Stephen King - De Donkere Toren (fantasy)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
C@rolien

Stephen King - De Donkere Toren (fantasy)

Berichtdoor C@rolien » 19 Jan 2011, 10:54

Even alle pagina's van dit deel van het forum doorgespit, maar ben het nog nergens tegengekomen. Volgens mij zijn er ook niet zo heel erg veel fantasy liefhebbers op dit forum. Ik voel me toch zo vrij, om dit topic te openen. :)
De meeste zullen vooral de horror-kant van Stephen King kennen. Eerlijk gezegd heb ik helemaal nog niet zoveel van King gelezen, alleen De Shining.

Stukje info van Wikipedia...
De Donkeren Toren is een serie van 7 delen. De hoofdpersoon, Roland van Gilead, is een scherpschutter, op zoek naar een object dat bekend staat als de Donkere Toren. De serie is een versmelting van elementen uit horror, fantasy, sciencefiction en western.

Deel 1: De Scherpschutter
De scherpschutter achtervolgt de man in het zwart al jaren door de woestijn. Onderweg komt hij in een vijandig dorp en ontmoet hij de jongen Jake Chambers, die na zijn dood in New York in 1977, op geheimzinnige wijze in Al-Wereld is beland.

Deel 2: Het Teken van Drie
Roland wordt ernstig ziek nadat een gedrocht twee vingers van hem afbijt. Via een paar mysterieuze deuren komt hij op verschillende momenten in New York, en wint hij er nieuwe reisgenoten.

Deel 3: Het Verloren Rijk
Het ka-tet begint de Straal te volgen die naar de Toren zal leiden. Door Rolands acties is Jake niet gestorven in 1977 en is er een tijdsparadox ontstaan die hem tot waanzin drijft.

Deel 4: Tovenaarsglas
Rolands ka-tet reist verder, op de hielen gezeten door Randall Flagg (uit o.a. de Beproeving). In een raamvertelling wordt meer duidelijk over Rolands verleden.

Deel 5: De Wolven van de Calla
Rolands ka-tet komt in een geteisterd dorp, en ontmoeten daar Vader Callahan (uit Bezeten Stad)

Deel 6: Een Lied van Susannah
De groep komt weer in onze wereld en ontmoet niemand minder dan Stephen King zelf.

Deel 7: De Donkere Toren
De tijd dringt en Roland doet er alles aan om de Toren eerder te bereiken dan de Scharlaken Koning.

Personages:
Roland Deschain is afkomstig uit Gilead, een baronie in Binnen-Wereld. Hij is de laatste scherpschutter, die (ondanks hun cowboy-achtige verschijning) in feite een soort oude ridderorde zijn. Ook is hij de laatste afstammeling van Arthur Eld. Hij is bezeten van zijn enige doel: het bereiken van de Donkere Toren. Hierdoor kan Roland soms hard en gevoelloos zijn.

Eddie Dean wordt in 1987, als 21-jarige heroïneverslaafde, door Roland uit New York naar Al-Wereld gehaald. Eddie is impulsiever en gevoeliger dan Roland, en raakt hierdoor wel eens met hem in conflict. In eerste instantie wil hij liever terug naar zijn eigen wereld, totdat hij verliefd wordt op Sussanah.

Susannah Dean is afkomstig uit het New York van het jaar 1964. Oorspronkelijk heette ze Odetta Holmes, maar na het krijgen van een steen op haar hoofd ontwikkelde ze de tweede persoonlijkheid Detta Walker. Dankzij Roland ontdekken de twee persoonlijkheden elkaar en integreren in de persoonlijkheid van Susannah Dean. Susannah mist echter ook haar benen na een aanrijding in de metro.

Jake Chambers is een elfjarige jongen uit het New York van 1977, in Rolands wereld terechtgekomen nadat Jack Mort hem voor een auto geduwd had. Jake trekt met Roland mee, maar als deze moet kiezen tussen Jake redden of de man in het zwart bereiken laat hij Jake aan zijn lot over. Als Roland later voorkomt dat Mort Jake vermoord in 1977, ontstaat er een tijdsparadox, en moet Jake alsnog naar Al-Wereld gehaald worden.

Oy is een brabbeldas, een hondachtig dier dat over de mogelijkheid beschikt om de klank van een mensenstem na te praten. Oy is Jakes kameraad, en zijn goede neus, gecombineerd met een hoge intelligentie blijken van nut.

Inmiddels ben ik ergens halverwege het derde deel, Het Verloren Rijk. Ik vind het een heerlijke serie! De personages zijn voor mij echt tot leven gekomen en ik heb ze toch een beetje in mijn hart gesloten.
De kalme Roland. Het lijkt soms een harde, maar het is gewoon een goeierd.
Eddie met zijn hart op zijn tong. Hem vind ik een echte leukerd. Hij tovert vaak een big smile op mijn gezicht met zijn uitspraken.
Susannah, wat een stoer wijf. Ik vind het geweldig als Detta Walker in haar weer eens naar boven komt.
Jake, dappere knul. Zonder hem vind ik het Ka-tet niet compleet.
En dan hebben we nog Oy. Maf beest. Ik ken 'm nog niet zo lang, maar vind het nu al een schatje.

Heerlijk, na deze mag ik nog 4 delen! :D

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2011, 11:33

Ah Caroline, King is bij mij een beetje op de achtergrond gekomen. Maar ik heb wel al zijn boeken.
Het is al lang geleden dat ik De Donkere Toren las, moet het nog steeds eens herlezen. Maar ja, wanneer??
En tjee, zijn er al zeven delen??? Dan begin ik toch te twijfelen of ik al Kings boeken wel heb!

C@rolien

Berichtdoor C@rolien » 19 Jan 2011, 13:46

Jawel, het zijn echt 7 delen. King heeft er wel jaren over gedaan, voordat hij de serie heeft afgerond. Dit komt natuurlijk mede door het ongeluk dat hij heeft gehad. Heb trouwens van horen zeggen, dat er toch nog een deel 8 komt, waarin de allerlaatste losse eindjes worden afgerond.

Het eerste deel werd voor het eerst uitgebracht in 1982 en het zevende deel in 2004.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2011, 15:15

Ik ben ooit een of ander heel goor horrorboek begonnen van King (Misery) op aanraden van iemand.
Toen ik er aan begon wist ik niet dat het zo'n boek was en ik kende de schrijver ook niet. Dus ik begon helemaal blanco en de flaptekst hadden ze leuk gebracht maar na een stukje lezen.....
getverderdegetverdegetver brrrrrr, gauw weg met dat boek.

Dettie

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 19 Jan 2011, 15:58

Denk dat ik het begin van deel 1 gelezen heb, lang geleden. Maar was het al snel beu. Het verhaal trok me niet echt aan.
Lezer100

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2011, 17:08

Je moet er inderdaad van houden, ik vind Misery dus wel een van zijn sterkste boeken! Maar 'The stand' staat nummer één.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2011, 17:40

O ja 'The stand' daar heb ik veel van gehoord! Naar nee dank u.
Gelukkig is er nog genoeg anders te lezen.

Dettie

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”