Peter Vervloed: Gloeiende geheimen (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Peter Vervloed: Gloeiende geheimen (10+)

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2009, 14:35

Een jeugdboek over Nederlands-Indië. Daar zijn er maar heel weinig van!

lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/peter-vervloed

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2009, 15:48

Van 23 oktober tot en met 20 november 2009 leest heel Nederland Oeroeg, de klassieke debuutroman van
Hella S. Haasse.

Oeroeg is het verhaal van de vriendschap tussen een Indonesische jongen en de zoon van een Nederlandse administrateur op een theeonderneming in het Nederlands-Indië van voor de Tweede Wereldoorlog.

Alle leden van de bibliotheek ontvangen Oeroeg gratis.
Ook middelbare scholen kunnen meedoen.
Dus: Nederland leest!

Peter Vervloed debuteerde als kinderboekenschrijver met De kris danst. Dit boek verraadt zijn liefde voor Indonesië, het land waar zijn vrouw vandaan komt en waar zij nog een sterke band mee heeft.

In de vertelvoorstelling van Oeroeg naar de kris danst verbindt Peter Vervloed zijn eigen liedjes en verhalen en muziek over Indië/Indonesië met fragmenten uit Oeroeg.
Dus: Nederland leest!

Deze voorstelling die geschikt is voor Middelbare scholieren en volwassenen duurt een uur.

www.nederlandleest.nl

De voorstelling kan geboekt worden via SSS ( www.sss.nl )

Lees ik op de site van Peter Vervloed
http://www.petervervloed.nl/info.html

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2009, 15:59

ik was afgelopen maandag ook al naar de bibliotheek marjo om boeken over Indië te zoeken. Afgezien van een paar reisboeken én Multatulie heb ik er éen gevonden.

Bij de kinderboeken zag ik helemaal niets maar nu je Vervloed gelezen hebt denk ik oh ja, Tujuh! dat was volgens mij ook o.a. over Indië/Indonesië.
Ja dus... http://www.leestafel.info/peter-vervloed

Trouwens over kris gesproken... Een kris mag je nooit zomaar uit zijn houder halen. Je moet een kris eerst respectvol begroeten en behandelen is mij altijd geleerd. Ook mag je een kris nooit kopen maar moet je hem krijgen anders brengt het ongeluk.

En ineens komt de tvserie De kris pusaka naar boven borrelen...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2009, 23:18

Grappig! Hoezo is jou dat geleerd? Ben je ooit in aanraking gekomen met een kris, of een kriseigenaar dan?
Zoiets staat overigens niet in dit boek, al doet de jongen heel voorzichtig, begroeten is er niet bij!

Wat ik ook nog erg leuk vond is dat in het boek de jongen naar Arnhem treint )daar is Bronbeek' en voor het station die enorme bouwput ziet...die ligt er al jaren en nog steeds!!

Ik heb nog enkele andere boeken gevonden, die komen nog natuurlijk. Maar de oogst is schraal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2009, 12:35

ik had vroeger Indonesische mensen waar ik mee werkte en een Indonesische vriendin. Die vertelde mij dat soort dingen.

Later raakte mijn ex-man bevriend met iemand die lang in Indonesië gewoond had. Daar heb ik ook veel verhalen van gehoord.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten