Nelleke Noordervliet: Altijd roomboter

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Nelleke Noordervliet: Altijd roomboter

Berichtdoor Marjo » 24 Mar 2005, 23:23

Een mengeling van feiten, geschiedschrijving en fictie.
"Het had zo kunnen zijn"

Lees het verslag van dit boek... klik hier http://www.leestafel.info/nelleke-noordervliet

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44104
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2005, 14:03

En het boek staat erop.
Apart boek Marjo! Leuk zo'n fantasie wat van haar grootmoeder had kunnen worden.

Bernadet

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 26 Apr 2006, 09:53

Hebben nog andere mensen dit boek gelezen? Ik heb het gelezen en vond het echt helemaal niets. Ik zal niet gauw een boek afbranden omdat elk werk in principe een zekere mate van respect verdient, maar dit vond ik waardeloos. Pretentieus, ongeloofwaardig en rommelig vatten het voor mij samen. Ik had het gevoel dat de schrijfster een roman over haar overgrootmoeder wilde schrijven en vervolgens verlegen zat om een plot. En dus haalde ze er maar van alles bij om het vervolgens een essay/geschiedschrijving/roman te noemen. De stukjes over die overgrootmoeder zijn weliswaar leuk, maar dan begint ze weer op het niveau van een niet al te snuggere scholier te filosoferen over van alles en nog wat. Blijkbaar geïnspireerd door 'De Eeuw van mijn Vader' van Geert Mak. Ik vond het een allegaartje van verschillende stijlen en uiteindelijk van alles niets.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44104
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2006, 13:07

Ja ik heb het nu net gelezen en ik vond het een heerlijk boek. Ze zegt ook eerlijk wanneer het fictie wordt, dat ze zelf de hiaten opgevult heeft.

Ik heb er een verslag van gemaakt, klik hier http://www.leestafel.info/nelleke-noordervliet

Groetjes
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Feb 2011, 21:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2006, 14:47

Dit is gewoon leuk: feiten vermengd met fictie. "Factie", zei iemand tegen mij.

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 18 Mei 2006, 09:39

Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik blijf bij mijn originele mening maar respecteer natuurlijk wel anderen die het wel mooi vinden.

Renate

Berichtdoor Renate » 20 Feb 2011, 20:19

Ik vond het een mooi boek, dat weer wat meer leerde over de tijd.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Nelleke Noordervliet: Altijd roomboter

Berichtdoor irene » 14 Mar 2013, 17:30

Dit item even naar boven gehaald in het kader van de Boekenweek 2013: Gouden tijden, Zwarte Bladzijden. Immers: Nelleke Noordervliet heeft dit jaar een essay mogen schrijven.
Altijd roomboter stond hier al enige tijd in de kast (nalatenschap van mijn ouders). De afgelopen dagen heb ik me met dit fantastisch mooie boek bezig gehouden. Het is een prachtige hommage geworden voor haar overgrootmoeder, afgewisseld met boeiende, pakkende en treffende filosofische, historische en politieke feiten uit de 19e en 20e eeuw. Een en ander wisselt de auteur perfect af: fictie en nonfictie; aangrijpend geschreven.
Ik meen ergens gehoord te hebben dat dit boek de komende week (n.a.v. het boekenthema dit jaar) weer herdrukt is. Als dit zo is: Kopen of in ieder geval lezen. het is de moeite waard!

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44104
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nelleke Noordervliet: Altijd roomboter

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2013, 17:53

Ja geweldig boek, ook de foto van die grootmoeder op de cover vind ik zo mooi.
Die lachende oma in haar stoel met kanten kleedje en al die bloemen om haar heen.
http://www.bol.com/nl/p/altijd-roombote ... 005040267/


dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Nelleke Noordervliet: Altijd roomboter

Berichtdoor WilV » 14 Mar 2013, 18:23

Wat grappig, dit boek kocht ik van de week om cadeau te geven. Ik heb het zelf niet gelezen, maar ik herinnerde me de enthousiaste reacties hier.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten