Jonathan van het Reve - Hoe Paul (per ongeluk) de poot van Piet brak (va 4 jr)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jonathan van het Reve - Hoe Paul (per ongeluk) de poot van Piet brak (va 4 jr)

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2011, 16:42

De schrijver is Jonathan van het Reve, die we kennen van zijn debuut (voor volwassenen) De boot en het meisje.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/jonathan-van-het-reve

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Apr 2011, 19:56

Als je eens wist hoeveel verschillende manieren je hebt om te skaten, skateboarden en wat dies meer zij! Er is zelfs al een elektrisch skateboard!
Mooie tekeningen, ik vind dat de tekenares meer eer verdient dan de schrijver.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2011, 21:06

Marjo schreef:Als je eens wist hoeveel verschillende manieren je hebt om te skaten, skateboarden en wat dies meer zij! Er is zelfs al een elektrisch skateboard!
Mooie tekeningen, ik vind dat de tekenares meer eer verdient dan de schrijver.


ja ik heb het opgezocht omdat volgens mij skaten wat anders is dan skateboarden. Skaten is als rolschaatsen en skateboarden is met een board en wieltjes links en rechts van het board.
In het boek werd over skaten gepraat terwijl Paul een skateboard gebruikt. Maar ik ken het jargon niet goed genoeg om te weten of je evengoed van skaten praat als je een skateboard gebruikt.
Inderdaad is er een elektrisch skateboard en daarmee blijk je dus door het zand te kunnen skateboarden. Volgens mij kan het met gewone skateboarden niet maar ook hier ben ik niet zeker van.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2011, 08:13

Marjo schreef:Als je eens wist hoeveel verschillende manieren je hebt om te skaten, skateboarden en wat dies meer zij! Er is zelfs al een elektrisch skateboard!
Mooie tekeningen, ik vind dat de tekenares meer eer verdient dan de schrijver.


Het is altijd moeilijk om een prentenboek te beoordelen op tekst én afbeeldingen. Het een kan nauwelijks zonder het ander. Maar zoals ik al schreef de tekst is niet spannend, wel lief. De afbeeldingen zijn prachtig. Maar alleen afbeeldingen zonder tekst zou ook niets zijn, de tekst ondersteunt de afbeeldingen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Apr 2011, 11:01

Dat is ook zo, dat het altijd een samenwerking is. Het was ook geen kritiek op jou, maar op het feit dat van et Reve als maker, schrijver van dit boek staat. Dus staat wel de auteursnaam alleen hierboven!

Ik zag trouwens (net pas !) dat het op het boek niet zo is. Daar staan auteur en illustrator als gelijken. Dat moet in mijn ogen minstens zo zijn.
Het is zo 'normaal' dat een illustrator het tweede karretje trekt.
Jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2011, 11:49

Marjo schreef: Dus staat wel de auteursnaam alleen hierboven!

Ik zag trouwens (net pas !) dat het op het boek niet zo is. Daar staan auteur en illustrator als gelijken. Dat moet in mijn ogen minstens zo zijn.
Het is zo 'normaal' dat een illustrator het tweede karretje trekt.
Jammer.


Ja je hebt gelijk dat de illustrator bijna altijd ondergeschikt is, terwijl vaak de illustraties het boek maken. Maar het is ook de ellende van lange titels, je kunt nauwelijks én schrijver én illustrator én titel plaatsen, er is gewoon geen ruimte voor.
Ik zocht nog of Marion de Man een eigen website had dan had ik daar nog een link naar geplaatst, maar helaas...

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten