Theo Engelen: De Indische vlieger (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Theo Engelen: De Indische vlieger (12+)

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2009, 22:04

Een nakomertje wat thema betreft. Ik denk altijd dat de maand langer duurt en dat ik tijd genoeg heb..
In een epiloog wordt de indruk gewekt dat het verhaal echt is. De foto op het omslag zou echt zijn. Maar ik kan nergens vinden of er een kern van waarheid in zit.
Maar een Sukardi, een Boenki, een Ton, ze zijn vast wel te vinden.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/theo-engelen

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Theo Engelen: De Indische vlieger (12+)

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2009, 17:03

Marjo schreef:Een nakomertje wat thema betreft. Ik denk altijd dat de maand langer duurt en dat ik tijd genoeg heb..
In een epiloog wordt de indruk gewekt dat het verhaal echt is. De foto op het omslag zou echt zijn. Maar ik kan nergens vinden of er een kern van waarheid in zit.


Dat moet je tegen mij niet zeggen natuurlijk, dan ga ik op zoek... met resultaat....

---

Op een ander boek van Engelen, ”De Indische vlieger” (1999), prijkt een Nederlandse militair op de omslag. Aan zijn voeten zitten Indonesische jongetjes, die trots aan de militair hun vlieger laten zien. „Die soldaat is mijn eigen vader”, legt Engelen uit. „Hij heeft in de oorlog ondergedoken gezeten, en vocht later drie jaar in Nederlands-Indië.
Mijn vader is een beetje het prototype van de zwijgzame, na-oorlogse generatie. Veel vertelde hij niet over zijn verleden. Bij ons thuis stond een houten doos met foto’s uit die tijd. Daarin zat ik wel eens te snuffelen. Toen ik later geschiedenis ging studeren, wist ik beter de weg te vinden naar wat zich allemaal precies had afgespeeld. Met mijn vader heb ik over deze periode nooit echt gesproken. Hij was al lang dood, toen mijn eerste jeugdboeken verschenen.”

Historische feiten
Als professioneel historicus is Engelen in staat zijn jeugdboeken een eigen gezicht te geven. „Ik stel hoge eisen aan de betrouwbaarheid van de informatie die ik geef. Gaat het over de politionele acties, zoals in ”De Indische vlieger”, dan zorg ik ervoor dat de historische feiten juist zijn.

Hier staat het hele verhaal http://www.refdag.nl/artikel/1338197/De ... denis.html

De soldaat uit het boek is zijn vader, zie
http://books.google.nl/books?id=mv85B1t ... er&f=false

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 04 Dec 2009, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2009, 17:07

Ik vond ook nog dit...

,,Ik heb veel geleerd van de reacties op De Indische vlieger'', bekent de in Cuijk wonende auteur. ,,Dat boek uit 1999 vind ik mijn beste werk, maar het krijgt maar weinig aandacht bij de jeugd. Het gaat over de politionele acties in Indonesië eind jaren veertig van de vorige eeuw. Een onderwerp dat waarschijnlijk toch te ver af staat van de moderne jeugd. Boeken die wat thema betreft dichterbij staan, zoals Schoolstrijd, worden veel beter gelezen.''

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2009, 21:12

Met een paar aanpassingen zou het dan ook zo een boek voor volwassenen kunnen zijn. Het is niet alleen het verhaal, maar ook de toon die zorgt dat het de jeugd minder aanspreekt.
Goed van jou dat je die info gevonden hebt! Ik had ook zitten zoeken, maar op de verkeerde plek dus!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten