Leo Bormans - Applaus zonder handen (vanaf 11 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Leo Bormans - Applaus zonder handen (vanaf 11 jaar)

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2009, 15:45

In een interview wordt aan Leo Bormans gevraagd waar de titel eigenlijk op slaat. Antwoord Leo Bormans:
“Het hoofdpersonage stelt zich vaak dergelijke filosofische vragen: kan je bijvoorbeeld ook applaus geven zonder handen? Het slaat zowel op het circus als op de onmacht van mensen: probeer maar eens ter gelegenheid van 20 jaar kinderrechten applaus te geven als je handen zijn vastgebonden.”
Het moge duidelijk zijn, het is een jeugdboek over de rechten van het kind.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/leo-bormans

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 06 Jan 2010, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2009, 16:45

Ik heb even het laatste stukje van je verslag gelezen.
Ik vind wel dat je kinderen mag vertellen dat wij het hier in Nederland zo ontzettend goed hebben! Het zou zelfs wel eens meer gezegd mogen worden, het is allemaal zo vanzelfsprekend. Neem nu komend weekend als al die kinderen weer beladen worden met cadeaus!
Alleen: je moet er voor waken om zielige verhalen te vertellen, of juist heel gruwelijk. Dat werkt dan weer averechts ben ik bang.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2009, 17:29

Nou heel gruwelijk is het niet, het einde is wel zielig (vind ik) Het verhaal zelf is niet heel zielig gebracht, er biggelen geen tranen over mijn wangen, maar ik weet dus niet hoe dat bij kinderen zal zijn.
Het is natuurlijk wel zielig als kinderen in fabrieken moeten werken en ontstoken ogen hebben en heel weinig dingen om te lachen hebben.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2009, 17:30

Het gaat me meer om de toon.
Natuurlijk zullen de verhalen an sich altijd zielig zijn, maar je hoeft het op te schrijven als tranentrekker, of om te schokken. Gewoon de realiteit vertellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2009, 17:35

Het blijft een verzonnen verhaal hè. Het Witte Land bestaat natuurlijk niet. Het schokt mij niet heel erg en het is voor mij ook geen tranentrekker. Maar dan denk ik weer hoe komt het op een kind over. Hadden we maar lezers van die leeftijd tot onze beschikking!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Dec 2009, 15:22

Wel een boeiend boek lijkt me dit zeg.

Ik begrijp het dillema wel Dettie, maar ik vind inderdaad toch ook wel dat het niet verkeerd is kinderen al verder te leren kijken dan hun eigen wereld en (eventuele) overvloed.

Dit soort boeken zou wat mij betreft zeer geschikt zijn om klassikaal te behandelen, dan zet je het ook meteen in een kader. Al kan dat thuis natuurlijk ook.

Groetjes
Willeke

leo bormans
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 Dec 2009, 23:18

Berichtdoor leo bormans » 06 Dec 2009, 23:25

Dag, ik ben de schrijver van het boek. En kom via google toevallig voor het eerst op de leestafel site terecht. Fijn dat jullie zo bekommerd zijn om de impact van het boek op kinderen. We hebben dat uiteraard uitgetest. Kinderen (vanaf 10) zijn heel gefascineerd door het thema en het verhaal. In de proefklassen zaten nogal wat kinderen die normaal niet veel lezen. Ze hebben dit boek vaak in 1 ruk uitgelezen en het aan hun ouders (die ook niet veel lezen) doorgespeeld. Ze hebben er ook werkelijk schitterende dingen over verteld en er verrassende tekeningen bij gemaakt. Er bestaat nu ook een pedagogische map bij. De suggestie om er samen mee te werken in de klas is uiteraard zeer zinvol. Ik wilde namelijk geen triest boek schrijven over zo'n zwaar onderwerp. Het is gewoon een spannend avontuur dat ook nog werkelijk over iets gaat. Houd me op de hoogte van nieuwe reacties! Van harte. Meer info op www.leobormans.be

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Dec 2009, 11:23

Het boek is uitgetest!!?
Dat gebeurt niet vaak! Ik begrijp dat het toch een gewoon boek is in de zin dat het in de winkel te koop is. Ik bedoel: het is geen projectboek, dat naar een bepaalde groep kinderen gaat of zo?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2009, 20:29

Beste Leo,

Erg leuk dat de schrijver op het forum komt.

Ik moest even nadenken over jouw reactie net als dat ik na moest denken over mijn recensie over jouw boek.
Zoals ik ook al meld is het zeker geen triest boek geworden, verre van dat, hooguit het eind is triest. (ik wil hier niet teveel verraden over dat einde)

Hier thuis hebben mijn man en ik ook al een hele discussie over het boek gehad. Mijn 'stelling' was, moet je zulke jonge kinderen (10-11 jaar) al opzadelen met ellende. De ellende in jouw boek komt voort uit handelingen en ideeën van volwassenen zoals bijvoorbeeld gebeurt met die kinderen die werken in de fabriek.
Persoonlijk denk ik mogen kinderen nog even kind blijven, ze worden, eenmaal volwassen, nog lang genoeg met allerlei vervelende en ellendige zaken geconfronteerd.
Natuurlijk is het goed als kinderen weten dat niet alle kinderen het zo rijk hebben als wij hier in het westen, maar ik moet altijd even slikken als ik kinderboeken over het klimaat en dergelijke lees.
Persoonlijk vind ik dat er de laatste jaren wel erg veel kinderboeken verschijnen over ellende... zoals, scheiding, overlijden van opa of oma, eetziektes, loverboys, het milieu, dierenleed etc. etc.
Ik denk dan mag een kind ook gewoon lekker een leuk boek lezen zonder alle ellende en de laatste tijd lijkt alsof dat niet meer mag. Dat was mijn bezwaar.

Nogmaals jouw boek is goed geschreven, het onderwerp wordt niet loodzwaar gebracht, vooral de muis zorgt voor de nodige ontspanning in het boek.

Wat ik schreef is mijn persoonlijke commentaar en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.

Hartelijke groet

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Dec 2009, 21:17

Ik deel je mening wel dat er wel héél veel kinderleed in kinderboeken is tegenwoordig, al kan dat als je in zo'n situatie zit ook wel weer heel behulpzaam of heelzaam zijn,

Maar boeken als deze, met een bepaalde bewustwording over hoe de wereld in elkaar zit vind ik toch wel van een andere orde.
Mits op de goede toon verteld, en met een kader en uitleg etc.
Zelf herinner ik me uit de hoogste klassen van de basisschool ook wel van dit soort boeken en projecten, en die maakte altijd grote indruk en hebben me ook wel gevormd. Juist op die leeftijd zijn kinderen vaak ontvankelijk voor onrecht.

Ik heb het boek nog niet gelezen, dus heel erg gefundeerd is mijn mening dus niet . Meer in zijn algemeenheid.

Groetjes
Willeke

leo bormans
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 Dec 2009, 23:18

Berichtdoor leo bormans » 15 Dec 2009, 00:38

Fijn dat we met z'n allen zo bezorgd zijn om kinderen. Was de realiteit ook maar zo... en die moeten we gewoon af en toe even onder ogen kunnen zien. De kinderen die het boek lezen, vinden het in elk geval best ok. Ik ben geen kniesoor hoor. Mijn vorige kinderboek is een voorleesboek vol plezier. Het heet 'Alle dagen feest' (what's in a name) en werd vorig jaar genomineerd voor de Boekenleeuw als een van de tien beste kinderboeken in Vlaanderen. Nu vroeg men me om iets te doen rond 20 jaar kinderrechten. Dat vraagt enig realiteitsbesef: we zijn er nog lang niet. Mijn boeken en lezingen voor volwassenen gaan trouwens over 'optimisme'. Dat is de drijvende kracht voor kinderen én jongeren. Je vindt meer op www.leobormans.be en www.theworldbookofhappiness.com Ben trouwens blij met jullie geïnteresseerde commentaren :-) Alle dagen feest!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2009, 21:47

Mag ik wat vragen? Wat ik altijd zo bijzonder vind is de leeftijdindeling van boeken voor kinderen. Bepalen schrijvers voor welke leeftijd een boek geschikt is of doet de uitgever dat?

En je schrijft dat je dit boek eerst uitgetest hebt. Nu ben ik zo benieuwd hoe kinderen reageren op zo'n verhaal? Wat springt er voor hun het meest uit? Dat kinderen moeten werken? of dat er niet gelachen werd? Of dat die ouders er niet waren? Begrijpen ze de boodschap meteen of moest je door dat uittesten dingen anders beschrijven?

Groet Dettie
bijna toe aan het kerstfeest :D

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2010, 11:44

Ik zal eens kijken of kinderen op de basisschool het willen lezen. Dan kan ik hen wat vragen stellen er over.
Zelf vind ik dat dit boek in een goede vorm gegoten is. Het is absoluut niet gebracht op een toon van 'kijk eens hoe erg'!
Een kind leest een 'gewoon spannend' verhaal, en krijgt gaandeweg mee dat het toch niet helemaal pluis is in de wereld. Een kind dat er niet aan wil kan het zelfs af doen als een fantasierijk verhaal, ware het niet dat op de flap duidelijk staat wat de bedoeling is. En als de toevoeging er niet was.
Deze manier van iets onder de aandacht brengen is -vind ik- heel goed.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/leo-bormans

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2010, 15:35

Jij vertelt het beter dan ik Marjo.
Ik vond het ook een goed verhaal. Mooi geschreven en af en toe ontroerend.
Mijn mening was in het algemeen gesteld en ik vroeg me af mag een kind nog wel gewoon genieten van een boek zonder allemaal ellende en lessen en zo.
Maar dat heb ik hierboven allemaal gezegd.

Maar nogmaals het boek is goed geschreven en toen ik je verslag las Marjo, zat ik gelijk weer in het verhaal.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten