Kees Beekmans: Sirocco (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Kees Beekmans: Sirocco (debuut)

Berichtdoor Marjo » 15 Feb 2010, 21:26

Vlot verteld verhaal over de tegenstelling tussen de westerse en niet-westerse cultuur. Deze keer spelend in een niet-westers land:
Marokko. Het boek richt zich speciaal op terrorisme, passend in deze tijd.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/kees-beekmans

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2010, 10:40

Ik vraag me af in hoeverre je dit een roman kunt noemen.
Als ik lees over Kees Beekmans is er veel in dit boek echt gebeurd.


Bron: website uitgever
Kees Beekmans (1961) was leraar op een 'zwarte' praktijkschool en publiceerde over zijn veelal allochtone leerlingen in de Volkskrant en De Groene Amsterdammer, stukken die in gewijzigde vorm werden gebundeld in de succesvolle boeken “Eén hand kan niet klapt “ en “De jeugd van tegenwoordig”.
In 2005 verruilde hij het onderwijs voor een verblijf in Marokko, waar hij zich voor de Volkskrant een jaar lang onderdompelde in de Marokkaanse samenleving. Voor zijn werk werd hij o.a. bekroond met de E. du Perronprijs en de ASN Bank Mediaprijs. Zijn Marokko voor beginners werd lovend ontvangen en er werden 10000 exemplaren van verkocht.


Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2010, 17:54

Dit boek is echt een roman, geen twijfel mogelijk!!
Er zijn misschien wat feitjes die op de werkelijkheid berusten, maar dat doen schrijvers als T. Rosenboom ook, terwijl je zijn boeken toch ook romans noemt.
De andere boeken die in jouw cursief stukje genoemd worden, die moet ik nog eens inkijken, maar die zouden volgens de gegevens niet fictief zijn, dus echt gebeurd.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 16 Feb 2010, 22:11

Dettie schreef:Ik vraag me af in hoeverre je dit een roman kunt noemen.
Als ik lees over Kees Beekmans is er veel in dit boek echt gebeurd.




Afgelopen zaterdag stond er een boeiende recensie in Trouw over deze roman.

Ik citeer:

Beekmans reflecteert in zijn debuutroman op de steeds actueler wordende kwesties van cultuurverschil en vreemdelingschap. In die zin sluit hij aan bij Nederlandse allochtonen als Abdelkader Benali, Kader Abdollah, Halil Gur en Yasmine Allas. Na Tessa de Loo's nogal clichématig uitgevallen 'Harlekino'(2009), dat net als 'Sirocco' handelt over de vraag hoe moslimfundamentalisme terrorisme kan bevorderen, belicht Beekmans dit thema ondanks al zijn kennis over Marokko vanuit een overwegend eurocentrisch perspectief.
...
In 'Sirocco' verschijnt Marokko als een achterlijke en corrupte samenleving, geteisterd door armoede, vrouwenhaat, intolerantie en religieus fanatisme.
Deze kritische kanttekening nemen niet weg dat Beekmans wel degelijk aantoont dat wantrouwen en de misverstanden die in Europa leven jegens islamitische immigranten zich omgekeerd ook voordoen wanneeer buitenlanders zich vestigen in een islamitisch land als Marokko.

De recensente prijst de stof, het potentieel en de verhalende kracht van deze roman.

Juist omdat de schrijver in Marokko woont en hij zijn verhaal mede baseeert op zijn eigen ervaringen, ben ik zeer nieuwsgierig geworden naar deze roman!


Jeannette

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2010, 13:03

Dat boek van Tessa de Loo heb ik niet uitgelezen het boeide van geen kanten. Dat is bij Beekmans juist het tegenovergestelde!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten