Marieke Prinsen Geerligs: Dansen op asfalt (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Marieke Prinsen Geerligs: Dansen op asfalt (debuut)

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2010, 10:08

Pff... of het is een meesterwerk, of het is een knoeiboel.
Voor mij was het een heel karwei, maar eigenlijk was het een plezierig karwei.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/marieke-prinsen-geerligs

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2010, 12:04

Is het meer een verhalenbundel marjo? Omdat er zoveel onderwerpen in genoemd worden. Ook lijkt het me een beetje een 'geschiedenisboek'.
Als het geen verhalenbundel is, vind je het dan wel een roman?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2010, 14:53

Geen verhalenbundel, er zit onder al die speelsigheid wel degelijk een lijn in het verhaal. En ja, het is een roman.
Marieke Prinsen haalt er wel heel veel bij uit de recente geschiedenis, maar niets is zodanig uitgewerkt dat je kan zeggen dat ze geschiedenis schrijft. Het zijn flarden. Er is ook geen voor- of nawoord waarin aangegeven wordt waar al die feiten op terug slaan.
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat iemand die zich niet in die jaren bewust was van de wereld, geen idee heeft waar het allemaal om gaat.
Wil je dat weten dan moet je zelf op zoek gaan. Is het nodig voor het verhaal? Dat denk ik niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2010, 16:41

Je zegt dus eigenlijk dat je van de 'geschiedenis' geen kennis hoeft te hebben om dit boek te kunnen waarderen? Is het dan wel nodig in het verhaal?

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2010, 18:32

Ik heb begrepen van Marieke Prinsen dat zij het juist een leuk idee vindt dat de dingen overal tegelijk gebeuren. Dat idee heeft ze in haar boek verwerkt: daarom speelt ze zo met de tijd, maakt ze steeds die sprongen, met de tijd, en met de plaats.
Terwijl de Muur valt, rijdt een ander met haar auto het water in. (ik weet even niet of deze twee dingen toevallig ook tegelijk gebeuren in haar boek...) De gebeurtenissen staan los van elkaar, en houden toch verband. En hebben gevolgen.
Ik kan het niet navertellen hoe ze hier allemaal mee speelt, maar ik vind het leuk.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten