Jean-Marie Blas de Roblès - Waar de tijgers thuis zijn

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jean-Marie Blas de Roblès - Waar de tijgers thuis zijn

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2010, 15:51

Waar de tijgers thuis zijn neemt je mee. Mee naar het hedendaagse Brazilië, naar het prachtige vervallen Alcântara, naar Fortaleza en omgeving met zijn stranden, nachtclubs en sloppenwijken en het oerwoud van Mato Grasso. Alsof dat niet voldoende is, wordt je ook nog, aan de hand van een Jezuïtische pater, meegenomen op een tijdreis door het Duitsland en Italië van de 16de en 17de eeuw.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/jean-marie-blas-de-robles

Ellen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2010, 16:11

Wat lijkt het me moeilijk om van dit boek een verslag te maken!
En dan ook nog al die linken erbij, wat een werk! Bedankt Ellen!

Dettie

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 30 Apr 2010, 22:41

Over wat ik zou erover zou schrijven heb ik een paar dagen na moeten denken, maar die links had ik al. Tijdens het lezen noteerde ik in een boekje die dingen die ik wilde gaan opzoeken of beluisteren op internet. Ik had er nog veel meer, maar dan werd *mijn* verhaal ;) nog langer dan het nu al is, dus die heb ik geschrapt.

Ik vond het een fantastisch boek! En wat is lezen toch een geweldige hobby.. nu kan ik - na mijn vakantie - op het werk vertellen dat ik een weekje in Brazilië heb doorgebracht en tussendoor nog wat heb rondgesnuffeld in het 'oude Europa', waaronder Rome. Om dan nonchalant te melden dat die fontein van Bernini gewoon een kopie is uit de Hypnerodinges. Geweldig, toch :lol:! Ga mijn naam veranderen in Ellen Kircher, denk ik....

En wat betreft bedanken... ik moet jou bedanken voor de gelegenheid om dit boek te lezen en er wat over te mogen schrijven!!
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2010, 10:43

Heerlijk zo enthousiast over een boek!
Ja, lezen is ook reizen. Zo ervaar ik het tenminste wel. Ik ben elke dag op reis en kom op de gekste plekken, geweldig hè.
En lezen is ook leren, net al jij zoek ik vaak plaatsen of namen op om wat meer informatie over die mensen of plekken te krijgen, dat geeft nog een extra dimensie.

Dettie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2010, 11:43

Beste,

Als klassiek musicus heb ik eveneens dit prachtige boek gelezen en wat Blas de Robles' enigmatische verwijzing naar het opus 26 van Stravinsky betreft, vermoed ik dat het gaat om diens 'Tango' uit 1940 voor piano.

Het blijft evenwel raadselachtig aangezien Stravinsky's werken bij mijn weten niet zijn ingedeeld via een traditionele opus-nummering, maar het genoemde stuk sluit zeer goed aan bij de beschrijving die de auteur ervan geeft:
Een begin met obsederende secco-akkoorden die eerst in het basregister gespeeld worden(echter niet enkel in de linkerhand zoals beschreven), vooraleer een parodie op een tango-melodie hoorbaar wordt-en tenslotte, een ,overigens typisch Stravinskyaans, laconiek pianissimo-einde.

Anderzijds kan Blas de Robles hier natuurlijk ook een volledige Proustiaanse 'Vinteuil'-mystificatie van een muziekstuk neergezet hebben, maar dat is natuurlijk de kracht van een groot auteur.

In ieder geval een zeer boeiende en aanbevelenswaardige roman!

Vriendelijke Groet,

Christophe.

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 09 Nov 2010, 19:02

Anderzijds kan Blas de Robles hier natuurlijk ook een volledige Proustiaanse 'Vinteuil'-mystificatie van een muziekstuk neergezet hebben, maar dat is natuurlijk de kracht van een groot auteur.

In ieder geval een zeer boeiende en aanbevelenswaardige roman!

Vriendelijke Groet,

Christophe.


Ik vermoed(de) de 'anderzijdse' optie (al), maar vind het geweldig fijn dat je de moeite hebt genomen om dit bericht achter te laten! Ik heb zelf geen verstand van muziek en al helemaal niet van klassieke muziek, maar als ik zoiets tegenkom in een boek wil ik het wel altijd graag zelf horen. Dus ik ga zeker 'Tango' opzoeken en afluisteren om dan toch een beetje idee te krijgen van de muziek.

Dankjewel!
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

§Christophe
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 Nov 2010, 12:35

Euclides' opus 26

Berichtdoor §Christophe » 13 Nov 2010, 14:00

Hallo Ellen,

Graag gedaan!

Christophe.......


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten