Paul Mennes - Kamermuziek

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Paul Mennes - Kamermuziek

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2010, 09:52

Is het een wonder dat de bijna dertigjarige Sam zich overal en altijd bedreigd voelt? Hij zoekt troost en vlucht in comics, kijkt graag naar tekenfilms, heeft nog nooit gewerkt en woont nog steeds thuis op kosten van zijn ouders. Zij leven hun leven, hij het zijne, maar ze zijn hem beu.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/paul-mennes

Ellen
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Okt 2010, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2010, 11:10

Hè dat was even schrikken zo op de vroege morgen met al die nieuwsberichten.
Wat trok jou aan om dit boek te gaan lezen?
Het komt op mij als erg deprimerend over als ik jouw verslag lees maar Biblion zegt

De auteur besteedt veel aandacht aan de actualiteit van 2002, het jaar waarin het verhaal zich afspeelt. Mennes' stijl is modern, jeugdig, doorspekt met Engels en verwijzingen naar de popcultuur, en zal vooral de wat jongere lezer aanspreken. Cynisme en humor voeren de boventoon in deze pessimistische, maar prettig leesbare roman.

Ben jij het met Biblion eens?

Dettie

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 29 Sep 2010, 13:18

Dettie schreef:Wat trok jou aan om dit boek te gaan lezen?

Deze recensie ;)

Dettie schreef:Het komt op mij als erg deprimerend over als ik jouw verslag lees

Dat was niet mijn bedoeling, maar die ene zin (Sex en Geweld die de kamer komen binnengeslopen) gaf me wel een 'klap in mijn gezicht' en liet me niet meer los. Ik besefte dat, ook al kijk ik vrijwel nooit naar journaals of actualiteitenprogramma's op tv, deze onderwerpen toch continue 'binnen' komen. Kamermuziek geeft een perfecte indruk van wat er tegenwoordig allemaal over je wordt uitgestort. Sam kent niet de 'stilte' die ik wel heb gekend als kind en adolescent, zonder tv, zonder internet, zonder mobiel, zonder games, zonder chatten op tv, enz. En wat moet je met al die informatie?

Biblion heeft (ook) gelijk. Mennes gebruikt cynisme en humor, maar ook zij spreken over een pessimistische roman. Ik denk dat je dat kunt vergelijken met 'deprimerend grappig' ...

Dus .. ja .. ik ben het eens met Biblion. Wat ik twijfelachtig vind is dat ze denken dat het vooral een jeugdig publiek aanspreekt. Ik heb meestal niet zoveel met boeken die zo'n 'doelgroep' hebben, maar Kamermuziek sprak me juist wel heel erg aan. Ik ga zeker het vervolg (op termijn) lezen.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2010, 15:34

Ellen schreef:
Dettie schreef:Wat trok jou aan om dit boek te gaan lezen?

Deze recensie ;)

Dettie schreef:Het komt op mij als erg deprimerend over als ik jouw verslag lees

Dat was niet mijn bedoeling, maar die ene zin (Sex en Geweld die de kamer komen binnengeslopen) gaf me wel een 'klap in mijn gezicht' en liet me niet meer los. Ik besefte dat, ook al kijk ik vrijwel nooit naar journaals of actualiteitenprogramma's op tv, deze onderwerpen toch continue 'binnen' komen. Kamermuziek geeft een perfecte indruk van wat er tegenwoordig allemaal over je wordt uitgestort. Sam kent niet de 'stilte' die ik wel heb gekend als kind en adolescent, zonder tv, zonder internet, zonder mobiel, zonder games, zonder chatten op tv, enz. En wat moet je met al die informatie?


Die laatste zin! Ik dacht vanochtend precies hetzelfde. Wat moet je met al die informatie? Is het écht nieuws of is het sensatie? Kunnen mensen het kaf van het koren scheiden? Er staat tussen alle goede en fantastische informatie op internet (Leestafel! :D ) ook heel veel pulp en smerige en waanzinnige informatie.
En is dat overal bereikbaar zijn zo prettig? Het lijkt soms of het niet meer stil mag zijn.
(Joke Hermsen heeft een interessant boek geschreven 'Stil de tijd' waarin het o.a. over omgaan met de tijd gaat. Je 'vervelen' met andere woorden even niets doen en stilte om je heen hebben.)

Ja kinderen van nu groeien zo enorm anders op, met zoveel meer informatie dan in de 'stille' tijd waarin wij leefden. Het is voor hun nauwelijks voor te stellen dat al het bovengenoemde er niet zou zijn.
Bizar maar ook interessant.

Als je de 'konijn'recensie leest dan klinkt dat wel aantrekkelijk inderdaad.


Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten