Cesarina Vighy: Deze laatste zomer

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Cesarina Vighy: Deze laatste zomer

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2010, 09:18

Het was niet direct een boek dat me interesseerde, maar het is een mooi boek gebleken. Vanwege de taal, niet het verhaal.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/cesarina-vighy

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2010, 10:52

Ik vind het boek zelf er wel heel mooi uit zien. Je klinkt toch niet echt enthousiast Marjo. Vind je het een 'teveel-van-hetzelfde' boek? Een boek dat al vaker is geschreven bedoel ik dus.

'De taal, die grote verrader, maakt het je duidelijk: verkindsen is ook weer niet zo'n heel negatief woord als je er de smaak van lolly's uit je jeugd aan overhoudt.'

Toevallig had ik het er met iemand over het dementeren bij oude mensen vroeger 'kinds worden' genoemd werd en dat dat eigenlijk een veel mooiere en duidelijker aanwijzing was dan dementeren. Want in feite gebeurt dat ook, iemand wordt weer kind.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2010, 13:21

Het is niet het soort verhaal dat ik graag lees. Dus ik was blij dat het goed geschreven is, en qua taal veel te bieden heeft.
Maar in het begin was het even doorbijten ja.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2010, 22:45

Bij mij staat toch altijd het verhaal voorop. Natuurlijk is de manier waarop het geschreven is ook belangrijk. Maar het verhaal is voor mij toch belangrijker dan de taal geloof ik. Het is moeilijk deze zaken los van elkaar te zien. Maar liever een heel goed verhaal dan heel mooie taal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2010, 15:25

Het verhaal was te pruimen, dat was genoeg. Als het niet mooi geschreven was geweest, dan had ik het weggelegd.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten