Vonne van der Meer - De vrouw met de sleutel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Vonne van der Meer - De vrouw met de sleutel

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2011, 12:20

Het is weer een bijzonder boek van Vonne van der Meer geworden. Mooi!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/vonne-van-der-meer

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Mar 2011, 15:59

Ik weet het niet. Ik had schoon genoeg van die eilandboeken...moet ik nu toch deze lezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2011, 17:31

Dat mag je helemaal zelf weten. Ik heb het boek aangeboden bij bookcrossing dus je kunt je inschrijven.
Dit boek is toch wel anders dan de eilandboeken, het gaat echt veel meer over lezen en schrijven en voorlezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Mar 2011, 10:37

Ik krijg niet de indruk dat ik iets zou missen als ik het voorbij laat gaan. Wie weet komt het boek ooit nog op mijn pad, dan zie ik wel weer.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Mar 2011, 13:29

Ik ben toch ook wel weer nieuwsgeirig.

Komt inderdaad vast wel weer een keer op mijn pad.

Groetjes Willeke

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 11 Mar 2011, 12:22

Ik heb het inmiddels ook gelezen. Mijn reactie:

Wat een mooi boek! Vonne van der Meer kan zo heerlijk schrijven dat je steeds verder wilt lezen. In dit geval gaat het om Nettie, die na het overlijden van haar man eenzaam is en moet gaan werken om in haar levensonderhoud te voorzien. Maar wat kan ze? Als lerares is ze mislukt omdat ze geen orde kon houden behalve wanneer ze de klas voorlas. Dan waren de kinderen muisstil. Vanuit die ervaring besluit ze zich aan te bieden om mensen voor het slapen gaan voor te lezen en in te stoppen. Na een aarzelend begin komt ze binnen bij een grote verscheidenheid aan mensen die ieder hun eigen leven meebrengen in het verhaal. De vrouw met de sleutel is een prachtig boek met droevige, leuke, spannende verhalen en met Nettie heeft Vonne van der Meer een interessante trait d'union tussen de verhalen geschapen. En niet alleen de personen die voorgelezen worden, hebben baat bij Netties werk; ook zijzelf komt meer over zichzelf te weten en is op het eind tevreden met wie zij is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2011, 13:05

Hee dit is leuk! Ik vond het ook een mooi boek en kon het boek, toen ik eenmaal begonnen was, nauwelijks meer wegleggen.

De verhalen hielden me nog wel even bezig en ik stelde me zo voor hoe het zou zijn als een wildvreemde aan mijn bed zou zitten om me verhalen voor te lezen. Dat is natuurlijk vrij intiem en bijzonder.
Vonne van der Meer heeft door die Nettie, de voorleester, op te voeren heel knap de verbinding tussen de verhalen gemaakt. Je hebt niet het gevoel een verhalenbundel gelezen te hebben maar een roman.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 11 Mar 2011, 14:21

Het lijkt me dat dit mijn boekenweekaankoop moet worden... :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2011, 14:27

Dat zou helemaal geen verkeerde keus zijn denk ik zomaar berdine. :mrgreen:

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 11 Mar 2011, 14:55

Afgelopen weekend stond er een laaiend enthousiaste recensie in de Volkskrant: "intrigerend als een tekening van Escher", dus ik was het al half en half van plan!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2011, 14:58

Zo dat is een mooie omschrijving!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2011, 13:33

Vonne van der Meer is a.s. zondag in het programma Boeken van de vpro. Aanvang 11.20

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 12 Apr 2011, 19:53

Tja, ik deel jullie mening niet. Het gegeven vond ik erg leuk. De personen, ook Nettie, komen niet goed uit de verf. Het blijven een beetje opzetjes voor bepaalde karakters. De grote lijnen staan er, maar een diepere uitwerking ontbreekt.
De verhaaltjes die Nettie vertelt, vond ik nogal naïef, ze deden me aan schoolopstellen denken.
Ik verwachtte ook dat een gerenommeerd schrijfster toch enig onderzoek doet naar haar onderwerpen. Bij het verhaal "De laatste hond" zit je als hondenbezitter met kromme tenen, zo weinig verstand van honden blijkt ze te hebben.
Dan nog drie maal het woord Mitschlaffer i.p.v. Mitschlafer en dit allemaal in het begin.....daarmee was voor mij de toon al gezet.

Eigenlijk vind ik het hele boek nogal kinderlijk geschreven. Het is toch niet toevallig bedoeld als jeugdboek?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Mei 2011, 09:28

En ook ik heb het boek van Vonne uit. Ik vond het mooi. Vooral ook het gegeven..iemand die aan de rand van het bed van mensen, hen voorleest, en bij hun levens betrokken raakt. Ik die zin vond ik het meer een roman dan een verhalenbundel. Maar dan bij “de eilandgasten”, waar ook een rode draad was, maar de huishoudster een veel minder prominente rol speelde dan nettie nu. Ik wilde er meteen ook wel een…een eigen voorlezer, die me Dostojevki voorleest, of Toon Tellegen.

Eigenlijk vind ik het hele boek nogal kinderlijk geschreven.

Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de verhalen verteld werden met de stem van het personage..in dit geval een kind en een mevrouw die voorleest. Geen grote literaire stemmen. De verhalen die voorgelezen werden waren wel van een ander niveau vond ik.

Al met al een boek waar ik van genoten heb.

Groetjes Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vonne van der Meer - De vrouw met de sleutel

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2012, 10:01

Vonne van der Meer schrijft zo soepel dat je het boek haast te snel uitleest. Er staan zulke mooie zinnen in, en de personages, van hun levens, daar wil je meer van weten. Wie weet wordt dit net als de Eilandboeken wel een trilogie, van mij mag het!

Ik citeer één alinea, zo mooi, dat verdient herlezing...: 'sneeuw maakte de wereld mooier, ook een schreeuwerig, hoekig voorwerp kreeg door een laagje wit iets milds, aanraakbaars. Dan werd de hele straat een schoon opgemaakt bed. Maar algauw had ik gezien dat het natte sneeuw was, vergeefse sneeuw, het woord sneeuw onwaardig. Witte regen zou het moeten heten. In de lucht leek het nog heel wat, maar zodra zo'n vlok de straat raakte, smolt de illusie...'


Dit is een reactie van een boekcrosser, vond het zo mooi dat ik het ook even hier plaats.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vonne van der Meer - De vrouw met de sleutel

Berichtdoor Marjo » 13 Jan 2012, 17:51

Pff, ik mis natuurlijk de context, maar ik vind dit niet mooi.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten