Gerrie Reijersen van Buuren - Verlangen naar erkenning

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Gerrie Reijersen van Buuren - Verlangen naar erkenning

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2010, 15:23

Gerrie Reijerse van Buuren is contextueel therapeut.
In de contextuele therapie gaat men er vanuit dat de relaties die we hebben, ons wel en wee bepalen en dat de relaties die we nú hebben gevormd worden door de relaties die we vroeger hadden, vooral door de relaties in het gezin waarin we zijn opgegroeid. Veel van de problemen die in volwassen relaties ontstaan zijn terug te leiden naar de rol die je speelde in het gezin van herkomst.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/gerrie-reijersen-van-buuren

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2010, 14:19

Denk je nog wel eens aan dit boek nu het een paar maanden later is Willeke?
Ik heb vaak als ik zoiets gelezen heb dat je in het begin er nog wel mee bezig bent maar toch vrij snel ook weer over gaat op de 'orde van de dag'.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Nov 2010, 13:27

Ja, maar dat komt ook omdat ik de schrijfster ken en haar vorige week nog sprak,
en omdat ik het boek inmiddels al een paar keer weg gegeven heb en der daardoor weer over in gesprek was.

maar ik denk inderdaad nog wel eens bij mezelf..o nu schuif ik mijn middelste poppetje naar voren in die en die rol

(iemand die de recencie niet las heeft nu geen idee waar ik het over heb)

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2010, 13:31

In deze methode wordt er van uit gegaan dat ieder mens uit drie poppetjes bestaat: Een groot poppetje; zijn volwassen ik. Een klein poppetje; zijn meest oorspronkelijke zelf, zijn meest wezenlijke zelf. En tot slot een middelgroot poppetje. Dit laatste poppetje verbeeldt de rol die wij vaak aannemen, en heeft vaak zijn oorsprong in het gezin van herkomst.
Ieder mens heeft aangeboren kwaliteiten, sommige van deze kwaliteiten vergroot je in de loop der jaren uit om je kwetsbaarheid (je kleinste poppetje) te beschermen, of om geaccepteerd en gezien te worden.


Dat kleine poppetje is dat hetzelfde als wat door Boeddhisten het Zelf wordt genoemd? Het lijkt er op als ik het zo lees.

Dettie
die nu het liedje van Kees van Kooten en Wim de Bie in haar hoofd heeft... Zoek jezelf broeder, zoek jezelf zuster, wees en blijf alleen jezelf.
*zucht*


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten