Truska Bast - En zij die na ons komen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Truska Bast - En zij die na ons komen

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2011, 16:09

Ondertitel... kleine kroniek van drie Nederlandse families

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/truska-bast

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Jan 2011, 23:06

Ja zeg, hoe doe jij dat? Drie van die non-fictieboeken in zo korte tijd?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2011, 11:25

Lezen, lezen, lezen. De opvliegers zijn soms een voordeel, ik word er 's nachts wakker van en ga dan maar lezen...
Maar dit boek leest ook erg prettig. Het is goed geschreven en de schrijfster stopte elke keer op een spannend moment.
Zo zie je maar vertellingen over gewone mensenlevens is al spannend genoeg.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2011, 16:15

Ik kreeg vandaag de Volkskrant van eind vorig jaar in mijn bus geduwd. Daar staat een artikel over dit boek in..

royal
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 Jan 2011, 21:35
Locatie: Diemen

Berichtdoor royal » 20 Jan 2011, 21:50

Ik heb het boek gelezen na eerst de recensie te hebben gelezen. Wat niet vaak gebeurd, gebeurde bij dit boek, ik ken 8 personen die in het boek voorkomen en heb hun levensverhaal gevolgd zoals opgetekend in het boek. Hoe anders is de werkelijkheid, de schrijfster beweert onderzoek te hebben gedaan maar er klopt weinig tot niets van het hetgeen opgetekend is. Er is door de schrijfster bij een aantal in het boek genoemde personen zeker geen onderzoek gedaan, of hoor wederhoor. In ieder geval niet bij vier personen die het behoorlijk moeten ontgelden en zich achteraf niet kunnen verdedigen. Jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2011, 13:05

Over het waarheidsgehalte kan ik natuurlijk niet oordelen.
Zo'n uitspraak als hier, door jou royal, gedaan wordt vraagt natuurlijk om onderbouwing.
Op welke manier heb je het levensverhaal van die mensen gevolgd? Zijn het kennissen of goede vrienden? Heb je navraag gedaan bij ze met de vraag of de verhalen in het boek kloppen? Vertel, vertel...

Persoonlijk kreeg ik de indruk dat de schrijfster erg integer bezig is geweest. Achterin het boek staat (dacht ik, ik heb het boek niet meer in huis) ook dat de schrijfster alles aan de betreffende personen heeft laten lezen voordat het gepubliceerd werd.
Ook denk ik dat een gedegen instelling als het NIDI die juist dit soort zaken onderzoekt niet zomaar iets publiceert.
Maar zoals gemeld, over het waarheidsgehalte kan ik niet oordelen.

Dettie

royal
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 Jan 2011, 21:35
Locatie: Diemen

Berichtdoor royal » 01 Feb 2011, 18:40

@ Dettie

Ik ken de hoofdpersonen al zeer lang, Nessa al vanaf haar geboorte. De schrijfster is ongetwijfeld integer bezig geweest maar heeft verzuimd de uitspraken gedaan door Nessa en Willem te verifiëren bij de andere met naam en toenaam genoemde personen. Het blijken achteraf "gevoelens en belevingen" van Nessa en Willem te zijn en geen waarheden zoals je zou veronderstellen bij het lezen.
Als ik meer details zou vertellen dan zou dit Nessa en Willem kunnen schaden en dat wil ik niet.

Roelofsv
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 Aug 2011, 19:19

Re: Truska Bast - En zij die na ons komen

Berichtdoor Roelofsv » 16 Aug 2011, 19:25

Met moeite heb ik dit boek uitgelezen. En dat gebeurd niet vaak. Al na enkele hoofdstukken ben je de relatie tussen al de personen kwijt en als je denkt dat er nog iets spannends gebeurd of iets waarbij je de relatie tussen de personen nodig hebt dan kom je het hele boek door bedrogen uit. Als je zoveel nutteloze informatie nodig hebt om het begrip demografie uit de doeken te doen ??


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten