Katrhyn Stockett - Een keukenmeidenroman

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Katrhyn Stockett - Een keukenmeidenroman

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2010, 15:39

De titel staat niet voor een bouqetreeksverhaal of een ander soort flutromannetje maar het gaat daadwerkelijk over'keukenmeiden' ofwel zwarte hulpen in Jackson, de hoofdstad van de staat Mississippi.

Op de flaptekst staat:
In het Mississippi van de jaren 60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende rascisme meer dan zat en besluiten dat de vesrchillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/kathryn-stockett

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 29 Jan 2010, 16:49

Ik vroeg van de week naar de titel, maar ik had niet begrepen dat dit de titel echt wás.

Klinkt goed, de titel staat genoteerd.


Willeke

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 29 Jan 2010, 18:23

Ik ga zodra ik mijn huidige boek uitheb, gauw in dit boek beginnen. Het lijkt me erg mooi (kun je dat zeggen van zo'n beladen onderwerp?).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2010, 19:00

ja hoor dat kun je zeggen, het IS gewoon erg mooi.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 05 Feb 2010, 23:40

Ik ben echt aan het genieten van dit boek! Vandaag geen gelegenheid gehad om te lezen terwijl het boek een meter van me af lag....... vreselijk verleidelijk maar ja, sommige dingen gaan voor :-).
En morgen de hele dag weg.... Ik hoop het zondag weer helemaal goed te maken door alleen maar te lezen en te lezen en te lezen :lol: .

Prachtig boek; elke lyrische recensie meer dan waard wat mij betreft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2010, 23:52

Ja erg he joananzinha, ik had ook dat het steeds trok en elke keer dacht ik straks weer even een stukje lezen. Maar ja bij mij gingen ook sommige dingen voor maar daarna gauw weer pakken en genieten.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 09 Feb 2010, 14:15

En uitgelezen. Prachtig boek!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/kathryn-stockett

Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2010, 14:43

Ja hè, ik vond het ook zo mooi, ben benieuwd naar wat jij erover te vertellen hebt.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2010, 15:37

Ik ben het helemaal met je eens Joanazinha dat de titel en de voorkant het boek geen recht doen. Ik vroeg me hetzelfde af. Waarom niet gewoon De hulp als titel gehouden?

Maar ja, daar hebben we het hier al vaker over gehad, dat zullen we toch nooit begrijpen waarom sommige titels zo anders gemaakt worden dan het origineel.

Hoe vond jij Hilly weergegeven? Ik vond haar niet echt uit de verf komen maar je begreep evengoed wel dat het eigenlijk een vrij harde, bevooroordeelde vrouw was.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 09 Feb 2010, 16:13

Ik vond Hilly een karikatuur van een harde, van zichzelf en haar eigen belangrijkheid vervulde, domme vrouw. Heel erg clichématig neergezet maar ik vraag me af in hoeverre zij van de toenmalige werkelijkheid afwijkt. Je moet haar wel zien als product van haar tijd en ik krijg gelijk taferelen voor ogen van vrouwtjes uit oude TV-series uit die tijd: rose of babyblauw twinsetje, parelkettinkje, petticoat, hoge hakken en zo'n lange slee van een auto.
Over stereotypen gesproken :lol: .

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Feb 2010, 21:39

Jullie mooie verslagen gelezen. Lijkt me een een prachtig boek.

Ik zat nog te denken dat men deze titel niet goed vond.
Nou, die zou me net nieuwsgierig maken!
Een keukenmeidenroman.... wat mag dat wel wezen?

Ik las hier het voorstel van "De hulp", in Vlaanderen zou daarbij menige wenkbrauw gefronst worden: we gebruiken dat woord niet. Hier zegt men een meid (= iemand die in het huishouden helpt, al dan niet inwonend). Maar in Nederland wordt meid dan weer (ook?) in een andere betekenis gebruikt. Ben ik nog duidelijk?

In Vlaanderen zou te titel "de hulp" dus niet veel zeggen. Misschien dat ook daaraan gedacht is?

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2010, 22:37

Hier wordt (werd) het ook wel de meid genoemd Tiba. Ze werd ook de hulp in de huishouding of 'de dienstbode' genoemd. Ik denk dat de meid meer voor het zwaardere werk was.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2010, 22:51

Ik denk dat 'de meid' meer spreektaal is. Je zegt niet: roep de hulp eens. Je zegt: haal de meid!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 13 Feb 2010, 00:13

Ja maar, "de hulp" als titel zou voor iedereen in Nederland duidelijk zijn toch?
Voor mij althans zou die niet duidelijk zijn.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2010, 10:52

Marjo schreef:Ik denk dat 'de meid' meer spreektaal is. Je zegt niet: roep de hulp eens. Je zegt: haal de meid!


In onze kringen zeggen we toch echt roep de hulp eens, wij praten niet met de meid, geen denken aan (grapje, grapje)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Feb 2010, 13:03

Hoe je haar ook noemt (een hulp kan een man zijn, bedenk ik me nu)
als de titel 'de hulp' geweest zou zijn, was dat ook voor ons niet zonder meer duidelijk. Hangt van de omslag af. Hulp is tenslotte ook gewoon dat wat je doet als je helpt of je nu hulp bent of niet!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2010, 13:12

Ja je hebt helemaal gelijk, ik was even melig.

Bij de engelse (Amerikaanse?) uitvoering zie je drie vogeltjes, maakt ook niet erg duidelijk welke hulp bedoeld wordt
http://coffeestainedpages.files.wordpre ... e-help.jpg

en hier een flap met twee hulpen
http://a0.vox.com/6a00e398d565500005012 ... 860d-320pi

maar wat nu het beste is zodat mensen het kopen, geen idee.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Feb 2010, 13:36

Ik vind geen van beide omslagen echt duidelijk niet wat dat betreft.
Maar dat is de omslag van ´de thuishulp' van Jet Berkhout ook niet, Door de titel echter weet je daar wel waar het over gaat.
Het is natuurlijk leuk om het er even over te hebben, maar hoe vaak zijn omslagen onduidelijk wat de inhoud betreft. Het is ook nog de vraag of er wel duidelijkheid moet zijn. Voor mij hoeft dat dus niet.
Had je al gezien wie de prijs voor de mooiste omslag gewonnen heeft? Bij ' wat is de wat' zijn er twee voeten afgebeeld.
Je moet toch echt de inhoud van het boek al kennen voor je kunt zeggen dat de flap op die inhoud betrekking heeft!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2010, 18:14

Afbeelding

Hier is de winnende omslag. Het moet Afrika én een voet voorstellen.

AMSTERDAM - De cover van Wat is de wat van auteur Dave Eggers is door boekverkopers uitgeroepen tot het Mooiste Boekomslag van 2010. Het werd gemaakt door ontwerperstrio ‘Dog and Pony’.

Het winnende omslag verbeeldt het continent van Afrika en tegelijkertijd een voetafdruk. De bijbehorende bokaal werd donderdagavond uitgereikt in het gebouw van de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.

Bron: Nu.nl

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Feb 2010, 20:05

Verkeerd onthouden dus. Maar mijn opmerking blijft overeind.

C@rolien
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 Dec 2007, 20:04
Locatie: Tilburg

Berichtdoor C@rolien » 10 Mar 2010, 22:05

Ik heb Een keukenmeidenroman ook gelezen en er enorm van genoten. Mijn verslagje...

Wat een mooi en indrukwekkend boek over de rassenscheiding, een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van Amerika. De auteur neemt ons mee naar Jackson Mississippi van de jaren 60. Ze vertelt op geloofwaardige wijze het verhaal over Aibileen en Minny, twee zwarte vrouwen die beide werken als hulp in een blank gezin en over Skeeter, de jonge blanke journaliste, die samen met hen hierover een boek wil schrijven.

Vanaf het begin heeft het verhaal me in de greep. Het roept van alles bij me op. Boosheid, vanwege de onrechtvaardigheid, het gevaar en de vernedering, die de vrouwen moeten doorstaan. Lachkriebels, vanwege de humor die schuil gaat in de vaak rake opmerkingen en gedachten van Aibileen en Minny. Ontroering, omdat blijkt dat vriendschap en liefde toch volkomen los staat van huidskleur. De karakters worden zo levendig neergezet, zo goed invoelbaar, dat ik ze als het ware kon zien en horen. Je krijgt een band met hen en daarom heb ik ook na het lezen van de laatste bladzijde, met tegenzin afscheid genomen van deze drie sterke vrouwen.

Eén kleine kritische noot... het zangerig Zuidelijk accent komt vertaald naar het Nederlands niet helemaal tot zijn recht. Dit is echter slechts een kleinigheid in vergelijking met wat het boek je verder als lezer te bieden heeft. Een keukenmeidenroman zou eigenlijk door iedereen gelezen moeten worden. Behalve dat het prachtig geschreven is, zet het je ook tot nadenken. Racisme zit zo diep geworteld dat het, waar dan ook ter wereld, helaas nog lang niet volledig tot de verleden tijd behoort.

Een zeer goed debuut van Kathryn Stockett. Ik ben benieuwd naar de boeken die hopelijk nog van haar gaan verschijnen.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Mar 2010, 23:20

Zoals jullie weten lees ik niet echt meer.
Maar ik heb dit boek gekocht voor mijn moeder , die morgen 92 wordt en die nog boeken vreet. Krijg ik een helder verslag, dan zal ik het hier vermelden.
Mijn vader had ook nog drie dikke pillen voor haar gekocht.
Manja Croiset
Ps het meisje van "little rock" voor eeuwig op mij netvlies en in mijn brein en hart het boek "Rosa stond niet op".

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Mar 2010, 23:26

Dettie schreef:
Marjo schreef:Ik denk dat 'de meid' meer spreektaal is. Je zegt niet: roep de hulp eens. Je zegt: haal de meid!


In onze kringen zeggen we toch echt roep de hulp eens, wij praten niet met de meid, geen denken aan (grapje, grapje)

Dettie

Tegenwoordig spreken ze over meisjes , ook wel over meiden.

Maar Dettie bij mij geen grapje, bij ons thuis was "de meid" echt not done.
Denigrerend. Mijn moeder had in een dienstje gemoeten, vond men. Ze hadden thuis armoede en ze mocht naar de HBS van haar ouders , schande sprak men ervan, ze werden daarom klaplopers genoemd.
Dan spreken we hier over 1930, de meid , was minder dat een hond.
Dus echt geen meid.Ouderwets ben ik , heel ouderwets.
Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid! :)

Manja Croiset
Ps ik vind de omslag van de twee vrouwen bij het vuur de mooiste.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 29 Apr 2010, 17:21

Uit.

Ik kon niet stoppen. leest als een trein dit boek.


Het gevoel wat me al lezend toch het meest bekroop was; hoe is het mogelijk dat dit nog maar zo kort terug is dat dit soort dingen gebeurde, en dat de verhouding zó waren. Onvoorstelbaar.

Verder een knap debuut.
Het is al vaker gezegd; het had een betere titel (de Hulp) en een betere omslag verdiend.

Sterk vond ik dat de verleiding van stereotype weerstaan is; de zwarte hulpen (en hun mannen) zijn niet alleen maar goed, de witte vrouwenen niet alleen maar slecht.
En iemand als de moeder van Skeeter is duidelijk iemand met verschrikkelijke ideeen zonder een slecht mens te zijn.
Het zou me niet verbazen als de moeder persoon autobiografische trekken heeft.


Hilly was inderdaad wel prototype slecht,
maar ik vrees dat ze ook wat dat betreft niet ver naast de werkelijkheid zet. Zulke mensen waren er.

Het klinkt misschien een beetje raar bij dit onderwerp maar ik heb dit boek met veel plezier gelezen.

Willeke

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 29 Apr 2010, 21:37

Ik heb genoten van de commentaren hier.

mira


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten