Lawrence Hill - Het negerboek

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Lawrence Hill - Het negerboek

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2011, 17:47

prachtig, prachtig, prachtig...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/lawrence-hill

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Jun 2011, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2011, 19:35

Het ligt hier, dus ik lees geen verslag...

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jun 2011, 13:03

Dat klinkt inderdaad als een zeer indrukwekkend boek.

En wat een spijkers op laag water -zoekerij om daar zo'n stennis om te maken. Lees dan eerst eens het boek zou je zeggen.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2011, 14:31

ja ik weet niet of de man het boek gelezen heeft maar ik denk van niet. Het blijkt dus dat het hem om de titel gaat. Maar in het boek zelf wordt dat negerboek dus genoemd, gewoon omdat het zo heet, Meena schrijft in dat boek de bijzonderheden over de slaven op.
Dus waarom dan alleen de titel?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lawrence Hill - Het negerboek

Berichtdoor Marjo » 21 Jul 2011, 14:28

Een echt Amerikaans boek weer, maar als je daar een beetje doorheen kunt lezen, indrukwekkend!
Wat ik niet begrijp is dat de naam Aminata zo onuitsprekelijk is. Kunnen Engelstaligen dat niet uitspreken? Hm..

Lees meer: http://www.leestafel.info/lawrence-hill

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Lawrence Hill - Het negerboek

Berichtdoor berdine » 02 Aug 2013, 09:54

Nou kan ik jullie verslagen dus niet lezen, maar ik wil niet al te lang wachten met reageren.
Het spijt me Dettie, ik weet dat dit een van je favorieten is, maar ik vond het helemaal niks. Natuurlijk is het gegeven triest en aangrijpend, maar er zijn betere boeken over geschreven. Beminde van Toni Morrison b.v. Dat slaagde erin mij werkelijk te doen beseffen hoe het moet voelen om vrij te zijn, terwijl het Negerboek wel vertelt, maar niet onder mijn huid kruipt. Ik vind het oppervlakkig. Het wordt allemaal wat simpel voorgesteld en het eind voel je al van verre aankomen.
Het leest wel heel gemakkelijk, dat moet gezegd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lawrence Hill - Het negerboek

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2013, 11:02

Ja het kan gebeuren hè, ik vond het een mooi boek.
Ik ben ooit begonnen in Beminde maar vond het zo enorm triest en akelig, die vrouw die haar kind vermoord...
Het was zo enorm zwaar en somber vond ik.
Aan het negerboek vond ik vooral het gegeven dat het boek echt bestaan heeft heel bijzonder.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Lawrence Hill - Het negerboek

Berichtdoor berdine » 03 Aug 2013, 11:41

Tja Dettie, de slavernij was natuurlijk hard en triest en akelig. Omdat het ook zo beschreven werd in Beminde, was dat boek zo indrukwekkend. Het Negerboek blijft dan toch behoorlijk aan de oppervlakte. Daarin gebeurt echter precies hetzelfde. Fanta smijt haar pasgeboren baby ook overboord. Alleen is daar met drie regels de kous af.
Je hebt Beminde toch een eind doorgelezen. Volgens mij kom je er pas laat achter wat er precies met het kind is gebeurd. Of was het zo, dat je het wel wist, maar dat het hoe en waarom pas aan het eind wordt verteld? En hoe gruwelijk ook, je kunt het volledig begrijpen.
Ook het boek van Olaudah Equiano, wat tegen het eind in het verhaal vermeld wordt, bestaat. Je kunt het zelfs bij Bol bestellen. (Ik zeg dit nu wel, maar misschien had je het al vermeld in je verslag?)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten