Tobias Hill - The hidden (Het verborgene)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tobias Hill - The hidden (Het verborgene)

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2010, 12:29

Lang, zeker zo'n driekwart van het boek, heb ik me afgevraagd waar de vergelijking met The secret history (De verborgen geschiedenis) van Donna Tartt, die op de achterflap gemaakt wordt, toch vandaan kwam. De vergelijking met The Magus (De magiër) van John Fowles, die in dezelfde aanbeveling gemaakt wordt, ligt veel meer voor de hand.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/tobias-hill

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Mei 2010, 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2010, 12:40

Eigenlijk is het jammer dat op de achterflap van het boek al de vergelijking met The secret history en The Magus wordt gemeld. Als je die boeken gelezen hebt, dan zijn de gebeurtenissen, zeker vanaf het moment dat Ben deel gaat uitmaken van de groep, niet erg verrassend meer.

Ja, dat is zeker jammer, ik heb het al met jouw verslag lezen dat ik wacht op het verborgene zoals in De verborgen geschiedenis.
Hopelijk verraste dat toch nog of voelde je door deze aankondiging al snel waar het heen zou gaan?

dettie
die de Magiër niet gelezen heeft wel De verborgen geschiedenis

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2010, 13:19

Hé Ellen, je bent me voor! Ik heb het boek net uit en het ligt klaar voor een verslag! Ik mag het jouwe dus nog niet lezen..
Ik lees geen achterflappen, wist niet dat het er op stond. Ik heb de vergelijking zelf gemaakt (goed hè!') maar niet met de magus, terwijl ik die toch ook gelezen heb.

Ik kan wel in zoverre commentaar geven dat er gelijkenis is, maar het tegelijk ook een totaal ander verhaal is. Vind ik, toch.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2010, 13:32

Ik zie nergens die vergelijking met 'de verborgen geschiedenis' of 'de magiër' staan! Niet op het boek dat ik hier heb.
Pas na driekwart 'voel' je waar het heengaat. En toch is het verrassend.
Dit boek heeft een eigenheid, staat op zichzelf, door toch weer de andere thematiek, en de plaats in de huidige maatschappij.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/tobias-hill

marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2010, 17:10

Ellen heeft de Engelse versie gelezen, kennelijk stond het op die versie wel.

Dettie

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 06 Apr 2010, 20:21

Dettie schreef:Ellen heeft de Engelse versie gelezen, kennelijk stond het op die versie wel.


Yep, stond op de achterflap van mijn (Engelse) versie en is een quote uit de recensie van The Guardian. Die recensie was toen overigens aanleiding voor mij om het boek te kopen.

Je hebt gelijk, hoor, Marjo, als je zegt:
Dit boek heeft een eigenheid, staat op zichzelf, door toch weer de andere thematiek, en de plaats in de huidige maatschappij.


Het is en blijft een uitstekend boek... ik bleef me alleen na afloop afvragen of ik het anders zou hebben gelezen, als ik De verborgen geschiedenis niet had gelezen of die verwijzing ernaar niet had gelezen. Ik denk het wel.. ik denk dat ik het verrassender en spannender had gevonden. Nog verrassender en spannender, bedoel ik :lol:.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 06 Apr 2010, 20:31

Dettie schreef:Hopelijk verraste dat toch nog of voelde je door deze aankondiging al snel waar het heen zou gaan?

Zie vorige bericht... ik kon op basis van mijn kennis van Tartt's boek niet voorspellen wat er precies zou gebeuren, maar het was ook geen totale verrassing meer, wat het anders (misschien) wel zou zijn geweest..

Het is juist dat 'misschien had ik het anders gelezen' dat bleef knagen... maar aan de andere kant: het is het lezen meer dan waard. Vooral de parallellen, die je - als je dat wilt - kunt trekken tussen de wijze waarop Sparta 'regeerde' en het heden is knap. Alleen al om die reden is het een totaal ander boek dan De verborgen geschiedenis
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten