Christien Boomsma: Zus voor een nacht (11 plus)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Christien Boomsma: Zus voor een nacht (11 plus)

Berichtdoor Marjo » 06 Jan 2010, 22:27

Het valt in de categorie fantasy, maar als je over monsters, elfjes, en andere vreemde wezens wil lezen, zit je verkeerd met dit boek. Het gaat over heksen, maar het is vooral een leuk verhaal over twee kinderen, die een spannend avontuur beleven...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/christien-boomsma

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2010, 10:59

Grappig dat jij het niet zo onder de categorie fantasy vindt vallen marjo.
Ik heb het boek ook gelezen maar vond dat juist wel. Omdat ik niet goed bekend ben met fantasyverhalen heb ik het naar jou doorgestuurd, jij kunt er beter over oordelen en jij vindt het dus meer een spannend verhaal dan een fantasyverhaal.
Het ging toch vooral om de vloek van de legende?
Ik vond het ook een goed, spannend verhaal en vooral tegen het eind, door die Hildeborg en alles daar omheen, toch wel behoorlijk fantasy.

Op de website van Christien Boomsma staat trouwens nog informatie over de gouden mantelspeld.
http://www.christienboomsma.nl/index.ph ... 9&Itemid=2

Dettie

Christien Boomsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Nov 2009, 21:36
Contact:

Berichtdoor Christien Boomsma » 07 Jan 2010, 13:32

Wat heerlijk dat jullie het leuk vonden! Bedankt! Het is altijd weer spannend als iemand mijn boek heeft gelezen. :D

Wat betreft fantasy of niet... Door de magie en de heksen kun je het onder jeugdfantasy laten vallen, maar uiteindelijk gaat het toch minder om het hokje dan om het verhaal? Ik hou ervan om het magische, het vreemde, de echte wereld in te laten komen.

Wat overigens ook leuk is: de mantelspeld uit het boek bestaat echt. Dank voor het verwijzen, Dettie. ;) Nog leuker is dat in december bekend werd dat - nadat er in de jaren zestig een deel gevonden is én in de jaren negentig een tweede stuk - afgelopen zomer het laatste stuk is gevonden bij een opgraving in Friesland. Men gaat er nu vanuit dat het inderdaad een sieraad is, dat werd gedragen door een koningin die waarschijnlijk ook priesters van Wodan is geweest. Dat wordt dan weer afgeleid uit de afbeeldingen en de gebruikte edelsteen. 8)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2010, 20:48

Voor mij was deze info nieuw, maar het is altijd leuk als een boek op iets dergelijks gebaseerd is.
Wat ik wilde aangeven is dat het geen fantasy is zoals bijvoorbeeld Harry Potter met zijn getover, of 'in de ban van de ring' met de vreemde wezens. Zeker zit aan dit boek een magisch tintje, maar het avontuurlijke vond ik toch meer naar voren komen.
Het stuk over hekserij, waar Hildeborg in voorkomt beslaat in feite maar een klein stuk uit het boek. De rest isl de speurtocht van de kinderen.

Christien Boomsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Nov 2009, 21:36
Contact:

Berichtdoor Christien Boomsma » 12 Feb 2010, 09:05

Gisteren hoorde ik dat 'Zus voor één nacht' door groep 7 van de Noordwijkse Kinderjury is verkozen tot 'Beste boek van 2009'!!!

De Noordwijkse Kinderjury is een soort 'schaduwkinderjury', waarin diverse scholen uit Noordwijk, boekhandel Van der Meer en de bibliotheek samenwerken. Alle groepen kiezen hun eigen 'beste boek' uit het aanbod van bibliotheek, school en eigen inbreng.

Ik ben er heel blij mee. :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2010, 10:54

Nou dat is ook een mooie erkenning.
Gefeliciteerd ermee, echt heel erg leuk! :D :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2010, 11:51

Ik kreeg -ook van een leerling uit groep 7- de melding dat ze 'meer van deze schrijfster wilde lezen'...

Christien Boomsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Nov 2009, 21:36
Contact:

Berichtdoor Christien Boomsma » 14 Feb 2010, 18:44

Dat komt goed uit! Komende vrijdag presenteer ik mijn tweede boek getiteld 'De heks van de bibliotheek'. :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2010, 19:01

En dan kunnen jullie hier kijken naar het boek en een stuk tekst zag ik

http://www.christienboomsma.nl/index.ph ... &Itemid=21

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2010, 16:13

--

Elf boeken maken kans op de Hotze de Roosprijs 2010

Basisschoolkinderen in de gemeente Zaanstad hebben tot 1 mei te stemmen op hun favoriete boek uit 2009. De gemeente zocht elf boeken uit van schrijvers die vorig jaar debuteerden. Het boek dat de meeste stemmen krijgt, wint de Hotze de Roosprijs. De genomineerde boeken zijn:

* De reis van Sjaak Lemère / Ineke Mahieu
* Zus voor één nacht / Christien Boomsma
* Dwaalspoor in de diepte / Tanja de Jonge
* Jade, bijna elf / Ellen Stoop
* De kleine Odessa / Peter van Olmen
* Api leert zwemmen / Tineke van der Stelt
* De klas van Daan / René van der Velde
* Prinses Prutje zoekt een ridder / Caroline Perée
* Broodje Koosburger / Inge de Bie
* De gestrande meermin / Nienke Nuyens
* Geel gras / Simon van der Geest

De keus voor Nienke Nuyens is misschien een beetje vreemd, omdat ze het boek schreef samen met haar vader André Nuyens, die zeker geen debutant is.

Bron: Gemeente Zaanstad

EN vandaag komt het nieuwe boek van Christien Boomsma uit!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2010, 23:41

Leuk, weer zo'n lijstje!

C@rolien
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 Dec 2007, 20:04
Locatie: Tilburg

Berichtdoor C@rolien » 25 Jan 2011, 10:11

Vorig jaar heb ik dit boek met veel plezier gelezen.

Ik schreef toen:
Een fantasyboek voor jonge tieners, waarvan ik na een aantal bladzijden dacht, dat het net iets te veel een kinderboek was, om voor mij boeiend te kunnen zijn. In het begin zat dit voor mij ook echt op het randje, maar ik ben blij dat ik toen verder ben gaan lezen. Het leest als een trein, een frisse schrijfstijl, de spanning is precies goed opgebouwd, stukjes huidige moderne tijd gecombineerd met stukjes verleden, leuke personages. Een origineel geheel. Dit boek is ook voor volwassenen leuk om te lezen en voor de doelgroep waar het voor is geschreven vast en zeker heel erg spannend!

Ik vind dit overigens wel echt fantasy. Je hebt zoveel verschillende vormen van fantasy. Het één spreekt je natuurlijk net iets meer aan dan het andere.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jan 2011, 14:02

Ja precies, er zijn vele verschillende. Ik heb iedere week een meisje voor mijn neus staan dat alleen maar fantasy wil lezen. Maar dan bedoelt ze boeken als Harry Potter.
Helaas is zij niet geïnteresseerd in heksen, of een verhaal als over de Benedict genootschap. Dat is ook een van de vormen van fantasy.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten