b. 'Zonder titel' technisch wel gelijk, Marjo. Het is een verhaal waar je binnenwandelt en ook zo weer uitwandelt. In zoverre heeft het dus 'kop noch staart'. Ik weet niet of je wel eens een manisch iemand hebt meegemaakt, iemand die maar door en doorgaat, iemand waar je doodmoe van wordt, die niet te stoppen is, al wil je dat nog zo graag omdat hij bijvoorbeeld een vriend van je is. Het eind van het verhaal geeft eigenlijk aan dat er niet zomaar een eind is.
Wat betreft het verhaal 'Het kwade amen': daar zie je dat een 'jeugdhunkering' (wat een woord, het was eruit voor ik er erg in had) toch nog een bevredigende afloop krijgt, al is het laat. Het is een verhaal dat misschien ouderen meer aanspreekt, omdat een andere laag van het verhaal het verlies van het geloof en de daarmee gepaard gaande pijn in beeld probeert te brengen. Zoals iemand me letterlijk schreef: "...de laatste (titel-)novelle, die mij - zo dat mogelijk is - nog iets meer aansprak dan de andere, omdat ik (als ooit gelovig kind) af en toe vecht met het gevoel dat ik god mis en je verhaal mij op dat punt in al zijn (ogenschijnlijke) eenvoud diep wist te raken.."
Waar ik me over verbaas (en waar ik tegelijk blij mee ben) is dat van elkaar verschillende mensen door een ander verhaal geraakt worden, een dat het dichtst bij hun eigen belevingswereld ligt.
De meeste mensen vinden 'Sheila! Sheila' het moeilijkste verhaal, maar jij had er kennelijk geen moeite mee.
Bedankt voor je reactie. Ik vond het op mijn beurt leuk om erop te reageren.
Hartelijke groet. Jan Wijnen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Jun 2005, 16:16

"Sheila, Sheila" was een heel verrassend verhaal. Het had geen kop misschien, maar wel een staart, en die vond ik heel ontroerend..
En mijn mening is slechts de mening van een van je (hoop ik) vele lezers!! Iedere lezer reageert vanuit zijn eigen beleving denk ik, vandaar dat iedereen er andere verhalen uitpikt.
Nee, ik heb nooit een manisch iemand gekend, vandaar mijn reserves waarschijnlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2005, 21:02

En ik heb e i n d e l i j k het boek in huis. Even een ander boek uitlezen en dan begin ik er aan.

bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2005, 15:16

En ook mijn verslag staat erop Marjo. Ik vond het nogal wisselend maar inderdaad blijf je lezen wat voor mij ook heel wat is met een verhalenbundel.

Hier staat het verslag

http://www.leestafel.info/jan-wijnen

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Mei 2009, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2005, 20:43

Je bent het erg met me eens geloof ik...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2005, 11:16

Lijkt er wel op hè. Maar ik heb eerst mijn verslag gemaakt en geplaatst en toen pas die van jou weer gelezen. Ik werd er zelf ook door verrast dat we het zo eens waren.

bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten