Michael Gerard Bauer: De haastige man (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Michael Gerard Bauer: De haastige man (15+)

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2009, 12:41

Prachtig verhaal over de vriendschap tussen twee mannen. De een moet nog aan het echte leven beginnen, de ander denkt dat hij het al achter zich heeft.
In Australië is dit boek bekroond als beste jeugdboek, maar hier heeft het helemaal geen aandacht gekregen. Een gemiste kans!
Het is nog een debuut ook...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/michael-gerard-bauer

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2009, 14:29

Dit is een gedeelte van de flaptekst:

Tom Leyton, een in zichzelf gekeerde Vietnamveteraan, is al dertig jaar lang een onuitputtelijke bron van roddels en geruchten. Wanneer artiest in de dop en buurjongen Joseph Davidson voor school een portret van hem maakt, ontwikkelt zich een speciale vriendschap die voor allebei uitmondt in een gedwongen confrontatie met hun diepste geheimen.

Weten kinderen van nu wat een Vietnamveteraan is?
Ik moet zeggen dat de flaptekst ook niet erg aantrekkelijk is.

Ook als ik de beschrijving van Biblion lees, lijkt het me een behoorlijk heftig boek. Misschien dat het daarom niet zo onder de aandacht is gekomen?

Wordt dat gedicht wel vertaald in het boek?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2009, 16:25

Dat gedicht wordt vertaald, maar ik vond op internet alleen de Engelse versie, vandaar dat ik die gebruikte.

De jeugd van vandaag geschiedenis in het pakket heeft, kent Vietnam zeker, hoewel het inderdaad zo is dat die oorlog dichter bij Australië ligt dan bij Europa. Maar het maakt niet zo veel uit uit welke oorlog hij veteraan is, het zou ook Irak, Afghanistan o.d kunnen zijn.

Je vindt de door jouzelf aangehaalde tekst niet aantrekkelijk?
Tja, ik vind ook wel dat de nadruk meer op de jongen moet liggen, maar verder staat er wel wat het boek is.

Ik denk dat ik het wilde lezen vanwege de titel. Dat is niet het belangrijkste stuk uit het boek, en toch is het een prachtig verhaal!
Verkeerde insteek, die erg goed uitpakt. Voor mij dan.
Ik moet zeggen dat ik pas goed zag wat op de foto op de voorkant staat, toen het boek uit was..


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten