Sándor Márai - De gravin van Parma (Samenleesboek februari/maart 2005)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Sándor Márai - De gravin van Parma (Samenleesboek februari/maart 2005)

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2005, 13:41

In het voorwoord schrijft Márai dat de lezer bij de beschrijvingen van zijn held direct aan Giacomo Casanova zal denken. Hij ontkent ook niet dat het over deze legendarische avonturier gaat maar het enige dat een historisch feit is in dit boek is de ontsnapping van Casanova uit de Piombi de beruchte Loden Kamers van Venetië. De rest berust op Márai's fantasie.

Lees verder...

http://www.leestafel.info/sandor-marai

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Jun 2009, 16:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2005, 22:38

het is enorm moeilijk om een verslag te maken als je weet dat mensen het nog moeten lezen. Het beste van het boek moest ik weglaten omdat ik anders het hele verhaal verklap. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het vinden.
marjo het begin is een beetje taai maar het is de moeite waard om het verder te lezen.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 21 Aug 2006, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Feb 2005, 12:37

Ik zit momenteel op 50 in De gravin van Parma en ik moet zeggen tot nog, het heeft het niveau van Gloed. Genieten geblazen dus!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2005, 13:33

Oh Rotor het wordt nog veel mooier, ik vond het begin het slechtse deel van het boek. Het lijkt wel of Márai steeds meer in het verhaal komt. Hoe meer het verhaal verder gaat hoe mooier het (vooral het woordgebruik) wordt en er is nog een zeer verrassende wending!

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 01 Mar 2005, 21:46

Ik ben in dit boek begonnen, maar het kan me nog niet boeien. Ik ben nu op bladzijde 60. Hopelijk wordt het beter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2005, 11:40

Je hebt gelijk Bianca, het begin vond ik ook zwaar om door te komen en ik voelde me behoorlijk teleurgesteld omdat ik me erg verheugd had op het boek. Casanova blijft een hele tijd zo bezig over zichzelf en overdenkt dat de gravin van Parma misschien wel zijn enige echte liefde is geweest. Ik dacht op gegeven moment 'Nu weten we dat allemaal wel'.
Misschien dat je een stuk kan overslaan en verder gaan bij de komst van de graaf. (volgens mij is het boek in hoofdstukken verdeeld en staat die komst ook vermeld als titel, maar weet het niet zeker.)
Vanaf dat gedeelte vond ik wel erg goed en zelfs verrassend.

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 02 Mar 2005, 14:33

Ik heb "de gravin"ook uit,
en ik moet zeggen dat ik t een van de beste boeken vind die ik tot nu toe van Marai heb gelezen.
"Gloed"vond ik nog mooier, maar dat was het eerste wat ik van hem las, en toen was ik ontzettend verrast.

Maar in vergelijking met bv "De erfenis van Eszter"(wat ik ook mooi vond) steekt dit boek er toch echt bovenuit.

En inderdaad het begin is niet het sterkste gedeelte,
al moet ik zeggen dat ik de scene waarin die vrouwen in het hotel door het sleutelgat naar die slapende man stonden te gluren wel vermakelijk vond,
maar vanaf het gedeelte dat de graaf , en vooral natuurlijk de gravin, het toneel kon ik bijna niet meer stoppen met lezen.

En er staan ook zulke prachtige zinnen en citaten in.
en mooie thema s ook..liefde, verraad, wraak, bestemming, eenzaamheid etc.

Kortom, zeer de moeite waard!!

Over het einde wil ik nog wel in discussie, maar daar moet iedereen het eerst helemaal gelezen hebben denk ik


Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2005, 15:32

Ja Wil het laatste gedeelte doet qua taalgebruik ook aan Gloed denken. Toen kon ik ook niet meer stoppen met lezen. En die zinnen!! Dat had ik met Gloed ook, zo ontzettend mooi.
En graag die discussie!

bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Mar 2005, 13:34

Hallo Wil, voor mij is dit zijn mooist geschreven boek met Gloed. De opstandigen is het meest diepgaande wat ik van Marai heb gelezen, met veel kalere stijl. De erfenis van Esther komt dan achteraan, maar dat vond ik ook mooi.
Nee, ik zat er meteen vanaf pagina 1 middenin en liet niet meer los tot ik het uit had.
En ik ben het niet met Bernadet eens, dat het boek pas later op zijn mooist geschreven is. Naar mijn mening is dit een zeer consistent geschreven boek, met een gelijkwaardige stijl het hele boek door. Het enige wat opvalt is dat er in het laatste deel meer bespiegelingen langskomen.
Omdat ik zelf schrijver ben, kwam het einde niet als een verrassing. Ik dacht als Marai niet cliche-matig wil eindigen moet hij wel deze afslag nemen en daarom is het boek voor mij ook een waar meesterstuk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2005, 14:26

Ja rotor en die bespiegelingen vind ik nou zo mooi. Dat vond ik juist in Gloed ook zo schitterend.
Ik had het idee dat de hoofdpersoon eigenlijk helemaal Casanova niet had hoeven zijn, een willekeurige man met een grote onmogelijke liefde had ook heel goed gekund. Ik denk dat Márai gefascineerd was door de figuur Casanova en daar over wilde schrijven maar niet goed zijn draai daarin kon vinden. Casanova leefde niet echt voor hem. Het laatste gedeelte daarentegen zijn échte personages. Die staan veel meer overeind dan Casanova.

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 03 Mar 2005, 14:37

Ik denk dat dat het verschil is tussen ons. Ik heb nog nooit een boek van deze schrijver gelezen en moet dus heel erg wennen aan zijn schrijfstijl.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2005, 23:11

Ja dat geloof ik Bianca. De erfenis van Ester was misschien wat toegankelijker geweest enne.... niets moet hier hoor. Als je niet verder wilt lezen dan gewoon niet doen. Dan ga je lekker een ander boek lezen!

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 04 Mar 2005, 09:43

Ik geef niet zo gauw op hoor Bernadet. Ik wil toch proberen het boek uit te lezen. Ik lees wel nog een ander boek erbij.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2005, 16:02

Ik ben intussen een paar hoofdstukken ver. Je noemt het begin taai, Bernadet. Taai zou ik het niet noemen, ik vind het helemaal niet boeiend, op het gedoe van die vrouwen die komen kijken na. Maar het leest wel door. Ik vind Casanova hier een ongelooflijke blaaskaak (misschien was hij dat wel) en dat hoofdstuk over de kus is tot op heden het ergste. Weet je zeker dat het beter wordt?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2005, 16:55

Ja marjo, ik weet zeker dat het beter wordt. Als de graaf erbij komt dan krijg je een omslag in het verhaal en toen kon ik niet meer stoppen. Ik vond het begin ook erg en had diverse keren de neiging het boek dicht te klappen, gelukkig heb ik dat niet gedaan.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2005, 11:34

Hm, ik vond het een langdradig boek. Die monologen erin, nee niks voor mij. Ik zat me echt te ergeren, van "joh, schiet eens op. Zeg wat je zeggen wil en klaar" Nu had ik dat bij "Gloed" ook, dus Marai is mijn schrijver niet.
Het is eigenlijk een soort bedrieger bedrogen, en dan dubbel en dwars.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2005, 11:41

Dan zal jij De opstandigen van Marai wel mooi vinden. Dat is zonder al die monologen. Ik vond De opstandigen juist een minder boek omdat ik de taal van Gloed en (op het eind) De gravin van Parma juist zo mooi vind.
Ik heb De opstandigen... lenen?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2005, 11:45

Voorlopig niet..ik heb even genoeg van Marai!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 09 Mar 2005, 10:03

Hallo Marjo,
Dat je niks met Marai kan aanvangen, kan ik me goed voorstellen. Het is gewoon jou stijl niet. Dit is absoluut mijn stijl en daar ga ik dan ook volledig in op! Je houdt van verhalen die opschieten. Dan weet ik nog een schrijver die absoluut niks voor jou is: Marcel Proust!
Ik houd veel van verhalen die zich langzaam ontwikkelen en zweven als gedichten. Dit is daar een goed voorbeeld van. En natuurlijk Het Parfum, een van mooiste boeken die ik heb gelezen.
Ingaand op jou commentaar op de hoofdpersoon, vraag ik, moet je altijd sympathie kunnen opbrengen voor de hoofdpersoon? Juist als dit niet gebeurt, vind ik dat juist weer spannend.
En in dit verhaal van Marai zit de hoofdpersoon geketend aan de liefde. De afwijzing van de vrouw betekent pijn voor zowel de vrouw als de man.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Mar 2005, 15:09

moet je altijd sympathie kunnen opbrengen voor de hoofdpersoon? Juist als dit niet gebeurt, vind ik dat juist weer spannend.


Ja dat zat ik me ook te bedenken tijdens het verhaal..ik vond het zo n ontzettend vervelende man,
en toch vond ik het verhaal prachtig,
dat kan dus blijkbaar.

Bij Het Parfum is dat eigenlijk ook zo, dat is ook niet bepaald iemand waarm je uit sympatie mee identificeert,
en toch vind ik dat een van de intrigerendste boeken die ik heb gelezen.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Mar 2005, 15:25

Dat die hoofdpersoon misschien niet zo aardig is maakt me niets uit.
Het is alleen de langdradigheid waar ik op afknap.
Proust heb ik nog nooit geprobeerd, zal het dus maar niet doen!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2005, 18:30

Ja die Casanova is een blaaskaak, ik denk dan voor zo'n hork zou ik nooit vallen maar je weet het niet he... Ik vind het eigenlijk een zielig mannetje, zo overtuigd van zichzelf.
De graaf is een heel ander geval. Hij kent zichzelf goed en komt over als een écht wijs mens. Casanova doet zich wijs voor en daar zit het verschil. Ik vond de overdenkingen van de graaf en de handelingen van de gravin schitterend!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2005, 16:08

En in dit verhaal van Marai zit de hoofdpersoon geketend aan de liefde. De afwijzing van de vrouw betekent pijn voor zowel de vrouw als de man


Pijn voor de vrouw denk ik wel. Maar voor de man? Ik weet het niet, ik geloof dat deze man boven alles zichzelf lief had. Ik kreeg meer het gevoel dat hij de graaf een enorme hak zette en daar plezier aan had. Ik dacht niet dat hij werkelijk verdriet had om haar.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2005, 21:38

Voor zover ik me er mee mag bemoeien (ha ha) geef ik je gelijk, Bernadet. Ik zei als "de bedrieger bedrogen". Ik denk beslist dat Giacomo als hij al "verdriet"voelt dat alleen voelt omdat het hem niet gelukt is haar te veroveren. Maar verder: huppetee, het dienstmeisje en meneer lacht al weer. Ben ik nu te cynisch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2005, 23:35

Nee niet te cynisch dat bedoelde ik ook maar ik zei het minder 'hard'

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten